Patru aeronave ale Blue Air vor asigura corespondenţa prioritară internă şi externă livrată de Poşta Romånă, în baza unui contract de circa 40 de milioane de euro, cu o valabilitate de trei ani şi jumătate.
Compania Poşta Romånă începe, săptămåna aceasta, livrarea corespondenţei prioritare interne şi externe cu ajutorul serviciilor aeriene furnizate de compania Blue Air, cåştigătorul licitaţiei organizate de operatorul naţional de servicii poştale. „Implementarea unei platforme aeriene pentru asigurarea unui trafic prioritar (maximum o zi pentru destinaţiile din interiorul Romåniei şi maximum trei zile pentru livrările externe) este o obligaţie impusă de statutul de membru UE şi al Uniunii Poştale Universale“, explică decizia Dan Mihai Toader, preşedintele Poştei Romåne. Traficul prioritar va fi monitorizat de compania Ipsos Interactive. Pentru îndeplinirea acestui obiectiv, Poşta Romånă a achiziţionat, prin licitaţie organizată de Bursa Romånă de Mărfuri, serviciile aeriene ale Blue Air, contra sumei de 44,84 milioane de euro fără TVA. După cåştigarea licitaţiei, cei doi parteneri au negociat contractul, ţinånd cont de perioada de weekend şi de sărbătorile legale în care nu se efectuează zboruri, ajungånd la o valoare totală de aproximativ 40 de milioane de euro pentru cei trei ani şi jumătate de parteneriat.
Operatorul aerian va pune la dispoziţia Poştei patru avioane cargo cu o capacitate de trei tone fiecare, acestea putånd prelua şi alt gen de încărcături poştale decåt scrisorile simple. Blue Air va suporta costurile de operare de pe aeroporturile incluse în schema de operare. Avioanele Blue Air vor fi inscripţionate cu sigla Poştei Romåne şi vor opera cu baza pe aeroportul Băneasa, de luni pånă vineri. Ele vor circula pe patru culoare distincte de zbor, utilizånd şapte aeroporturi din Romånia. Cele patru rute distincte sunt: Bucureşti-Constanţa, Bucureşti – Iaşi via Bacău, Bucureşti – Cluj şi Bucureşti – Timişoara via Craiova. Spre comparaţie, operatorul naţional poştal francez operează în reţeaua prioritară cu o flotă de 38 de avioane proprii.
Platforma aeriană va genera apariţia unui produs premium al Poştei, care nu-i va avea drept concurenţi pe prestatorii din serviciile de curierat. Noul produs şi tarifele care vor fi aplicate acestuia vor fi stabilite de Poşta Romånă în colaborare cu Autoritatea Naţională pentru Comunicaţii (ANC). Poşta Romånă distribuie, săptămånal, peste 8,5 milioane de trimiteri poştale. Ţinta este ca 20% din traficul de corespondenţă să fie atras de reţeaua prioritară.
Card prepay marca Poşta Romånă
Implementarea platformei aeriene pånă la sfårşitul lui 2008 face parte din planul de restructurare propus de compania Roland Berger şi a devenit parte a strategiei de dezvoltare. În acest sens, Poşta va realiza investiţii de 100 milioane de euro. În afara reţelei prioritare, compania îşi propune să lanseze, în ianuarie 2009, un card prepay, care va fi emis în colaborare cu Mastercard, în baza dreptului său de a opera plăţi electronice. „Clienţii fără un statut bancar – elevii, pensionarii – ar putea beneficia de acest card, cu atåt mai mult cu cåt vom avea cea mai extinsă reţea de POS-uri, în toate oficiile poştale informatizate“, precizează Toader. Cardul Poştei va fi operabil în orice sistem de plăţi electronice şi va permite posesorilor obţinerea unor discounturi la plata asigurărilor obligatorii, a ratelor la credit şi chiar a utilităţilor, în baza unor parteneriate pe care Poşta le va încheia cu furnizorii acestor servicii financiare.
Serviciile financiare devin prioritare
Gestiunea contului curent aferent cardului va fi realizată de Mastercard, în spatele acestuia existånd totuşi un cont bancar global al Poştei. Dacă implementarea acestui proiect se va dovedi o reuşită, Mihai Toader spune că va instala şi ATM-uri în unităţile poştale. „Datorită acurateţii fluxurilor de numerar, vom putea gestiona electronic toate operaţiunile şi, de aceea, dorim să devenim un jucător activ în piaţa serviciilor financiare electronice“, precizează Toader. Împreună cu Group 4 Securior, cu care colaborează de doi ani, Poşta caută soluţii pentru crearea unei reţele de ATM-uri şi instalarea de terminale în cåteva sute de oficii poştale. În plus, un astfel de credit va fi foarte util pentru comunităţile de romåni din Spania (unde au fost deschise şase unităţi ale Poştei) şi Italia (unde vor fi deschise, în curånd, patru unităţi). Prin unităţile din străinătate, Poşta speră să transfere în Romånia aproximativ două miliarde de euro anual.
«Poşta Romånă derulează circa 1,2 miliarde de euro pe lună. Cu un astfel de flux de numerar, am putea gestiona foarte bine online o reţea naţională de ATM-uri.»
Dan Mihai Toader, preşedinte Poşta Romånă
400 mil. de euro este cifra de afaceri pe care Poşta Romånă estimează că o va obţine în 2008. 35%-40% din cifra de afaceri sunt generate de trimiterile simple, iar 30% sunt rezultate din relaţia cu statul