Mircea Fechet a vorbit marți, 19 martie, despre programele Rabla Plus și Rabla Clasic, dar și „apetitul” românilor pentru maşini electrice. Subvenţiile au scăzut considerabil, iar dealerii afirmă că bugetul este prea mic.
Mircea Fechet susține că bugetul este unul „record”, de un miliard de lei. Potrivit explicațiilor oferite de ministrul Mediului, valoarea acestei bonificaţii a scăzut din cauza ordonanței din luna decembrie a anului trecut.
Mircea Fechet speră că vor fi finanțate mai multe autoturisme
De asemenea, ministrul susține că acest lucru se va traduce în „mai multe autoturisme finanţate”.
„În primul rând, cred că trebuie să menţionez bugetul. Avem un buget record de 1 miliard de lei şi în măsura în care bonificaţia, valoarea acestei bonificaţii a scăzut, iar acest lucru s-a întâmplat ca urmare a unei ordonanţe de urgenţă din luna decembrie a anului trecut, asta pentru noi, ca Minister al Mediului, nu poate decât să însemne mai multe autoturisme finanţate şi speranţa mea este că şi cu o bonificaţie mai mică apetitul pentru maşini electrice va rămâne la fel de mare ca în trecut.
Cred că trebuie să aşteptăm să vedem cum evoluează programul, să vedem dacă şi cu o bonificaţie mai mică nu cumva apetitul rămâne la fel de mare şi eu am această convingere că românii vor beneficia din plin de suma de aproximativ 5.000 de euro pe care eu personal nu o apreciez ca fiind nejustificat de mică.
Eu cred că 5.000 de euro pentru un autoturism care de multe ori nu depăşeşte 25.000 de euro cred că e o sumă binevenită şi cred că e o sumă care ar putea să determine o persoană să achiziţioneze un autoturism electric în detrimentul unui autoturism cu combustie internă”, a afirmat Mircea Fechet.
Dealerii transmit că bugetul pentru Rabla Clasic este prea mic
Fechet a vorbit și despre faptul că dealerii spun că bugetul pentru Rabla Clasic este prea mic. Ministrul a lansat un avertisment și a explicat că banii de la Rabla Clasic vor luați, cu timpul, pentru a fi mutați către Rabla Plus. Amintim că Rabla Clasic vizează mașini cu motoare diesel.
Acest lucru s-a întâmplat şi anul acesta și o să se întâmple şi în viitor, avertizează ministrul. Peste câțiva ani, susține el, vor fi finanțate doar așa-zisele autoturisme „prietenoase” cu mediul.
„Le răspund că ne ţinem de promisiuni, iar promisiunea pe care am făcut-o şi în trecut şi pe care o fac şi pentru viitor este aceeaşi, respectiv că vom lua banii de la Rabla Clasic, adică de la motoarele diesel, pe benzină sau pe alte tipuri de combustie convenţională şi vom muta aceşti bani către Rabla Plus.
Este ceea ce s-a întâmplat şi anul acesta, este ceea ce o să se întâmple şi în viitor. Trebuie să înţelegem că peste câţiva ani această diminuare într-o parte şi majorare în cealaltă va însemna că vom finanţa la un moment dat doar autoturisme prietenoase cu mediul”, a mai spus ministrul Mediului.
Ministerul Mediului a lansat marţi, 19 martie, Programele Rabla Clasic şi Rabla Plus. Astfel, persoanele fizice se pot adresa producătorilor validaţi.
La rândul lor, persoanele juridice pot încărca în aplicaţia informatică documentele necesare participării în cadrul celor două programe.
Bugetul alocat Programului Rabla Clasic 2024 este de 300 de milioane de lei. Totodată, bugetul alocat pentru Programul Rabla Plus este de 1 miliard de lei.
Beneficiarii programului Rabla Plus 2024 vor primi sume mai mici
Prima de casare pentru un vehicul uzat va fi de maximum 3.500 de lei în 2024. Această sumă poate fi utilizată pentru achiziționarea unei motociclete noi sau a unui autovehicul nou în schimbul casării unui autovehicul uzat.
Pentru cei care aleg să caseze două vehicule uzate, se acordă un ecotichet în valoare de 5.000 de lei.
Este important de menționat că voucherul pentru program se acordă doar în cazul în care beneficiarul deține autovehiculul uzat de cel puțin 3 ani.