Cunoscuta companie DHL, lider pe piata locala de curierat expres international, a inceput sa opereze in Romania in 1984 prin intermediul unui agent, pentru ca in 1991 sa preia operatiunile in nume propriu. Firma ofera o gama larga de servicii: expedieri internationale si nationale de documente si colete, importuri de documente si colete cu plata in Romania, expedieri internationale de documente si colete cu plata la destinatie, expedierea cererilor de viza catre Consulatul American (serviciu valabil doar pe teritoriul Romaniei si numai pentru anumite categorii de solicitanti).
Ionut Bodea, marketing manager la DHL International Romania srl, considera ca piata locala va fi afectata de performantele scazute inregistrate in economie si ca e-mail-ul si Internetul vor prelua o parte din activitatile de expediere de documente. De asemenea, se intrevede o crestere usoara a activitatilor de expediere de colete, in special la nivelul importurilor.
Aceasta opinie este impartasita si de Andrei Nicolae, director marketing la SC Cargus Export SRL: cresterea nivelului de trimiteri „cu greutate” in detrimentul plicurilor este una dintre tendintele observate pe aceasta piata. Grupul de firme Cargus isi desfasoara activitatea de curierat rapid intern si extern incepand din 1991. Anul trecut, media lunara a operatiunilor a fost cuprinsa intre 10.000 si 12.000 de expeditii. Dificultatile intampinate, dupa cum precizeaza Andrei Nicolae, sunt specifice tuturor firmelor care presteaza servicii de acest gen: traficul dificil din orase (in special din Bucuresti), clienti rau-platnici, furturi, spargeri, gropile care impanzesc toate drumurile, grevele ceferistilor si ale soferilor.
In 1997, Pegasus Services, firma cu capital integral britanic, a inaugurat primul sau serviciu de curierat rapid in Romania, avand ca arie de acoperire Capitala si zonele limitrofe. In timp, oferta s-a imbogatit cu inca patru servicii: Mail Shot, Publicitate Direct, Direct Mail si Pegasus Floral. Datorita acestora, firma a inregistrat in 1999 o crestere a cifrei de afaceri cu 300% fata de 1998.
„In acest domeniu de activitate apar mereu firme noi care, din diverse motive, dispar dupa sase luni sau un an. De aceea consider ca in acest moment, piata este aproape saturata”, afirma James Gray-Cheape, director executiv.
Companiile mari
acapareaza piata
In 1999, compania TNT, cu sediul central in Olanda, a achizitionat in proportie de 100% actiunile societatii Romcargo din Bucuresti, intarindu-si astfel pozitia pe piata romaneasca. TNT Romania are 20 de oficii situate in principalele orase ale tarii si asigura livrarea la destinatie a peste 5.000 colete si documente saptamanal.
„Firma Romcargo SRL, conform ultimului bilant, a avut in 1998 o cifra de afaceri de 2,9 milioane USD si un profit brut de 511.000 USD. Datorita investitiilor pe care le vom realiza, prognozam pentru anul 2000 o cifra de afaceri de 3,6 milioane USD si un profit brut de 300.000 USD”, aflam de la Stefan Velicu, director general.
Directia Posta Rapida isi desfasoara activitatea ca sucursala specializata in cadrul Companiei Nationale Posta Romana SA, incepand cu data de 1 mai 1998. Serviciul Prioripost a fost deschis in luna aprilie 1992, in faza de pilot intre cinci localitati, si extins patru luni mai tarziu in toate localitatile resedinta de judet. In perioada imediat urmatoare a avut loc o largire spectaculoasa a retelei aferente acestui sector de activitate, prin incheierea primelor contracte nationale cu mari agenti economici. Asfel ca, in prezent, Directia Posta Rapida are trei oferte care se adreseaza deopotriva persoanelor juridice si fizice: Prioripost, Ultrapost si Prioripost cu Valoare Declarata Fixa.
Cel mai solicitat de clienti este Prioripost, a carui retea de acoperire cuprinde 462 localitati. Este vorba de un serviciu intern in sistem „door to door”, care asigura expedierea de trimiteri asemanatoare atat celor din categoria obiectelor de corespondenta (scrisori), cat si a obiectelor de mesagerie (colete).
„Avand in vedere ca peste trei patrimi din traficul aferent serviciului Prioripost este asigurat de catre clienti pe baza de contract, activitatea Directiei Posta Rapida nu prezinta tendinte sezoniere si se caracterizeaza printr-o crestere aproape constanta de la luna la luna”, declara Mariana Petre, director.
Ultrapost este un sistem ultrarapid de preluare, transport si distribuire a trimiterilor in si intre cele noua mari orase, sedii de regiuni postale: Bucuresti, Ploiesti, Craiova, Constanta, Bacau, Iasi, Brasov, Cluj si Timisoara. Prin Prioripost cu Valoare Declarata Fixa se pot expedia documente cu caracter financiar sau fiscal prin posta, precum si raportari la organele abilitate (bilant contabil, declaratie privind impozitul pe salarii etc).
Directia Posta Rapida realizeaza 4% din cifra de afaceri a Companiei Nationale Posta Romana SA.
In relatiile internationale, Posta Romana ofera Express Mail Service (EMS), serviciu creat pentru a transmite catre destinatii externe – in curand acestea vor fi 200 – trimiteri tip document si marfa, la tarife stabilite pe zone de destinatie si trepte de greutate.
„Numarul trimiterilor EMS creste continuu, volumul exportului dublandu-se, iar cel al importurilor crescand de 2,3 ori in ultimii cinci ani”, ne comunica Silvia Badulescu, director operational.
De la avion,
la cablu subteran
Posta pneumatica este o varianta de curierat rapid care necesita o legatura fizica intre doi utilizatori si care asigura transportul de documente, dosare, piese electronice, recipienti cu sange etc., pana la cinci kilograme.
Domeniile de utilizare sunt destul de numeroase: tribunale, judecatorii, aeroporturi, vami, spitale, platforme industriale, ministere, alte institutii de stat si private. Transportul aerian sau subteran este foarte rapid, el realizandu-se cu o viteza de 5 – 20 m/sec. „Instalatia pentru legarea a doua puncte la distanta de 5 – 50 m pe verticala sau orizontala poate costa intre 2.500 – 3.500 USD, iar sistemul poate fi upgradat (adaugarea de noi trasee) nelimitat”, ne spune Laurentiu Maciuca, asistent manager la SC Sitma SRL.
Asistam, asadar, la o diversificare continua a serviciilor de curierat rapid. Durata livrarii depinde de distanta existenta pana la locul de destinatie, de tipul expedierii si de timpul de vamuire. In conditiile in care timpul devine din ce in ce mai pretios, mai ales in mediul de afaceri, serviciile de curierat expres, alaturi de Internet, reprezinta solutia optima. Este posibil ca in viitor sa apara o serie de aliante si colaborari intre companiile de profil, asa cum se intampla pe plan international.

Numarul operatiuniloranuale efectuate de Cargus
1995    17.781
1996    28.786
1997    41.532
1998    73.675
1999    106.661
Sursa: SC Cargus Export SRL