Au trecut 70 de ani de când modelul 356 „No.1“ Roadster marca apariția brandului Porsche. Astăzi, spectaculoasele 718 și 911, alături de Panamera, Macan și Cayenne, uimesc prin perfomanțe, emoție și eficiență.
La 70 de kilometri de Düsseldorf, pe circuitul de la Aldenhoven, câteva zeci de mașini Porsche din gamele 718 și 911 strălucesc în soarele arzător al verii așteptând în liniște o nouă sesiune de teste pe parcursul cărora își vor demonstra capacitățile uimitoare. Trebuie să dea însă întâietate istoriei care începe de la o frază pe cât de simplă, pe atât de relevantă pentru o marcă recunoscută pentru performanță și emoție: „Am privit în jur și nu am găsit mașina pe care o visam. Așa că am decis să o contruiesc singur“. Aceste cuvinte spuse de celebrul Ferry Porsche cu șapte decenii în urmă caracterizează perfect istoria companiei, iar înțelesul lor poate fi descoperit în fiecare dintre cele zece modele istorice care sunt aliniate în fața boxelor circuitului, de la 1500 Speedster până la 911 GT3 RS.
23 de secunde până la 100 km/h
Pentru mulți este dificil de înțeles cât de mult a evoluat marca Porsche în cei 70 de ani de la momentul în care fondatorul său punea la punct 356 „No.1“ Roadster până la actualele 718, 911 și chiar Mission E Cross Turismo Concept. Dar să lăsăm cifrele să vorbească.
În 1948, motorul „plat“ cu patru cilindri care echipa 356 Roadster avea o clindree de 1.131 cmc și putea livra doar 35 CP. Perfomanțele se măsurau într-o viteză maximă, spectaculoasă pentru acea vreme, de 135 km/h și o accelerație 0-100 km în nu mai puțin de 23 de secunde! Primul 911, apărut în 1963, era dotat cu un motor cu șase cilindri care dezvolta 130 CP grație căruia putea atinge 100 km/h în 9,1 secunde. 30 de ani mai târziu, în 1993, modelul 911 Carrera (993) era propulsat de un motor care asigura 272 CP și putea împinge mașina de la 0 la 100 km/h în 5,6 secunde. Actualul 911 Carrera (991 ll) are 2.981 cmc, 370 CP și poate ajunge la 100km/h în nu mai mult de 4,6 secunde. Desigur, această creștere a performanțelor nu a fost realizată doar prin simpla trecere a motorului de la răcirea cu aer la cea cu apă, prin schimbarea supapelor sau adăugarea unui turbocompresor. Nici designul – aparent același de la un an la altul, deși schimbările se dovedesc majore atunci când privești de aproape două modele din generații diferite – nu a influențat radical sportivitatea modelelor Porsche. Creșterea ampatamentului, a ecartamentului, evoluțiile sistemelor de direcție, frânare și suspensie au avut și ele influențe importante, dar nu definitorii. De fapt, atingerea performanțelor de astăzi este rezultatul cumulării tuturor factorilor de mai sus, de la design până la trenul de rulare, adăugând la aceștia o mulțime de echipamente electronice de comandă și control.
Viteză și agilitate
Nerecomandate celor cu inima slabă, actualele versiuni ale modelelor 718 și 911 și-au demonstrat performanțele pe circuitul din Aldenhoven punând în lumină temperamentul lor sălbatic. Ceea ce a început cu o ușoară probă de manevrabilitate pe o zonă plină de viraje a devenit, în scurt timp, o cursă în toată regula, jurnaliștii prezenți la test încercând din răsputeri să țină pasul în urmărirea instructorilor Porsche. „Țineţi mâinile pe volan tot timpul. În poziţia corectă. Priviţi întodeauna spre maşina din faţa voastră, nu spre parapeţi. Fiţi conştienţi de legile fizicii…“, sunt doar câteva dintre sfaturile care pot părea inutile sau doar de bun-simţ pentru un şofer, dar care se dovedesc extrem de utile atunci când, purtat de adrenalină, uiţi că trebuie să struneşti bolizi cu sute de cai putere sub capotă. „Frânaţi în timp util. Acceleraţi constant şi aveţi grijă să vă încadraţi pe trasa optimă pentru următorul viraj“, tunau în staţiile portabile instructorii încercând să rafineze simţurile şi reacţiile unor șoferi care păşeau timid în lumea pilotajului.
Încheierea acestui periplu în lumea pilotajului auto a coincis cu începerea unei sesiuni în care cuplul șofer-mașină trebuia să se strecoare printre jaloane cu viteză majorată la fiecare nouă trecere. Această încercare, deloc ușoară odată ce vitezele au urcat la nivel de autostradă sau chiar peste, a fost urmată de testarea simțurilor în timpul unui demaraj cu sistemul Launch Control activat. Grație acestui echipament, modelele Porsche pot atinge 100 km/h în mai puțin de 5 secunde, perioadă în care umplerea plămânilor cu aer se dovedește o adevărată încercare pentru șofer. Creșterea nivelului adrenalinei a culminat cu o cursă la bordul unui Porsche GT2 RS alături de Timo Bernhard, pilotul care, cu doar o zi înainte, bătuse recordul lui Stefan Bellof pe Nürburgring Nordschleife.
Finalul unei zile petrecute în zgomotul motoarelor turate și cu miros de cauciuc încins în nări și haine a avut darul de a smulge un oftat de regret tuturor celor care se vedeau nevoiți să se despartă de performantele vehicule care au devenit, de-a lungul timpului, etaloane pentru întreaga industrie auto. Din nefericire pentru noi, preţurile modelelor Porsche rămân prohibitive. Exclusivismul şi performanţa pură nu costă deloc puțin.
Acest articol a fost publicat în numărul 28 al revistei Capital, disponibil la chioşcuri în săptămâna 16 – 22 iulie 2018