Vine iarna. Apetitul pentru sporturile specifice sezonului alb va începe să crească. Întreprinzătorii încearcă să obţină bani din vânzarea serviciilor de agrement.
Patinoarele mobile par să devină o afacere tot mai profitabilă. Dar numai două luni pe an, pentru că numai atât ţine sezonul petrecerilor pe gheaţă la români. Preţul este convenabil (între 10 şi 15 lei pentru două ore), iar distracţia include, gratis, tot felul de jocuri, concursuri, tombole, spectacole, evenimente promoţionale, festivităţi pentru zilele de sărbătoare etc. În plus, în jurul multor patinoare se amenajează spaţii comerciale cu oferte potrivite sezonului.
În acest moment, pe piaţa furnizorilor de echipamente sunt prezente câteva firme care comercializează sau închiriază patinoare mobile. Daniel Aizic spune că firma pe care o reprezintă, Hil Investiţii, este singura care oferă sisteme performante, bazate pe tuburi de aluminiu. Ceilalţi au încercat să pătrundă pe piaţă cu echipamente care utilizează tubulatură de cauciuc, despre care se spune că nu are aceeaşi eficienţă, sau cu produse second-hand.
Daniel Aizic are avantajul de a fi intrat primul pe această piaţă, beneficiind de suportul companiei Ice World din Olanda, lider mondial în producţia şi distribuţia de patinoare modulare din aluminiu. „Am început această afacere în 2004, când am deschis primul patinoar mobil din România, în Piaţa Unirii din Bucureşti. Ideea mi-a venit lucrând pentru Ice World, în calitate de consultant. Producătorul olandez dorea să identifice parteneri (dealeri) în ţările din Europa de Est. Văzând că nu există o piaţă formată pentru acest sistem, dar înţelegând cum funcţionează aceste patinoare şi ce beneficii au, am decis, împreună cu alţi doi asociaţi, să intrăm noi în această afacere, care avea un caracter de noutate absolută.“
Petrecerile pe gheaţă sunt super-cool
Numai că ideea nu a prins la vremea aceea. Românii nu s-au îngrămădit să închirieze patinoare mobile. Aşa că temerarii întreprinzători au încercat să promoveze, în 2004, o secvenţă-pilot, organizând pe buzunarul propriu primul eveniment promoţional în jurul unui patinoar mobil Ice Park. De atunci a fost organizat în fiecare an, în aceeaşi locaţie şi în aceeaşi formulă, ca un eveniment de public cu caracter promoţional. De-abia în 2007 au apărut primii clienţi, care au solicitat un eveniment similar Ice Park. Şi astfel a început şi activitatea de închiriere.
În acest moment, firma investeşte în continuare pentru creşterea afacerii. „Încă nu am recuperat investiţia iniţială, întrucât activitatea nu merge mai mult de două luni pe an. Am încercat să ţinem deschise pationarele şi în februarie-martie, dar n-au mai venit oameni.“ Chiar dacă în această iarnă se împlinesc şase ani de la deschiderea primului patinoar mobil, este greu să se facă un bilanţ corect al afacerii. Cert este doar faptul că afacerea are potenţial, dacă raportăm numărul de patinoare existente în România la statisticile din alte ţări. Principalii clienţi sunt primăriile şi firmele mari care au resurse financiare pentru a finanţa un asemenea eveniment. Numai că prin alte părţi primăriile au fonduri şi sunt preocupate să ofere cetăţenilor divertisment nu numai în timpul campaniilor electorale.
Afacerea este rentabilă doar două luni, iarna, pentru că românii nu vin să de distreze pe un patinoar şi în celelalte sezoane, aşa cum se întâmplă în alte ţări europene.
Daniel Aizic, managing partner la Hil Investiţii
Fişa afacerii
40.000 de euro este capitalul iniţial minim de pornire, în condiţiile în care toate echipamentele au fost inchiriate
250.000 de euro este investiţia ulterioară în echipamente proprii (patinoare, chillere, echipamente de sunet şi lumini, căsuţe de lemn, accesorii şi alte materiale).
3 angajaţi permanent şi, în funcţie de nevoi, mai mulţi angajaţi sezonieri. Activitatea se desfăşoară sezonier, din decembrie până în februarie.
500.000 de euro este cifra de afaceri din ultimul sezon, cu un profit de circa 20%
60.000 de euro este costul închirierii unui patinoar mobil cu o suprafaţă de 600 mp.
180.000 de euro este preţul de cumpărare a unui patinoar cu echipamente noi. La acest preţ se mai adaugă instalarea, mentenanţa, demontarea, transportul, depozitarea, curentul electric, cheltuielile de personal, promovarea afacerii etc.
Recomandare
Experienţa dovedeşte că patinoarul este o sursă de evenimente ale căror beneficii se pot măsura corect la nivelul comunităţii locale. De aceea, în vestul Europei se preferă închirierea patinoarelor, finanţatorii fiind primăriile sau firmele. Acestea au interesul de a obţine vizibilitate în cadrul comunităţilor locale prin intermediul unor oferte cât mai atractive de petrecere a timpului liber.