Sectorul de lux, afectat de situația economică globală
Acțiunile Porsche au atins miercuri minimul ultimului an de la listarea sa la bursă, în septembrie anul trecut. Producătorul de automobile a avertizat că sectorul de lux resimte și el impactul reducerii cheltuielilor de consum, ca urmare a creșterii ratelor dobânzilor.
Lanțul de aprovizionare al companiei s-a îmbunătățit, chiar dacă stocurile erau în scădere. Dar inflația ridicată, combinată cu investițiile pentru o linie de produse noi care urmează să fie lansată în 2024, au urcat costurile, a declarat directorul financiar Lutz Meschke, potrivit Reuters.
„Guvernele au crescut puternic ratele dobânzilor … asta creează o situație în care clienții sunt destul de reticenți în a investi într-un produs nou”, a spus Meschke.
Acțiunile Porsche au scăzut cu 1,13% față de închiderea de ieri, la un nou minim de 85,92 euro. Trendul e în linie cu o spirală descendentă lentă din luna mai și cu un declin mai amplu al prețului acțiunilor în acest an, la nivel de lux și automobile.
De la un început încrezător după listarea sa publică din septembrie anul trecut, compania a adoptat un ton mai prudent în recentele apeluri trimestriale, a declarat Daniel Schwarz, analist la Stifel.
Îngrijorare și pentru alți producători auto
Directorul general al Tesla, Elon Musk, a declarat, de asemenea, săptămâna trecută, că este îngrijorat de costurile mai mari ale împrumuturilor care vor împiedica potențialii clienți să își permită vehiculele sale. Anunțul vine în ciuda reducerilor substanțiale de preț. De asemenea, alți mari producători auto au devenit, în mod similar, mai prudenți.
Inflația în creștere și incertitudinea economică au redus apetitul cumpărătorilor pentru lux după ani de cerere. Asta a afectat vânzările trimestriale ale marilor branduri precum LVMH și Kering, proprietarul Gucci.
„Suferim în întreaga economie”, a declarat Meschke. „Lovește și industria luxului – o puteți vedea în evoluția prețului acțiunilor tuturor retailerilor de lux din întreaga lume.”
Porsche, care va lansa anul viitor noi modele Panamera, Taycan și e-Macan și o nouă generație de mașini sport, a cheltuit până acum 2 miliarde de euro în 2023 pentru cercetare și dezvoltare. Este cea mai mare sumă din istoria companiei cheltuită într-o perioadă de nouă luni.
La fel ca și alți producători auto, s-a confruntat și cu o piață dificilă în China, livrările scăzând cu 12% până acum în acest an.
Livrările de automobile au scăzut semnificativ în China
Directorii executivi au fost în această țară săptămâna trecută pentru a discuta strategia cu dealerii, a declarat Meschke. S-a vorbit inclusiv despre deschiderea de noi centre comunitare pentru clienți, în încercarea de a stabili un brand mai puternic în domeniul mașinilor electrice.
Constructorul de automobile de lux a raportat un randament al vânzărilor de 18,3%, cu un profit operațional în creștere cu 9%, la 5,5 miliarde de euro, în primele nouă luni ale anului. Cifrele vin în contextul în care s-a confruntat cu costuri suplimentare legate de pregătirea a patru lansări de produse care vor avea loc anul viitor.
Previziunile sale pentru 2023 prevăd un randament de 17%-19% pentru vânzări de 40 miliarde de euro până la 42 miliarde de euro, mizând pe rezistența cererii de lux chiar și în contextul unei inflații ridicate și al unei economii globale incerte.
Livrările modelului Taycan, complet electric, au crescut cu 11%, la 27.885 de unități. Cifrele semnalează o revenire după provocările legate de lanțul de aprovizionare pentru asigurarea unor piese pentru vehiculele electrice, care au umbrit livrările în prima jumătate a anului.