Călin Cozma este președintele și fondatorul Federației Patronatelor din Industria Ospitalității. Înființată în 2021, federația s-a dezvoltat rapid și are în prezent filiale în 26 de județe și 29 de patronate.

Antreprenorul a povestit în cadrul podcastului moderat de Sorin Andreiana, redactor-șef Revista Capital, despre provocările cu care se confruntă antreprenorii și despre problemele din turism și HoReCa, de la discuțiile cu autoritățile la lipsa finanțării pentru promovarea turistică.

Turismul în Cluj-Napoca

Călin este din Cluj și își desfășoară o parte din activitate în industria HoReCa. Acesta a precizat că turismul de business este foarte dezvoltat în această zonă, fiind multe companii localizate în Cluj, în special din zona de IT. De asemenea, acest oraș beneficiază de festivalul Untold care se desfășoară în sezonul de vară. Acest eveniment atrage anual sute de mii de turiști.

„Media gradului de ocupare în februarie și martie în Cluj a fost de sub 30%. Acoperim bine parte de vară, evenimente, business, dar cifrele sunt mici pentru două luni din an. Vrem să facem un proiect pentru ca oamenii care vin să descopere și istoria Clujului. În momentul de față, avem un deficit destul de mare de turiști în Cluj”, a precizat antreprenorul.

Industria ospitalității și problemele sectorului

Invitatul a precizat că Federația Patronatelor din Industria Ospitalității se implică pentru rezolvarea problemelor din acest sector. Totuși, planurile ajung să fie foarte greu puse în practică de oficialii responsabili.

„Noi la Federația începem să gândim niște proiecte, niște strategii de dezvoltare a turismului. Ne gândim la un brand de țară. Încercăm să ne ajutăm între noi, să vedem toate problemele la nivel național și să venim cu niște cereri către Guvern ca a putea să ne dezvoltăm, să dezvoltăm turismul din România.

Dar degeaba facem noi planuri dacă nu sunt puse în aplicare de către decidenți. În final, oricât de mult aș vrea eu să mă dezvolt și să mă promovez, nu am resursele financiare să plătesc marketing pentru promovare de țară. Eu ca antreprenor nu am cum să fac lucrul acesta. Oricum, profitul în domeniul nostru, în turism, este într-o marjă de 5 și 10%. Unde să mai investesc în marketing?

Trebuie să schimb utilaje, trebuie să mă dezvolt, să mă adaptez la noile condiții, la cerințele turiștilor și așa mai departe. Țara trebuie să înțeleagă că noi suntem parteneri aici, adică antreprenorii trebuie să vină să susțină economia”, a explicat Călin Cozma.

Bugete prea mici pentru promovare turistică

Deși există căi de comunicare între antreprenori și autorități, părerea oamenilor de business este foarte rar ascultată. Invitatul a dat exemplu de o situație care a adus provocări afacerilor de pe litoral.

„Ne vedem în Comisia de Dialog Social, ne vedem la orice lege vine pe domeniul nostru, suntem consultați. Există Consiliul Consultativ în Turism la Ministerul Economiei. De fiecare dată încercăm să le spunem să le atragem atenția, să cerem mai buget mai mare pentru promovare, să le spunem părerea noastră sau ce probleme avem.

De exemplu, pe litoral, s-a făcut licitația de plajă doar pe 2 ani. Am încercat să le comunicăm că nu este viabil să faci pe 2 ani, pentru că orice antreprenor trebuie să investească și trebuie să scoată investiția respectivă. Dacă eu am doar 2 ani, prețurile vor fi mai mari”, a precizat Călin.

Potrivit informațiilor, România a cheltuit în anul precedent 5 milioane de lei pentru promovare turistică, din bugetul total alocat de 20 de milioane de lei. Invitatul a precizat că Grecia reușește să cheltuie 300 de milioane de euro anual pe promovare.

„Bugetul de promovare turistică este infim. Ne rugăm de ei să-l crească. Dacă eu cresc numărul de turiști, pot să aduc un aport mai mare la PIB. Cel mai ușor mod de a face bani este să îți dezvolți turismul, nu trebuie investiții foarte mari, chiar dacă stăm prost la domeniul infrastructură. Dar putem doar să promovăm și ceea ce avem.

Cred că putem să creștem aportul la PIB al industriei. Eu cred că, pentru a ne bate cu Bulgaria, Grecia și Turcia, avem nevoie de cel puțin 20 de milioane de euro pentru promovare. Avem ce promova”, a spus acesta.