Pentru a se asigura că Inspecția Tehnică Periodică (ITP) este efectuată corect, inspectorii Registrului Auto Român (RAR) pot bloca o mașină pe rampa de verificare. Însă cum decurge întregul proces?
RAR efectuează inspecții inopinate la stațiile ITP de mulți ani, acestea fiind dispuse aleatoriu. Verificările au loc atunci când un vehicul este deja pe rampă.
După ce inginerii ITP finalizează verificarea și introduc datele în sistem, inspectorii RAR pot decide blocarea mașinii pentru o reverificare. În acest caz, activitatea stației ITP este suspendată, iar șoferul trebuie să aștepte sosirea inspectorilor RAR.
RAR blochează mașinile pentru verificarea ITP
O verificare tehnică la Inspecția Tehnică Periodică (ITP) durează, în general, între 20 și 40 de minute, timp în care inginerii evaluează seriile de identificare ale motorului și caroseriei, emisiile de noxe, roțile, luminile și alte aspecte tehnice ale vehiculului.
La finalul inspecției, inginerii introduc rezultatele în sistem și așteaptă confirmarea Registrului Auto Român (RAR) pentru emiterea autorizației de circulație sau, în caz de probleme tehnice grave, pentru respingerea vehiculului.
Sistemul informatic al RAR poate decide aleatoriu dacă inspecția este aprobată sau dacă este necesară o reverificare. În cazul unei reverificări, RAR blochează mașina pe rampa stației ITP și trimite un inspector pentru a verifica corectitudinea inspecției tehnice.
În această perioadă, activitatea stației ITP este suspendată, iar șoferul este obligat să aștepte sosirea inspectorului RAR. După sosirea acestuia, se va relua verificarea tehnică, iar rezultatul final va fi comparat cu datele introduse inițial de inginerul ITP.
Un șofer a povestit cum a decurs întâmplarea
Un șofer din Prahova, care a trecut recent printr-o astfel de situație, a povestit cum s-a întâmplat totul.
„La ora 09:00, am urcat cu mașina pe rampă. M-a verificat, a testat, a trecut acolo tot și apoi, când era gata și a băgat datele în sistem, zice „Hopa! E mașina blocată de RAR” și a trebuit să așteptăm 2 ore, să ajungă un inspector. Nimeni nu se aștepta la asta”, a povestit Sorin pentru ProMotor.
Bărbatul a adăugat că în acel interval de timp, nu a avut voie să pornească mașina, iar stația nu a putut inspecta alte vehicule. Inginerul de la stația ITP i-a explicat că aceste controale sunt obișnuite și că au devenit tot mai frecvente în ultima vreme.
„Dacă plecam, mi-a spus inginerul de la ITP, el era obligat să îmi rețină talonul și toate actele de la mașină. Deci, dacă te prinde un control din ăsta de la RAR cu mașina pe rampă, trebuie să stai pentru reverificare, nu poți să pleci”, a mai spus șoferul.
După sosirea sa, inspectorul Registrului Auto a început prin verificarea actelor vehiculului, urmată de controlul codurilor de identificare de pe motor, caroserie și șasiu.
„După ce a terminat de verificat actele, a cerut inginerului de la ITP să reia verificarea mașinii cu totul. Deci, farurile, roțile, emisiile de noxe, computerul de bord, tot, tot, tot. La final, rezultatele au fost la fel, așa că am primit avizul de circulație și totul a fost ok”, a adăugat bărbatul din Prahova.