In urma cu doi ani, atacul american asupra Irakului a aprins interesul pentru Realitatea TV, marcand inceputul cresterii postului. Succesul sau a dus la lansarea altor canale de gen: N24 si, mai nou, Antena 3. Evenimentele ultimului an au crescut audienta si interesul pentru canalele de stiri. Chiar si vara, o perioada saraca in telespectatori, a fost insa interesanta din perspectiva canalelor de stiri: inundatii, scandaluri politice interne nesfarsite, catastrofe aviatice. Fiecare post TV de stiri are pretentia de a forma un reflex asupra telespectatorului de a alege respectivul canal cand doreste sa se informeze. Deocamdata, datele arata ca Realitatea TV a reusit: al cincilea post in privinta consumului TV toata ziua (dupa Pro TV, Antena 1, Acasa si TVR1), 1,2-1,4 media audientei in prime-time (aproximativ 130.000-140.000 de telespectatori in mediul urban).


Cresterea interesului fata de posturile de nisa, in special a celor de stiri, nu i-a lasat indiferenti pe investitorii in publicitate. Potrivit lui Sergiu Toader, project manager Realitatea TV, volumul de publicitate atras de post a crescut cu 140% in 2004 si 2005. Radu Budes, managing partner Splendid MediaZece, spune ca, in comparatie cu primele opt luni ale anului trecut, in 2005 bugetele alocate statiilor de nisa/tematice au avut o audienta cu 60% mai mare, in timp ce in cazul statiilor generaliste situatia a ramas neschimbata in 2005, neinregistrandu-se nici o crestere. “Procentual, statiile generaliste detin – in ianuarie-august 2005 – 71,7% din audienta, iar cele de nisa 28,3%, din care Acasa TV detine cel mai mare procentaj (15,8%), urmata de Realitatea, cu 4,6%”, spune Budes.


Avantajul posturilor de nisa sta tocmai in calitatea clara a publicului pe care reuseste sa-l capteze in fata televizorului. “Canalele de stiri atrag un public care nu doreste stiri de tip tabloid, implicit un public pretentios, educat. Fragmenteaza audienta si au un trend crescator in ceea ce priveste cota de piata”, este de parere Corina Bernschutz, buying director Starcom.


Care este efectul asupra audientelor TV? Canalele de stiri au determinat noi comportamente de telespectator. “Exista un bazin semnificativ de telespectatori care s-au indepartat definitiv de canalele generaliste si pot fi atinsi doar prin canale de nisa sau tematice”, spune Radu Budes. El constata un fenomen de influentare a canalelor generaliste de catre canalele de stiri cand transmit evenimente speciale. Acest fenomen poate avea un revers negativ in ceea ce priveste clientii. “Multe companii sunt reticente la asocierea cu evenimente speciale tensionate sau dramatice. In acest mod se pierd varfuri de audienta, iar statiile specializate incearca sa recupereze aceste pierderi in perioadele mai calme”, sustine Dan Ionescu, senior sales manager ARBOmedia. O parte importanta a audientei canalelor de stiri este atrasa pana incepe prime-time-ul televiziunilor generaliste, iar publicul vizioneaza programul in spatii publice.




“Clientii care au bugete
importante de publicitate
se orienteaza, in primul rand, spre statiile TV de top si abia apoi spre cele de nisa.”











Dan Ionescu,
senior sales manager ARBOmedia


La nivelul incasarilor din publicitate, impactul asupra posturilor mari, generaliste este minor. “Dezvoltarea canalelor de stiri vine pe fondul unei semnificative cresteri de piata, motiv pentru care nu putem spune ca aceste statii “mananca” din bugetele statiilor generaliste”, afirma Radu Budes. Corina Bernschutz este categorica: incasarile din publicitate ale posturilor generaliste nu sunt influentate deloc, deoarece bugetele si numarul advertiserilor sunt in crestere, iar canalele de stiri ofera doar oportunitatea de atingere mult mai eficienta a publicului tinta al unei campanii. Profilul statiei dicteaza si profilul clientului de publicitate. Daca in cazul posturilor muzicale clientii vin din zona produselor pentru tineri, canalele de stiri sunt cautate in principal de advertiseri care tintesc un public peste 25 de ani. “Nu cred ca aparitia unui canal de stiri influenteaza direct activarea unei categorii de advertiseri. Categoriile cele mai potrivite pentru aceste canale ar fi bancile, asigurarile, auto”, este de parere Corina Bernschutz.


Specialistii prognozeaza o crestere a pietei de publicitate in acest an cu 20-30 de procente, spre o valoare neta de 150-170 de milioane de euro. “In primul rand, cresc bugetele clientilor traditionali. Aceasta crestere acopera si cresterea de preturi, dar si diversificarea statiilor pe care se face publicitate. In al doilea rand, au aparut clienti noi, care vin cu bugete semnificative si contribue la o crestere importanta a consumului pe multe statii generaliste sau de nisa”, este de parere Dan Ionescu.


Publicitatea atrasa de posturile de nisa


Posturi spoturi

MTV Ro 64.959
TV Klumea 61.911
Realitatea TV 38.525
Acasa 37.667
Pro Cinema 33.607
TV Sport 15.866
Discovery 15.811
N24 8.631
Antena 3 5.486




*iunie-august


Audienta canalelor de nisa


Acasa TV ocupa un loc aparte
in peiajul posturilor de nisa, avand audiente cu mult chiar peste canalele generaliste:
o medie zilnica de 156 de mii
de telespectatori pe minut
in mediul urban, in perioada
iunie-septembrie 2005,
si o audienta medie in prime-time de 422 de mii de telespectatori. Rezultatele de audienta
se vad si in incasarile
de publicitate, Acasa TV atragand de peste doua ori mai multa
publicitate decat toate canalele de nisa la un loc.