Posturile TV isi fac loc in buzunare

Numarul de utilizatori de servicii video ai operatorilor locali de telefonie mobila a crescut de 10 ori fata de 2005 Telefonia mobila a incetat de mult sa mai fie doar telefonie mobila. De multe ori, clientii ajung sa isi aleaga operatorul in functie de serviciile de multimedia pe care acesta le ofera: televiziune pe mobil, jocuri Java, videotelefonie. Concertele, stirile, meciurile de fotbal din Divizia A sunt doar cateva dintre programele care, transmise pe telefonul



Numarul de utilizatori de servicii video ai operatorilor locali de telefonie mobila a crescut de 10 ori fata de 2005

Telefonia mobila a incetat de mult sa mai fie doar telefonie mobila. De multe ori, clientii ajung sa isi aleaga operatorul in functie de serviciile de multimedia pe care acesta le ofera: televiziune pe mobil, jocuri Java, videotelefonie.




Concertele, stirile, meciurile de fotbal din Divizia A sunt doar cateva dintre programele care, transmise pe telefonul mobil, contribuie la cresterea veniturilor operatorilor.




“In intervalul orar in care Orange a transmis meciul Steaua–Rapid (returul din sferturile Cupei UEFA), numarul de hituri (accesari) a fost de trei ori mai mare fata de alte meciuri din Divizia A pe care noi le transmitem”, spune Andreea Zega, content & multimedia division manager Orange Romania. Sau, altfel spus, in orele acelea, traficul a fost de opt ori mai mare decat traficul normal.
si Connex Vodafone a inregistrat aceeasi tendinta in cazul meciului Rapid – Steaua, transmis in direct pe portalul Play, traficul de date crescand de peste cinci ori. “La meciul Steaua – Rapid, traficul de date a fost chiar mai ridicat decat la precedentul, o explicatie fiind si faptul ca a avut o miza mai mare si, in plus, a fost mai mult promovata”, declara Andreea Stanescu, senior director consumer market, Connex Vodafone. Ea spune ca serviciul de televiziune mobila inregistreaza, in medie, peste 1.000 de utilizatori pe zi, numarul acestora fiind sensibil legat de evenimentele din ziua respectiva (anuntate prin alertele breaking news).


Serviciile de divertisment au inregistrat o crestere continua in cazul ambilor operatori, iar reprezentantii Orange spun ca piata este departe de a fi matura din acest punct de vedere. “Dintre serviciile de continut, streamingul (deschiderea si rularea in timp real a unui fisier, n.r.) este cel care a inregistrat cea mai mare crestere in primul trimestru al anului in curs fata de primul trimestru al anului 2005: 193%”, spune Zega. “Practic, utilizarea acestor servicii s-a triplat. Prin comparatie, jocurile Java au crescut cu 172%, iar SMS-urile au avut o crestere de 136 de procente.”
Reprezentantii Connex Vodafone spun ca cel mai mare volum se inregistreaza la alertele de stiri (55%), apoi la continutul de muzica. In topul veniturilor se regasesc si jocurile, prezente in portal intr-o mare varietate si avand o rata de innoire ridicata (in medie sase jocuri noi pe saptamana). “In general, veniturile din serviciile de divertisment au inregistrat o crestere continua de la lansare pana in prezent. Numai in perioada august 2004 – august 2005 veniturile obtinute din serviciile de divertisment au crescut de trei ori, iar numarul de utilizatori s-a dublat”, declara Stanescu. “Gradul de accesare a videoclipurilor a crescut cu peste 10% de la o luna la alta, odata cu cresterea numarului de telefoane 3G.”


Mihai Ciocirlie, director dezvoltare al companiei Radcom (compania ce adapteaza din punct de vedere tehnic transmisile TV pentru telefonia mobila pentru Orange) subliniaza importanta innoirii permanente a continutului. “In ceea ce priveste serviciile de continut, cum este si cazul serviciilor video, o conditie obligatorie pentru succesul lor este mentinerea unui grad ridicat de reimprospatare, innoire si dezvoltare a continutului”.
Orange transmite in direct Minimax, N24 si ProTV International, dar si imagini din Piata Victoriei. Cele mai urmarite sunt posturile TV si live cam-ul, de unde oamenii isi pot lua informatii despre traficul in zona.


Connex Vodafone are exclusivitate doar cu Realitatea TV, insa acest lucru este pe cale sa se schimbe. “In curand, vom avea o oferta mult diversificata, odata cu lansarea Vodafone Live!”, explica Stanescu. “Strategia Vodafone este de a aduce oferte si servicii globale, pe care le adapteaza local, in functie de specificul fiecarei piete. In Germania, de exemplu, vorbim de oferte de Mobile TV cu minimum 30 de canale.”


Numarul celor care au acces la acest tip de servicii creste continuu

• Connex Vodafone a inclus in aria de acoperire 3G (lansat in urma cu un an) inca sapte orase, numarul de localitati cu acoperire 3G ajungand la 22. Rata de penetrare a serviciilor 3G este acum de aproximativ 30% din populatia Romaniei, numarand 135.000 utilizatori.


• Orange a extins acoperirea EDGE (tehnologie lansata in urma cu un an si jumatate) in toate cele 41 de resedinte de judet si statiunile de pe litoralul Marii Negre. Rata de penetrare a EDGE este acum de aproximativ 40% din populatia Romaniei.