Operatorii oficiali de audienta radio au fost decisi dupa o sedinta maraton la Consiliul National al Audiovizualului. Patru concurenti s-au inscris la licitatia pentru desemnarea operatorului oficial de masurare a audientei radio: Institutul de Marketing si Sondaje – IMAS, Mercury Research, Centrul pentru Studierea Opiniei si Pietei – CSOP si, cu un proiect comun, Metro Media si Insomar. Comisia de organizare a licitatiei a incredintat cea mai mare parte a procesului, dupa cum era de asteptat, companiei IMAS. Mai precis, compania condusa de Alin Teodorescu se va ocupa de activitatile pregatitoare ale licitatiei, care vor dura trei luni pentru prima masurare, si de producerea bazei finale de date. Mercury Research va imparti cu IMAS doar activitatea de culegere a datelor de teren.
IMAS a intrat in licitatie cu toate sansele de a castiga procesul, institutul fiind singurul care ofera continuu, de cativa ani, pentru posturi de radio si agentii de publicitate, servicii de masurare a audientei radio prin serviciul Audiradio. Nu este de mirare ca votul comisiei – agentii de publicitate si posturi de radio – a fost unanim. Cei cinci membri ai CNA din comisie nu au participat la vot direct, dar au agreat formula propusa de reprezentantii industriei.
Comisia a votat si variantele de rezerva. Astfel, in cazul in care Mercury Research se retrage din proces sau nu ajunge la o intelegere cu viitorii clienti, locul va fi luat de CSOP. Tot CSOP va fi institutul care va inlocui IMAS, in cazul in care se constata greseli in procesul de masurare. Dupa primul an, studiul va fi auditat, iar Metro Media (fara Insomar) a fost desemnat operator pentru acest proces.
Dintre variantele propuse, comisia a decis ca masuratorile se vor face in doua valuri, fiecare cu 10.000 de interviuri. Primele date ale noului studiu vor fi furnizate in mai 2004. Studiul Audiradio al Imas, acum in derulare, va furniza ultimele date pentru clienti in octombrie 2003.
Ofertele financiare nu au fost facute publice. Ele urmeaza sa fie negociate de cele doua institute si asociatia posturilor de radio, care este in curs de formare si va fi proprietarul datelor de cercetare furnizate. Pana la 1 octombrie, contractul trebuie sa fie semnat. Chiar daca pretul nu a fost negociat inca, potrivit unor surse el se va ridica la aproximativ 150.000-170.000 de dolari.
Banii au lungit negocierea pentru televiziune
Daca pentru radio castigatorul a fost desemnat in aceeasi zi (oferta financiara nu a fost inca discutata), pentru televiziune, la inchiderea editiei, lucrurile nu erau inca stabilite, dupa doua zile de negocieri. Aparent o rutina, pentru ca formula asocierii Taylor Nelson Sofres cu AGB era agreata inca de anul trecut, licitatia pentru operatorul oficial de masurare a audientei s-a intins pe mai multe zile. Motivul: problemele legate de oferta financiara. Principalii operatori de pe piata romanasca – TNS/CSOP si AGB s-au unit intr-o singura companie – TNS-AGB International (51%-49%) si au prezentat de altfel singura oferta a licitatiei pentru masurarea audientei TV.
Singura pe piata romaneasca, compania ,,2 in 1,, a propus initial un pret neagreat de comisia paritara de organizare a licitatiei. Chiar mai-marii companiilor mama au fost prezenti in fata comisiei: Tony Taylor (TNS) si Rolando Stalli (AGB Group). Pentru ca posturile TV platesc cea mai mare parte a banilor (80%), Asociatia Romana pentru Masurarea Audientelor a decis ca la discutarea ofertei sa participe membri din partea televiziunilor (TV Romania 1, Pro TV, Antena 1, Prima si Realitatea TV) si un singur reprezentant al agentiilor de publicitate – Mindshare.
Detaliile tehnice prezentate de Andrei Musetescu, director executiv al TNS-AGB International, au fost clare. Astfel, sistemul propus de noua companie este foarte asemanator cu cel folosit in prezent pe piata TV. Asftel, vor fi monitorizate, ca si pana acum, posturile Romania 1, TVR 2, Pro TV, Antena 1, Tele 7, Acasa, Prima TV, Atomic, Fox Kids, Discovery, MTV, B1TV, Minimax, Realitatea si Etno. Softul este cel folosit in prezent de TNS.
La inchiderea editiei, decizia nu era inca luata. Negocierile nu au exclus chiar reluarea procesului, daca nu se cade de acord asupra sumei. Propunerile TNS-AGB International porneau de la aproximativ 1,5 milioane USD (1.000 poplemetere raportate) si ajungeau la aproape doua milioane de dolari pentru 1.400 de peoplemetere.
Potrivit caietului de sarcini, sistemul de masurare a audientei TV trebuie sa fie functional incepand cu 1 ianuarie anul viitor. tinand cont de calendarul procesului pe radio, primavara anului viitor va insemna si prima furnizare de date pentru radio. Un punct comun al celor doua masuratori se refera la posturile care nu platesc studiile. Ele nu vor fi raportate (sunt incluse la sectiunea ,,altele,,) si nu vor avea acces la datele de audienta.

Licitatia radio

Castigatori:
IMAS – pregatirea studiului, culegerea si controlul datelor pentru jumatate din volumul
esantionului, introducerea si prelucrarea datelor, analiza si prezentarea datelor, software clienti
Mercury Research – culegerea datelor pentru jumatate din volumul esantionului
Masurare: doua valuri de cate zece mii de interviuri
Metodologie: interviu fata in fata
Rezerve: CSOP (atat pentru Mercury, cat si pentru IMAS)
Auditarea studiului: Metro Media
Primele date: mai 2004.
Pret: aproximativ 150.000-170.000 de dolari.