Oportunităţi de investiţii într-un mediu provocator: poveste de succes a României

Mi-am asumat mandatul de Ministru al Finanţelor într-o situaţie excepţională, după proteste de stradă, în care încrederea mediului economic în autorităţile statului era slăbită şi în care lipsa de predictibilitate şi de transparenţă îşi spunea cuvântul.

La nivel european incertitudinile încă ridicate se traduceau în creştere economică modestă, marcată de investiţii relativ reduse.

Am pornit la drum cu un cadru fiscal total schimbat, cu presiuni foarte mari asupra bugetului, în condiţiile în care România fusese înscrisă pe lista statelor europene cu dezechilibre macroeconomice. Dar şi cu aşteptări mari din partea oamenilor de a veni cu un nou mod de administrare a finanţelor publice: mai transparent, mai responsabil, mai deschis spre dialog. După 11 luni de mandat pot spune: Am reuşit! Am construit un cadru macroeconomic stabil, recunoscut la nivel european prin eliminarea de pe lista statelor cu dezechilibre macroeconomice şi am construit un buget viabil şi realist. Am arătat că într-un an nu poţi mută munţii, dar poţi pune bazele unor reforme ireversibile. Şi asta prin crearea unui mediu de afaceri predictibil, favorabil investiţiilor străine şi autohtone şi fără a dezechilibra finanţele ţării.

Investitorii români sau străini au cel puţin zece motive să investească sau să-şi extindă investiţiile în România. Au stabilitate economică şi financiară, un mediu fiscal predictibil şi atractiv, măsuri de sprijin pentru realizarea de investiţii, facilităţi fiscale în cercetare şi dezvoltare, forţă de muncă bine pregătită, sisteme simplificate şi moderne de declarare şi plata a taxelor şi impozitelor, o mai mare transparenţă în administrarea banilor publici, deschidere la dialog, precum şi programe de prioritizare şi de eficientizare a cheltuielilor.   

România se află acum în cea mai favorabilă situaţie economică din ultimul deceniu. Avem o creşterea economică solidă şi sustenabilă care nu vine singură, ci este însoţită de crearea într-un ritm accelerat de locuri de muncă şi de majorarea veniturilor populaţiei,  de inflaţie redusă şi deficitul extern scăzut. Şi vorbim de o creştere sustenabilă, bazată pe contribuţia pozitivă a tuturor sectoarelor de activitate, dar mai ales pe creşterea investiţiilor! Semestrul I din acest an este primul semestru din ultimii 3 ani când toate sectoarele au avut contribuţii pozitive, de la industrie, comunicaţii, comerţ, transporturi, până la hoteluri şi restaurante. Investiţiile străine directe au ajuns în primul semestru la aproximativ 2 miliarde de euro, cea mai mare valoare înregistrată după criză economică. Asta în timp ce exporturile României destinate ţărilor UE au înregistrat cele mai mari dinamici din Uniune.

Este un moment ce trebuie valorificat la maximum din punct de vedere al atragerii de noi investiţii sau dezvoltării celor deja existente. Pentru asta, am pus pe masă investitorilor pachete complete de măsuri de simplificare a formularelor, a procedurilor administrative şi facilităţi fiscale. Extindem pe termen nelimitat scutirea pentru impozitul pe profitul reinvestit, inclusiv pentru aplicaţiile IT şi oferim facilităţi fiscale pentru pregătirea profesională. Totodată, de la 1 august, am introdus scutirea pentru impozitul pe venit pentru angajaţii din cercetare dezvoltare aplicativă şi tehnologie inovativă. În acest fel, încurajăm personalul înalt calificat să rămână în ţară şi să dezvolte aici produse de înalta tehnologie. Sectorul IT este unul în care specialiştii români şi-au făcut un binemeritat renume, iar firmele româneşti au devenit lideri regionali sau chiar globali în domeniu.

Un alt sector prioritar în care companiile româneşti pot avea un cuvânt de spus este agricultură. Pentru a încuraja cât mai mulţi investitori să se orienteze spre acest domeniu am redus cota de TVA la 9% pentru produsele şi serviciile agricole. Schemele de ajutor de stat de la Ministerul Finanţelor Publice s-au dovedit a fi un sprijin foarte important atât pentru investitori cât şi pentru economia locală. Pentru schemă cu impact major în economie, dată fiind magnitudinea investiţiei, cele mai bine clasate au fost companiile străine. Dar este important să subliniem că o investiţie de mare amploare generează efecte pozitive în economie, pe orizontală şi pe verticală. Pe lângă contribuţiile substanţiale la dezvoltarea regională, sub umbrela acestor investiţii masive se dezvoltă un lanţ întreg de afaceri locale. În privinţa schemei prin care se creează locuri de muncă, beneficiarii majoritari sunt societăţile cu capital românesc.

Pentru a încuraja şi mai mult dezvoltarea capitalului autohton, Ministerul Finanţelor Publice va sprijini Ministerul Economiei, Comerţului şi Relaţia cu Mediul de Afaceri în elaborarea unei scheme de ajutor de stat pentru investiţii medii, între 1 şi 5 milioane de euro. Ne dorim că oportunităţile pe care le oferim prin aceste mecanisme să fie atractive şi pentru românii din diaspora. Însă, poate cel mai important lucru realizat, a fost acela de a arată că reducerea birocraţiei şi creşterea transparenţei nu constituie un moft, ci reprezintă elemente esenţiale pentru dezvoltarea economiei şi atragerea de investiţii. Fiecare cetăţean al ţării trebuie să ştie cum sunt cheltuiţi banii publici şi să nu mai fie nevoit să irosească timp cu drumuri numeroase şi cozi interminabile la ghişeele administraţiilor fiscale.

Am oferit contribuabililor posibilitatea să-şi plătească taxele şi impozitele la ghişeu cu ajutorul cardului. Fiscul trece şi în online. Cetăţenii vor scapă din această toamna de drumurile la administraţii şi îşi vor putea plăti obligaţiile fiscale online, pe Ghişeul.ro.

Am creat un mediu de achiziţii publice mai bine controlat, am crescut transparenţă cheltuirii banilor publici la toate nivelurile administraţiei astfel încât oricine să poată identifica de unde vine risipă banilor publici. Pentru a spori încrederea în autorităţile publice, am lansat cea mai mare platforma de transparenţă din Europa. Este foarte important că toţi cetăţenii să poată vedea în orice moment cum sunt cheltuite fondurile publice de la grădiniţe, şcoli, până la ministere, parlament sau întreprinderi publice.

Toate acestea sunt reforme ireversibile. Am arătat că se poate şi că România poate veni în faţă investitorilor români şi străini într-un mod mai transparent, mai responsabil, mai deschis la dialog. Am încredere în economia românească şi în perspectivele unei creşteri sustenabile, bazată pe predictibilitate, transparenţă şi eficientă.
 

Articolul realizat de Anca Dragu, ministrul Finanțelor Publice, a fost publicat în ediția 2016 a Top 300 Cei Mai bogați români