In ultima vreme, posturile TV abunda in filme pe care romanii
le-au mai (re)vazut pe micul ecran. O monitorizare Taylor Nelson Sofres/CSOP arata ca intr-un ansi opt luni nu mai putin de 17 filme au fost difuzate de cel putin patru ori (inclusiv reluari), de unul sau mai multe posturi TV.
Chiar daca la prima vedere se poate crea impresia unei plictiseli a telespectatorilor, cifrele de audienta demonstreaza ca lucrurile stau cu totul altfel. Filme precum „Sport sangeros”, „Supravietuitorul”, „Baieti rai”si „Gemenii” au avut audiente mai mari la a doua sau a treia difuzare. De fapt, diferentele de audienta de la o difuzare la alta sunt mici pe acelasi post. Diferente mari apar intre posturi cu notorietate diferita. Puterea brandului unei televiziuni isi spune cuvantul. De exemplu, „Giuvaerul Nilului” a avut pe Pro TV, la una din difuzari, o audienta de 957 de mii de telespectatori pe minut, din mediul urban, in timp ce B1 TV a atras cu acelasi film o audienta maxima de 209.000 de telespectatori. Mai trebuie precizat ca datele TNS nu cuprind perioada de pana in 2001, in care multe din titluri au fost intens programate de posturile romanesti. Din caruselul repetitiilor lipseste postul public Romania 1, care nu adopta politica de filme cu potential comercial ridicat.
O concluzie pripita ar fi ca repetitia filmelor se datoreaza unei accentuate crize financiare a posturilor TVsi ca acestea nu mai au bani sa cumpere „prospaturi”. Adevarul este ca redifuzarea filmelor asigura posturilor venituri. Daca la prima difuzare postul TV trebuie
sa-si acopere cheltuielile de achizitie a filmului, abia a doua oara incasarile din publicitate aduc venituri.
„Faptul ca televiziunile care difuzeaza reluari nu-si pierd audientasi pozitia pe piata arata ca au un comportament economic corectsi ca raspund unui model comportamentalsi economic raspandit pe scara larga in lumea occidentala”, spune Radu Nicolau, presedintele New Films Romania, companie care distribuie filme pe piata cinematograficasi de televiziune din Romania. Cu alte cuvinte, filmul este o marfa reciclabila!
Dar cum ajung filmele sa fie difuzate de televiziuni? Licenta de difuzare a unui titlu bun se cumpara de la distribuitori cu cel putin un an inainte de programarea efectiva. Ca orice marfasi filmele sunt clasificate pe mai multe „sortimente”, dupa calitatea lor: Blockbustere (de mare succes), filme de categoria A (care au rulat in salile de cinema), filme de categoria B (care au rulat doar pe video)si TV Movies (productii special create pentru televiziune). Rareori productiile sunt cumparate „la bucata”. In practica obisuita, filmele se achizitioneaza „la pachet”, iar acesta contine, in general, filme din toate categoriile. Un pachet pentru care s-a „batut palma” cu distribuitorul are, in medie, un sfert titluri blockbuster, jumatate filme de categoria Asi B la prima difuzare pe TVsi 25 la suta filme care au mai fost difuzate. Pachetele mari pot avea intre 30si 100 de filme, iar cumpararea lor este cea mai avantajoasa ca pret. Pretul mediu al unui film dintr-un astfel de pachet este, facand abstractie de categoria lui, de cel mult 10.000 USD. Dar un blocbuster poate fi vandut pentru 20 pana la 50.000 USD. Acesta este pretul vehiculat pe piata TV in cazul superproductiei Titanic, difuzata de Antena 1. O productie de categoria A se vinde intre 15si 25.000 USD. Pretul pachetelor de filme variaza intre 150.000si 1,5 milioane USD.
Dupa ce a cumparat licenta de difuzare a unui film, o televiziune il poate programa de doua ori intr-o perioada de doi ani, plus reluarile de a doua zi. Datele CSOP confirma programarea: intervalul dintre doua difuzari (exluzand reluarea de a doua zi) este, in cele mai multe cazuri, intre opt lunisi un an.
Pe piata distribuitorilor de filme TV din Romania opereaza trei companii: Independenta Film, New Filmssi Glob Com Media. De asemenea, televiziunile mai cumpara pachete de filme direct de la marii producatorisi distribuitori din afara. „Este rentabil pentru un distribuitor de filme, pentru ca piata de televiziune din Romania s-a miscat foarte bine in ultimii ani”, spune Antoine Bagnaninchi, director Independenta Film. In doi ani, distribuitorul a vandut pentru posturile romanesti aproximativ 200 de titluri (cele mai multe europene), la o medie de 3.500-4.000 USD/film. New Films este desapte ani pe piata romaneasca. In 2001 a vandut 450 de filme pe piata TV, realizand venituri de 2,75 milioane USD. Anul urmator a avut o crestere a numarului de filme vandute de 14%, ceea ce i-a adus 2,9 milioane USD. Pentru 2003, New Films preconizeaza 600 de titluri vandute. Glob Com Media a intrat pe piata acum un ansi jumatatesi de atunci a vandut in jur de 30 de filme pentru TV.    N

Cele mai difuzate filme la TV In ultimele 20 de luni

                Numar difuzari*    Audienta maxima (mii telesp.)
Giuvaerul Nilului        4 Pro TV, 4 B1TV    957 la Pro TV, 209 la B1TV
Predator            4 Pro TV, 4 B1TV    1.192 la Pro TV, 217 la B1TV
Falci: Razbunarea        5 ProTV        1.170
Sport sangeros            5Antena 1        1.036
Supravietuitorul        5 Pro TV        1.181
Baieti rai            4 Pro TV        1.575
Blackjack            4 Pro TV        1.509
Disparut in misiune        4 Antena 1        1.094
Gemenii            4 Pro TV        1.362
Idila pentru o piatra pretioasa    4 B1TV        194
Pasarea pe sarma        4 Pro TV        1.320
Reteaua            4 Pro TV        1.525
Robocop 2            2 Pro TV, 2 Antena 1    1.037 la Pro TV, 610 la Antena 1
Rocky 3            3 Antena 1, 1 Pro TV    462 la Pro TV, 454 la Antena 1
Rocky 4            3 Antena 1, 1 Pro TV    542 la Antena 1, 435 la Pro TV
Rocky 5            3 Antena 1, 1 Pro TV    666 la Antena 1, 570 la Pro TV
Soldatul universal        3 Antena1, 1 Prima TV 777 la Prima, 741 la Antena 1
*Includesi reluarile de a doua zi
Perioada: 1 august 2001 – 14 aprilie 2003, Univers: populatia din mediul urban, peste patru ani