Două echipaje purtând însemnele României vor participa în acest an la prestigioasa competiţie a maşinilor istorice de la Monte Carlo. Fără a avea pretenţia de a învinge, Georgios Ladopoulos vrea să arate că şi românii apreciază vehiculele clasice
Câte mașini cu vechime mai mare de 30 de ani, care să poată fi incluse în categoria mașinilor clasice, se află în prezent în România nu știe nimeni. Cert este însă că, de la un an la altul, sunt tot mai multe și mai valoroase. „Se introduc în România cam 200 de mașini pe an. E mult față de ce se întâmpla în trecut. Unii, care pe vremuri își recondiționau mașinile prin străinătate, acum și-au făcut ateliere chiar aici“, declară pentru Capital Georgios Ladopoulos, proprietarul Just Classics SRL, o mică afacere destinată recondiționării de vehicule istorice. Conform acestuia, „numărul mașinilor clasice care ajung pe piața din România crește acum cu circa 20% pe an. Implicit, se majorează și valoarea pieței și a vehiculelor. În ultimii ani au intrat mașini chiar foarte valoroase. De exemplu, există vreo trei Mercedes 300 SL de prin ‘56-‘57 care valorează peste o jumătate de milion de euro. Sunt și mai mult de 10 Jaguaruri E-Type, alte vreo 10 Jaguaruri XK, toate cu valori de peste 100.000 de euro.
Importuri, dar și tranzacții interne
Odată cu majorarea numărului de achiziții din străinătate, se dezvoltă și o mică, dar efervescentă piață internă. „Ne știm între noi. Dacă cineva scoate la vânzare o mașină de epocă, imediat aflăm toți. Cu piesele e mai dificial. Există trei posibilități. Ori iei piesa originală și o recondiționezi, ori o reconstruiești complet, ori o poți cumpăra din străinătate de la specialiști în așa ceva. Dacă e nevoie să cumperi, e mai ușor să găsești piese pentru mașini britanice sau germane și mai greu pentru cele italienești sau franțuzești, de exemplu. Eu m-am axat pe mașini mai fiabile și nu am în garaj vehicule din Italia. Dar cele italienești au o creștere foarte mare a valorii în ultimii ani. În special cele sport“, explică Georgios Ladopoulos motivul pentru care în colecția sa putem găsi, alături de cele două Forduri cu care va participa la Rallye Monte Carlo Historique 2013, un Jaguar XK 120, un E-Type, Porsche 911, Porsche 356 și multe altele.
De fapt, în opinia șefului Just Classics, portofoliul de mașini al oricărui pasionat seamănă foarte mult cu cel deținut la bursă: „Nu toate mașinile vechi sunt valoroase. Practic, afacerea cu mașini clasice – dacă o putem numi afacere – este legată de creșterea valorii acestora în timp. Există site-uri specializate unde îți poți include portofoliul de mașini întocmai precum acțiunile la bursă. Apoi, urmărești evoluția prețului mașinilor pe care le deții. De exemplu, portofoliul meu a crescut în ultimi doi ani cu circa 16%. Alții au câștigat și 30%. Depinde de mașinile pe care le ai“. În plus, „dragostea pentru mașinile retro e o chestiune de cultură. Ține de ceea ce ai în spate. Mașinile pe care le restaurez în ziua de astăzi și cu care îmi place să mă plimb le admiram pe stradă când eram copil. Restaurarea de mașini este o combinație între afacere și plăcere. Banii pe care îi câștig restaurând mașinile altora îi investesc în vehiculele mele, așa că nici nu câștig, nici nu pierd“, adaugă Ladopoulos.
Competițiile aduc notorietate
Faptul că tot mai mulți români dețin vehicule clasice nu trebuie să rămână „un secret“ național. Interacțiunea cu pasionații din afara țării este extrem de importantă, iar intrarea în cluburile selecte se poate face cel mai ușor participând la competiții. Acesta este motivul pentru care echipa Just Classics a decis să participe, peste doar câteva zile, la raliul Monte Carlo. „Anul trecut am hotărât, împreună cu partenerul meu Gabriel Stanciu, să facem pasul spre prestigioasa competiție de la Monte Carlo. Practic, am fost primul echipaj românesc care a participat la acest raliu după 76 de ani“, menționează Georgios Ladopoulos, grecul care, după ce a făcut facultatea la noi în anii ‘80, a revenit în 1993 ca om de afaceri și deține acum Just Classics. Cele două mașini Ford Escort cu care va participa la ediția din acest an au fost cumpărate chiar din România și poartă pe caroserie însemnele naționale. „Fordurile se aflau într-o stare destul de bună, dar nu erau preparate pentru curse. Asta a fost sarcina noastră.
Celor care se tem de costurile unei astfel de pasiuni le pot spune că o asemenea mașină, într-o stare bună, poate fi cumpărată cu circa 1.000 – 1.500 de euro. Nu e deloc mult. Abia după aceea, când începi să o pregătești pentru curse, intervin sumele mai mari. Ideea e că o astfel de investiție se face proporțional cu așteptările pe care le ai de la competiția la care vrei să participi. Dacă exagerezi, poți ajunge și la 80.000 sau chiar 100.000 de euro“.
Grecul care va participa în acest an la Monte Carlo sub drapel românesc consideră că, „la astfel de competiții de mașini de epocă, ideea principală este să participi, nu neapărat să câștigi. Monte Carlo este un raliu destul de scump. Doar taxa de participare se ridică la circa 4.300 de euro. Apoi, mai sunt cheltuielile de deplasare, cu hrana, combustibilul, transportul mașinilor, plata mecanicilor pe care trebuie să îi ai cu tine etc. Aceste costuri îți asigură însă adrenalina și întâlnirea cu oameni de calitate, potenți financiar, unii cu nume chiar cunoscute din lumea afacerilor“.