Principalii distribuitori de POS-uri de retail (a nu se confunda cu POS-urile bancare, terminalele prin care se face plata cu card) estimeaza pentru intreg anul 2002 cresteri ale vanzarilor care variaza intre 25 si 100%. De exemplu, MB Distribution, distribuitor de terminale Epson, a vandut in primele sase luni din 2002 cat a vandut pe tot anul trecut. „Cred ca ritmul de crestere va continua, astfel incat la finele lui 2002 sa putem raporta o crestere de 100%”, spune Stan Savu, director de produs Epson Retail System&Devices in cadrul MB Distribution. Cifra de afaceri a companiei este realizata in special din vanzarile de imprimante fiscale si terminale POS Epson IR 310.
Imbunatatirea rezultatelor financiare este vizibila si pe piata imprimantelor fiscale, dispozitive care se pot vinde si separat, pentru a fi conectate la un calculator personal. O astfel de solutie este preferata de unitatile comerciale cu o putere financiara mai mica, cum este cazul farmaciilor. Costul mediu al unei unitati POS este de 2.000 USD, investitie pe care si-o permit nu doar lanturile internationale de retail, ci si restaurantele ai caror administratori nu mai vor sa fie furati sau retele de benzinarii, precum MOL sau OMV, care detin solutii ICL.
„Computer, pana la urma, este si POS-ul de retail, doar ca acesta este special adaptat pentru a fi folosit ca sistem fiscal inteligent. POS-ul se poate conecta la diverse periferice: imprimanta fiscala, display POS, sertar de bani, cititor de coduri de bare, cititor de carduri magnetice”, adauga Stan Savu, director in compania care a reusit sa omologheze 12 solutii fiscale. MB Distribution are parteneriate cu producatori de soft romani, precum Siveco si Crisoft.

Magazinele romanesti vor fi cei mai buni clienti

O dezvoltare a afacerii sesizeaza si RBC (Romanian Business Consult), reprezentant exclusiv al Wincor Nixdorf. Distribuitorul roman estimeaza pentru 2002 o crestere a cifrei de afaceri cu 25% fata de 2001. Potrivit declaratiilor directorului general al companiei, Sever Diculescu, RBC detine aproximativ 46% din toata piata de POS-uri si 70% din piata de solutii integrate pentru retail. De altfel, acesta este si sectorul pe care RBC a pus accent. Principalii sai clienti sunt lanturile internationale de supermarketuri, precum Carrefour, Metro, Billa, Mega Image, XXL, Profi etc. Lanturile internationale vin in Romania cu solutii hardware si software recomandate de compania-mama. Solutiile trebuie insa traduse, adaptate si omologate. Un potential interesant il reprezinta retelele locale de retail. Desi acum magazinele romanesti merg pe comenzi mici, in viitor „este posibil sa vindem magazinelor romanesti produse cu o valoare adaugata mai mare, adica solutii personalizate”, explica Sever Diculescu.
Un partener al lanturilor internationale si locale este, de asemenea, Sintezis Oradea, care vinde POS-uri si imprimante fiscale catre magazine precum Bricostore, Pratiker sau Artima. Marcile distribuite de Sintezis sunt IBM, Carry si Omron. „Pentru 2002 estimam o crestere a vanzarilor cu 100%”, conchide Zold Ludovic, project manager la Sintezis.     

In 2002, Vanzarile de POS-uri vor creste pana la 100%

Companie    Cifra de afaceri        Crestere estimata     Produse
            2001        in 2002 (%)    distribuite
MB Distribution        520.000 euro    100        Epson
RBC            4,5 mil. euro    25        Wincor Nixdorf
Sintezis            166.000 USD    100        IBM, Carry si Omron