Porcul Mangaliţa: o piaţă pierdută de români şi câştigată de unguri

porci

România a pierdut după 1989 şansa de a fi un exportator important de jambon de Mangalita pe piaţa UE, pentru că specialiştii noştri n-au ştiut să aprecieze “grăsimea de calitate”.

Ungurii, în schimb, au profitat din plin şi au devenit principalii furnizori pentru ţările occidentale, unde cererea de Mangaliţa a devenit tot mai mare în ultimii ani. Şi contextul este favorabil, mai ales că nici nu se poate vorbi de o concurenţă acerbă pe piaţă – vorbim mai mult de o nişă cu mare potenţial. La Paris, de exemplu, jambonul de Mangaliţa se vinde cu circa 165 de euro kilogramul.

Porcul cu lână – blana este asemănătoare celei de la oaie şi are trei culori: roşcat, blond sau negru – sau Mangaliţa este o rasă de porc relativ apropiată de cea a mistreţului. Se creşte uşor şi este rezistent la frig. El este apreciat pentru carnea gustoasă şi mai sănătoasă, precum şi pentru grăsimea de bună calitate. De altfel, acest porc este denumit si „uleiul de măsline cu patru picioare”.

„Dacă România ar avea acces la export, altfel ar sta lucrurile. La Suinprod Roman chiar am vrut să extindem efectivele undeva la circa 20.000 de capete în ideea că o să exportăm”, spune Ioan Antoci, directorul Suinprod. A rămâs însă doar la câteva zeci de exemplare în contextul actual.