Atraşi de potenţialul unei pieţe în dezvoltare, care a reuşit să facă milionari „peste noapte“ o serie de samsari imobiliari, italienii de la Pirelli au pus piciorul în România acum trei ani cu gândul de a deveni liderii pieţei imobiliare.
„Pirelli a intrat în România în perioada de vârf a pieţe imobiliare, moment în care orice plan de afaceri făceai, să spunem pentru un ansamblu rezidenţial, nu ieşeai la un preţ de vânzare mai mic de 1.200 de euro/mp“, povesteşte într-un interviu acordat Capital Giacinto Oriolo, fostul manager al biroului local Pirelli RE, divizia imobiliară a grupului italian.
Piaţa era atât de efervescentă, încât odată identificată o oportunitate trebuia profitat de ea pe loc, pentru că în secunda următoare dispărea în favoarea unui investitor concurent, îşi aminteşte Orilolo. Primul pas făcut după deschiderea biroului din România a fost încheierea unui parteneriat cu UniCredit Ţiriac Group şi planificarea dezvoltării a circa 3.000 de apartamente.
Fiind parte a unui grup instituţional, fiecare activitate întreprinsă trebuia justificată în faţa unor acţionari exigenţi, cerinţă care s-a dovedit mai târziu salvatoare.
Retragere la timp
Compania a început să analizeze o serie de terenuri, atât în Bucureşti, cât şi în principalele oraşe din provincie, şi a semnat nişte opţiuni de cumpărare pentru câteva dintre aceste loturi. Planurile Pirelli RE au fost rapid date peste cap la apariţia semnalelor de instabilitate pe care le primeau de la compania-mamă din Italia. Răsfrângerea situaţiei de criză prin care treceau pieţele vestice şi asupra ţărilor emergente din estul continentului era evidentă.
„Norocul Pirelli a fost că nu am realizat investiţii în acea perioadă, pentru că altfel am fi fost obligaţi să rămânem pe piaţă. Acum probabil că eram alergat de creditori şi bănci. Am avut doar nişte opţiuni de cumpărare a unor terenuri strict pe partea de dezvoltare, însă am renunţat la ele“, spune uşurat fostul manager al Pirelli RE România.
Nu a durat mult până la închiderea birourilor din România şi Bulgaria. Singura ţară est europeană care a rămas pe harta Pirelli RE este Polonia, unde compania apucase să intre într-o serie de proiecte la care nu a mai putut renunţa.
„Pirelli nu o să se mai întoarcă în România pentru a trecut printr-o perioadă de reorganizare, iar acum nici nu se mai numeşte aşa“, spune dezamăgit Giacinto Oriolo.
Într-adevăr, Pirelli RE a trecut în 2010 printr-un proces de restructurare, prin care s-a desprins de grupul Pirelli şi a luat un nou nume Prelios, cu un nou management şi noi acţionari. Prelios are în administrare active totale în valoare de 15,6 mld. euro, peste jumătate fiind localizate în Italia, iar restul în Germania şi Polonia.