În cel mult un an şi jumătate, stabilopozii din portul Constanţa şi pistele de decolare de la aeroportul Otopeni ar trebui să fie în lumina reflectoarelor pentru investitorii de la Bursă.

Primul care şi-a făcut datoria impusă de ordonanţa de urgenţă privind Fondul Proprietatea este Ministerul Transporturilor, care va lista la Bursa de Valori Bucureşti (BVB) opt societăţi din portofoliu. „Era o măsură aşteptată de mult şi care face parte dintr-un program mai amplu pentru crearea unei pieţe de capital puternice în România“, spune Stere Farmache, directorul general al bursei. Impactul va fi unul extrem de benefic, în viziunea sa, atât pentru bursă, cât şi pentru procesul de privatizare în general.

Totuşi, până când ne vom putea număra printre proprietarii aeroportului de pe care plecăm în vacanţă sau la muncă în străinătate, va mai dura ceva timp. Teoretic, până la sfârşitul lui 2008, toate cele opt companii ar trebui să fie la Bursă, însă în practică, lucrurile stau un pic altfel. Deocamdată, procedura este într-o fază incipientă. Consultantul juridic, SCPA Boştină şi Asociaţii, a stabilit primele contacte cu societăţile respective, urmând să ajute la modificarea actelor constitutive pentru a le adapta legislaţiei privind piaţa de capital. Potrivit Narcisei Fătu, coordonatoarea departamentului de piaţă de capital în cadrul societăţii de avocatură Boştină şi Asociaţii, un termen realist pentru trecerea la următorul pas, cel al selectării intermediarilor pentru listare, ar fi de circa două-trei luni. Paradoxal, deşi toată lumea se plânge de lipsa ofertelor de acţiuni la Bursă, prezenţa lor în număr foarte mare ar putea crea, de asemenea, probleme. „Existenţa unui număr foarte mare de oferte publice simultan nu este un lucru înţelept. Într-un final, acestea s-ar canibaliza reciproc, iar unele dintre ele nu ar mai prezenta interes“, explică Narcisa Fătu. Una dintre posibilele soluţii este alegerea intermediarilor la momente diferite, pentru ca şi listările să aibă o secvenţialitate convenabilă.

Aeroportul Otopeni, de-abia peste doi-trei ani?

Dacă avem în vedere că, de obicei, munca intermediarilor durează cel puţin şase luni, şi chiar mai mult în cazul unor firme de stat, este destul de greu de crezut că listarea întregului lot de opt companii se va putea produce într-un interval de numai un an şi jumătate, având şi perioade de timp rezonabile între listări. „Pentru o companie de stat, perioada dintre selectarea intermediarului şi listarea la bursă durează circa un an, dacă totul merge foarte bine“, este de părere Răzvan Paşol, preşedintele societăţii de brokeraj Intercapital Invest. „Teoretic, cele opt societăţi din portofoliul Ministerului Transporturilor ar putea fi listate până la sfârşitul anului viitor, însă practic, nu cred că se va întâmpla acest lucru“, spune el. Iniţiativa ministrului Transporturilor, Ludovic Orban, de a unifica societăţile care administrează aeroporturile Henri Coandă şi Băneasa ar putea avea efecte extrem de proaste asupra proiectului de listare a celor două companii din subordine.

Litigiul Aeroportului Băneasa cu Aviaţia Utilitară, pentru mai multe hectare de teren, a blocat deocamdată fuziunea dintre cele două aeroporturi, iar listarea lor la bursă se va face, cel mai probabil, de-abia atunci când situaţia se va clarifica. „Recomandarea pe care o vom face noi este ca listarea să aibă loc ulterior soluţionării în justiţie a acestui caz printr-o hotărâre definitivă şi irevocabilă. E bine să plecăm la drum cu lucruri relativ clare“, afirmă Narcisa Fătu. „Litigiul se poate rezolva şi într-un interval rezonabil, de circa un an, însă în medie durează doi-trei ani“, spune ea.

Aşadar, tocmai „peştele cel mare“ ar putea lipsi de la masa investitorilor. Aceasta, dacă nu cumva ministerul va renunţa la fuziune şi va lista doar aeroportul Henri Coandă sau se va înţelege cu patronul Aviaţiei Utilitare în privinţa terenului de la Aeroportul Băneasa.

55-4831-10_aeroportotopenia3ef8c.jpgAeroporturi

HENRI COANDĂ
Capital social: 143 milioane de lei
Cifra de afaceri în 2005:
182 milioane de lei
Profit brut în 2005: 42 milioane de lei
Număr de salariaţi: 674

BUCUREŞTI BĂNEASA
Capital social: 559.700 de lei
Cifra de afaceri în 2005:
14 milioane de lei
Profit brut în 2005: 0
Număr de salariaţi: 191

TIMIŞOARA
Capital social: 1,6 milioane de lei
Cifra de afaceri în 2005:
17 milioane de lei
Profit brut în 2005: 358.396 de lei
Număr de salariaţi: 209

MIHAIL KOGĂLNICEANU
Capital social: 1,1 milioane de lei
Cifra de afaceri în 2005: 13 mil. de lei
Profit brut în 2005: 661 de lei
Număr de salariaţi: 170

55-4832-10_coposgeorgeport3ef83.jpgPorturi

ADMIN. PORTURILOR MARITIME
Capital social: 58 milioane de lei
Cifra de afaceri în 2005: 165 mil. de lei
Profit brut în 2005: 23 milioane de lei
Număr de salariaţi: 964

ADMINISTRAŢIA PORTURILOR
DUNĂRII FLUVIALE
Capital social: 1,3 milioane de lei
Cifra de afaceri în 2005: 7,3 mil. de lei
Profit brut în 2005: 183.909 de lei
Număr de salariaţi: 162

ADMINISTRAŢIA PORTURILOR DUNĂRII MARITIME
Capital social: 1 milion de lei
Cifra de afaceri în 2005: 6,6 mil. de lei
Profit brut în 2005: 402.417 de lei
Număr de salariaţi: 160

ADMIN. CANALELOR NAVIGABILE
Capital social: 10 milioane de lei
Cifra de afaceri în 2005: 29 mil. de lei
Profit brut în 2005: 3,8 milioane de lei
Număr de salariaţi: 417

55-4833-10_narcisafatu_rompres.jpgProbleme juridice

«Recomandarea pe care o vom face noi este ca listarea Aeroporturilor Henri Coandă şi Băneasa să aibă loc ulterior soluţionării în justiţie a litigiului cu Aviaţia Utilitară printr-o hotărâre definitivă şi irevocabilă.»

Narcisa Fătu, coordonatoarea departamentului de piaţă de capital, SCPA Boştină şi Asociaţii