România are o evoluţie bună pe piaţa muncii şi deocamdată, a reuşit să rămână puţin afectată de criza financiară europeană, arată studiul GfK despre Climatul European de Consum.
Totuşi, notează experţii GfK, că deşi previziunile privind creşterea economică sunt mai puțin optimiste, acestea se menţin la un nivel relativ ridicat. Conform Băncii Mondiale, economia României va creşte anul acesta cu 1,2 %. Acest lucru este demonstrat şi de creşterea accentuată, în ultimele câteva luni, a aşteptărilor consumatorilor privind starea economiei.
Aceste aşteptări pozitive sunt influenţate în primul rând de rezultatele
alegerilor locale, notează studiul. Optimismul privind situaţia economică este reflectat şi pe piaţa muncii. România se numără printre ţările cu cele mai mici rate ale şomajului din Europa.
Cu toate că datele de bază sunt deocamdată bune, consumatorii români sunt totuşi atenţi când vine vorba să cheltuiască bani. Dorinţa de a face cumpărături majore a crescut în ultimele câteva luni, dar rămâne totuşi la un nivel foarte redus.
"Razele de speranţă" ale Europei
Reescaladarea crizei financiare a luat prin surprindere aproape toate economiile europene. Portugalia şi România oferă însă o rază de speranţă. Perspectiva redresării economice a fost considerată cel mai puţin probabilă de consumatorii din Italia (-60,2 puncte) şi Cehia (-57,1 puncte). Cele mai ridicate valori s-au înregistrat în Franţa (-8,2 puncte), România (-2,6 puncte) şi Germania (3,0 puncte). Media în Uniunea Europeană se situează la -35 puncte. În SUA indicatorul se află la 21,2 puncte.
În ciuda reescaladării crizei financiare europene, aşteptările privind starea
economiei în România au continuat să îşi revină. Deşi indicatorul se situa la
-26,2 puncte în martie, acesta a urcat la -2,6 puncte în iunie, ajungând astfel la cea mai ridicată valoare atinsă din noiembrie 2008. Indicatorul a atins valoarea minimă în iunie 2010, când s-a situat la -71 puncte. În ciuda tuturor problemelor, în acest interval, economia României s-a stabilizat în mod constant. În 2011, ţara a înregistrat o creştere economică de 2,5 % din PIB.
Aşteptările privind starea economiei sunt pozitive şi pentru 2012, preconizându-se rate cuprinse între 1,5% şi 2% din PIB. În 2011, România a reuşit să respecte pragul de deficit fixat, de 4,4% din PIB. Rata şomajului înregistrat oficial se situează la 7,7%. Însă această evoluţie pozitivă se află încă pe un teren nesigur, fiind strâns dependentă de situaţia economică în zona euro, care este răspunzătoare de 55% din exporturile României.
Pentru 2012, Guvernul României a fixat o nouă limită a împrumuturilor de 1,9% din PIB. Şi în România se fac auzite tot mai multe voci cerând ca consolidarea necesară a bugetului să fie compensată cu mai multe stimulente pentru creştere şi o îmbunătăţire semnificativă a competitivităţii.
Creşterea economică susţinută depinde de eficienţa cu care România va stimula cererea domestică.
Aşteptări mici privind veniturile
În multe ţări europene, consumatorii anticipează o creştere a veniturilor în lunile care urmează, însă una foarte mică. Indicatorul a rămas în mare parte stabil, sau chiar s-a ameliorat. Cele mai coborâte valori s-au înregistrat în Portugalia (-33,7 puncte), Grecia (-48,0 puncte) şi Italia (-68,0 puncte). O creştere a veniturilor este anticipată de austrieci (-1,0 puncte), români (1,6 puncte) şi germani (40,1 puncte). Media în Uniunea Europeană este de -43 puncte, în SUA indicatorul situându-se la 14,7 puncte.
Francezii cheltuiesc, britanicii economisesc
În majoritatea ţărilor europene, dorinţa de cumpărare a fost relativ constantă, la un nivel coborât sau foarte coborât. În unele ţări aceasta s-a îmbunătăţit în ultimele două luni. Consumatorii sunt îngrijoraţi de creşterea şi mai mare a taxelor ca parte a măsurilor de consolidare la nivel european.
În prezent, cea mai coborâtă dorinţă de cumpărare se înregistrează în Regatul Unit (-42,3 puncte), Portugalia (-43,2 puncte) şi Grecia (-45,2 puncte). Cei mai dornici să consume sunt bulgarii (8,5 puncte), austriecii (22,4 puncte) şi germanii (32,7 puncte). Media la nivel de Uniune Europeană se situează la -23 puncte, iar SUA are un nivel de -9,6 puncte.
Studiul GfK privind Climatul de consum din Europa asigură o privire de ansamblu asupra evoluţiei aşteptărilor privind starea economică şi veniturile, şi a dorinţei de cumpărare a consumatorilor din Austria, Bulgaria, Franţa, Germania, Grecia, Italia, Polonia, Portugalia, Regatul Unit, Cehia, România şi Spania. Aceste doisprezece ţări însumează circa 80% din populaţia totală a tuturor celor 27 de ţări ale UE.