La targul DISCOP, televiziunile romanesti au cumparat filme pentru grila de toamna

Targul de programe DISCOP 2006 a marcat prima iesire internationala a televiziunilor Antena 1 si Pro TV in calitate de vanzatori de programe. Numai putin de 28 de companii producatoare din Europa Centrala si de Est au incercat sa-si vanda telenovelele la targul de la Budapesta.




De 15 ani, reprezentantii televiziunilor din Europa Centrala si de Est se intalnesc la DISCOP, cel mai mare targ de programe TV din regiune, care se desfasoara la Budapesta. La sfarsitul anului trecut, targul a fost vandut americanilor de la Asociatia Nationala a Directorilor de Programe (NATPE) din Los Angeles (SUA). Aparent intamplator, pentru editia de anul viitor a fost anuntata cresterea taxei de participare cu 5%. si pentru ca americanii nu pot trai fara advertising, organizatorii vor incerca sa atraga la editia viitoare mai multi oameni de publicitate.


DISCOP 2006 a fost dedicat telenovelelor. Circa 28 de companii au vandut telenovele la Budapesta. “Marfa” tranzactionata s-a dovedit un magnet pentru televiziuni, la targ inregistrandu-se de doua ori mai multi participanti decat la editia din 2005. In premiera, a existat interventia guvernelor unor tari (Coreea si Italia) care au cumparat spatii la targ pe care apoi le-au oferit producatorilor privati autohtoni pentru a sprijini exportul de programe.


DISCOP are locatia traditionala la Hotelul Sofitel, situat pe malul stang al Dunarii, langa podul Elisabeta. Pe culoarul-balcon de la etajul doi, un personaj surpriza: Valeriu Lazarov, insotit de sotia lui, Augusta. Producatorul participa pentru prima data la acest targ si nu se declara foarte entuziasmat, pentru ca majoritatea programelor ofertate aici sunt cunoscute. Marile companii isi rezerva surprizele pentru MipTV si MipCom, cele doua targuri anuale traditionale de televiziune de la Cannes. Pe de alta parte, Lazarov comenteaza favorabil prezenta celor doi producatori romani asociati televiziunilor Antena 1 si Pro TV& Acasa TV: “In contextul in care produsele TV au devenit tot mai scumpe, Pro TV si Antena 1 au facut un pas inteligent de a incerca sa vanda si in afara tarii”. Cel mai vestit producator roman de televiziune afirma ca piata din Romania nu poate sa acopere toate cheltuielile de productie ale programelor sau, in unele cazuri, marja profitului este foarte mica. “Esential este ca piata din Romania sa inventeze formate de calitate pentru a putea sa vanda programe in strainatate”, a conchis Lazarov.


Ce a incercat sa vanda Antena 1 la targul de la Budapesta? Telenovela “Secretul Mariei” si “Genialii”, realizate in coproductie cu La Dolce Vita, serialul de crima si mister “Martor fara voie”, sitcom-ul “Fast Food”, “Folclorul contraataca”, “Marea Provocare”, un “prime time entertainment hit” realizat de asemenea in coproductie cu La Dolce Vita. Reprezentantii Antena 1 au avut programate peste 20 de intalniri si au raportat dupa prima zi un numar dublu de “vizite” in apartamentul nr. 213 din hotel, pe care l-au impartit cu distribuitorul american Lionsgate.
MediaPro a avut o prezenta mai discreta, in sensul ca a antamat doar un stand de proiectie, care, timp de trei zile, a fost… pustiu. Mai usor de gasit au fost reprezentantii producatorilor care au vandut pentru piata TV din Romania. ITV Inter Media din Turcia, distribuitor independent de filme americane, a avut intalniri cu Pro TV, National TV si D TV (televiziunea finantata de grupul turc de media Dogan, ce se va lansa in toamna).


Reprezentantul Bollywood Eros Network, distribuitor de filme erotice indiene, a declarat ca a avut “contacte” cu reprezentantii de achizitii de la National TV, platforma digitala Boom TV si D TV. Intalnirile s-au incheiat cu vanzarea a 16 filme de cate trei ore fiecare.
DISCOP 2006 a fost un succes, in opinia organizatorului. Patrick Jucaud, directorul general al DISCOP, a spus ca, in fond, americanii au adus mai multi oameni, Discop fiind un targ profitabil pentru organizatori, iar faptul ca producatorii vin inseamna ca si vand, altfel n-ar mai veni.

Carte de vizita DISCOP

Infiintat In 1991, DISCOP este singurul targ de formate si programe de televiziune dedicat in exclusivitate pietelor din Europa Centrala si de Est.

DISCOP a fost cumparat in decembrie 2005 de Asociatia Nationala a Directorilor de Programe (NATPE) din Los Angeles (SUA). Anul acesta a avut loc cea de-a 16-a editie a targului, gazduit la hotelul Sofitel Atrium din Budapesta.
NATPE este o organizatie non-profit ce urmareste crearea, dezvoltarea si distributia de programe TV.


DISCOP 2006 s-a desfasurat intre 22 si 24 iunie si a reunit 1.600 de reprezentanti ai departamentelor de programe, achizitie, marketing si “new business” din televiziunile din Europa Centrala si de Est si peste 300 de companii internationale de vanzari de formate si continut pentru televiziune.

Parerea organizatorilor

“Este un targ de programe si formate TV profitabil. Faptul ca producatorii vin aici, inseamna ca au vanzari, altfel n-ar mai veni.”

Patrick Jucaud, director general DISCOP