Compania Naţională Poşta Română (CNPR) încearcă să redevină o companie profitabilă după ce ani la rând a înregistrat pierderi şi a acumulat datorii. Cei doi acţionari, statul român prin Ministerul Comunicaţiilor (75%), şi Fondul Proprietatea (25%) nu au căzut de acord asupra planului de capitalizare a companiei cu 170 de milioane de lei. Datoriile se ridică deja la 483 milioane lei. Acestea provin de la amenzile aplicate de Consiliul Concurenţei, în valoare de 140 milioane lei, debite şi penalităţi de 108 milioane lei către ANAF, plăţi restante la parteneri în valoare de 150 milioane lei şi plăţi restante reeşalonate din contribuţii la salarii de 85 milioane lei. Pentru a evita intrarea companiei în incapacitate de plată şi acoperirea plăţii ratelor restante şi a debitelor, Poşta Română a contractat, anul acesta, un credit de 40 milioane lei. Deşi anul trecut compania a înregistrat profit, la începutul lunii octombrie, s-a decis revocarea directorului general interimar Rareş Stanciu. Locul său a fost luat de Elena Petraşcu, fost director al Direcţiei Juridice şi Reglementări din CNPR. Mandatul este pe patru luni, iar în paralel se desfăşoară selecţia pentru directorul general în conformitate cu OUG 109/2011, care prevede un manager privat pentru o perioadă de patru ani. „Capitalizarea cu 170 de milioane de lei este o gură de oxigen pentru o companie care se luptă cu probleme istorice lăsate în urmă de echipe de management care nu și-au făcut datoria. În perioada imediat următoare, acești bani ne ajută să stingem o parte dintre datorii, dar în același timp să inițiem proiecte noi,” a declarat Elena Petraşcu. Johan Meyer, co-manager de portofoliu al Fondului Proprietatea , a propus ca alternativă la capitalizare insolvenţa, chiar dacă anul acesta compania va încheia pe profit net. În ciuda opoziţiei FP, ministrul Comunicaţiilor, Lucian Şova, este determinat să salveze Poşta Română şi în acest sens s-a întâlnit cu o delegaţie a Băncii Europene pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare cu care a discutat despre un program de finanţare. „Suntem foarte hotărâţi să apărăm interesul statului în companiile pe care le deţinem“, a spus Şova.
Plan pe cinci ani
Pentru redresarea Poştei Române Guvernul a aprobat la propunerea Ministerului Comunicațiilor, un plan de măsuri pe cinci ani. Planul strategic cuprinde un set de măsuri printre care cele mai importante vizează: creşterea veniturilor prin diversificarea produselor şi serviciilor, utilizarea eficientă a fondurilor anuale primite de la Uniunea Poştală Universală, bani care nu au fost folosiţi niciodată deşi, în fiecare an, 200.000 de dolari au fost puşi la dispoziţia companiei pentru dotări curente precum cântare, scannere, cititoare de bare şi renegocierea contractelor existente cu agenţii economici. O măsură extrem de importantă este reorganizarea companiei prin înfiinţarea centrelor de profit la nivel regional, ceea ce presupune responsabilizarea conducerilor locale în gestionarea bugetului şi în atragerea de venituri destinate dezvoltării zonei respective. Printre măsurile de redresare sunt cuprinse, de asemenea: introducerea controalelor volum-tarif-încasări, analizarea tarifelor practicate, achiziţia de echipamente moderne şi tehnică de calcul, prioritizarea investiţiilor în scopul efectuării dotărilor absolut necesare desfăşurării activităţii la standardele impuse de piaţa de curierat.
Focus pe zona IT
Legat de piaţa de curierat, Poşta Română ar putea reprezenta un jucător puternic. Compania are deja un parteneriat cu cel mai mare jucător din online, eMAG, iar clienţii pot ridica produsele comandate din 700 de oficii poştale. Poşta a anunţat, recent, că se poate plăti cu cardul şi se vor introduce bancomate în oficiile poştale. În ceea ce priveşte coletele internaţionale, în toamna acestui an, s-a implementat o aplicaţie care va face viaţa mai uşoară celor care comandă din străinătate. Vama Rec este o aplicaţie dezvoltată de Poşta Română, utilizată pentru înregistrarea electronică, la nivelul Biroului de Schimb Internaţional, a trimiterilor poştale extracomunitare înregistrate având valoare sub 10 euro, ai căror destinatari sunt persoane fizice cu domiciliul în întreaga ţară. Aplicaţia este funcţională începând de la începutul lunii octombrie, dată de la care trimiterile poştale extracomunitare înregistrate, având valoare sub pragul care impune taxarea (10 Euro) sunt îndrumate pentru distribuire prin oficiile din cartier (şi nu la oficiile cu vamă), după ce, în prealabil, au primit liber de vamă. De asemenea, la nivelul oficiilor vamale din Bucureşti, respectiv OP 5 şi OP 6, avizarea, în prezent, se face în termen de 3 zile de la intrarea coletului în oficiu, însă termenele de avizare pot suferi modificări, în funcţie de volumul expediţiilor. Pentru oficiile vamale din Bucureşti s-au luat şi alte măsuri, astfel încât clienţii să intre mai rapid în posesia trimiterilor. Începând de la finele lunii noiembrie, Poşta a prelungit programul de lucru al OP 5 şi OP 6, astfel încât clienţii au mai mult timp la dispoziţie pentru întocmirea formalităţilor vamale şi a intra, astfel, mai rapid în posesia coletelor. Noul program de lucru este de luni până vineri, pe toată perioada de funcţionare a oficiilor poştale, în intervalul 08.00-20.00.