Capital: Care a fost primul job?

Angela Creţu: Primele joburi, încă din timpul facultăţii, au fost în vânzări; am vândut  aproape orice: calculatoare, time-share, ţigări, software, cosmetice. Promovam time share retail când am câştigat prima sută de dolari, am simţit atunci că am atins vârful Everestului.

 

Capital: Cum aţi ajuns să lucraţi la compania pe care o conduceţi acum?

Angela Creţu: Nu eram interesată să îmi schimb job-ul pe care îl aveam la vemea respectivă, dar o colegă a comentat un anunţ apărut în ziar că fiind inedit. Era anunţat postul de director zonal de vânzări pentru o companie care se dorea nu numai un producător şi retailer de cosmetice dar şi mișcare socială globală dedicată îmbunătăţirii condiţiilor de viaţă şi de carieră a femeilor. Părea aproape incredibil. M-am dus la interviul cu Avon dintr-o imensă curiozitate. Nu am bănuit că îmi va schimbă viaţa. În ultimii 15 ani am fost promovată de 7 ori şi am lucrat în poziții executive în vânzări, strategie şi general management în România, Serbia, SUA, Federaţia Rusă şi acum Turcia, ca Group VicePresident Avon Eastern Europe & General Manager Avon Turcia. 

Capital: Cum era programul din România în comparaţie cu cel pe care îl aveţi acum?

Angela Creţu: Numărul orelor lucrate a depins mai mult de rolul avut şi nu neapărat de locaţie. În anii când am lucrat în vânzări, noţiunea de weekend de relaxare era aproape de neconceput.  Dar este adevărat că în România şi alte ţări est europene, avem tendinţa de a ne implica mai mult  în proiectele profesionale şi de a ne demonstra valoarea prin numărul de ore muncite. 
 

Capital: Care sunt cele mai mari povocări pe care le-aţi întâlnit în România?

Angela Creţu: În România am avut cele mai mari satisfacţii, în mod onest nu îmi amintesc impedimente din perioada de 5 ani cât am fost General Manager Avon România. Am reuşit cu o echipă de exploratori pasionaţi şi motivaţi să modernizăm modelul de business şi să facem din numele Avon un brand iubit şi admirat. Cea mai mare satisfacţie a mea a fost să export talente din România, în acea perioadă aveam 13 români în pozitii de top în Avon peste tot în lume, devenisem dintr-o ţară mică în portofoliul Avon un adevărat hub de talente. Nu e de mirare, românii au o capacitate extraordinară de a inova, au agilitate şi dârzenie, nu se lasă copleşiţi de schimbare, ci o caută cu febrilitate şi o transformă în oportunitate. Iubesc să lucrez cu români!

Capital: Ce calităţi v-au ajutat pe parcursul carierei?

Angela Creţu: În România stilul direct şi legătura emoţionala cu echipele cu care am lucrat mi-au adus mari beneficii, în New York  însă aceleaşi elemente m-ar fi dezavantajat. M-am adaptat cultural la fiecare ţară în care sau cu care am lucrat. În Moscova am zâmbit mai puţin şi am adoptat o comunicare clară şi concisa, în New York am fost excesiv de prietenoasă şi cooperantă, în Serbia m-am focusat pe argumente pe termen scurt si pe un stil mai raţional şi practic. Acum în Turcia îmi imbrac stilul nativ direct cu o introducere apreciativă şi las mai mult spaţiu de exprimare echipei pentru a înţelege contextul. Totuşi, chiar daca lucrez într-o ţară anume, zilnic sunt în contact cu celelalte naţionalităţi din echipa mea din regiune, aşa că într-o echipă multinaţionala şi multiculturală ca să reuşeşti să ai impact trebuie să fii un conector şi un multiplicator. Ca sa te conectezi cu cei din jurul tău indiferent de locaţie, cultură, religie, educatie, sex sau vârstă iţi trebuie o singura calitate: respect.

Capital: V-aţi schimbat părerea despre România, după ce v-aţi mutat în ţara adoptivă? În ce fel?

Angela Creţu: Am avut multe ţări adoptive de la est la vest şi cu fiecare schimbare mi-am propus să mă întorc acasă până fac 45 de ani. Îmi iubesc ţara, prietenii şi locurile din care vin. Dar dincolo de legătura firească emoţională, aş putea să spun că nu mai judec atât de aspru condiţiile sociale din ţara noastră ca atunci cand am plecat prima oară. Am înţeles adevărul fundamental că totul vine cu un preţ şi că străzile şi cartierele îmbietoare ale New-York-ului costă mai mult decât ne închipuim atunci când doar le vizităm sau le vedem la televizor, şi nu mă refer doar la bani… Fiecare ţară are provocarile ei, oamenii nu sunt nicăieri mai buni ca în România!

Capital: Ce provocări v-a adus jobul din ţara adoptivă?

Angela Creţu: Cu fiecare ţară în care am fost, cu fiecare rol avut, am întâlnit provocări de leadership, de business sau personale. Cea mai mare provocare a fost sa nu ma las victimă experienţelor anterioare şi să continui să învăţ şi să ma bucur de perspective noi în fiecare zi.

Capital: Dacă ar fi să daţi un sfat românilor, i-aţi îndemna să aleagă calea străinătăţii? De ce?

Angela Creţu: Este la alegerea fiecărei persoane, nu pot sa dau sfaturi bazate pe propria mea experienţa. Eu am ales să plec, să învăţ, să am noi experienţe şi apoi să mă întorc acasă. Sper ca prin experienţa acumulată să adaug valoare comunităţii profesionale odată cu întoarcerea în România.

Capital: Este mai uşor să conduci un business în străinătate?

Angela Creţu:  Depinde de ţară, nu pot face o comparaţie directă. În România însă mai avem loc de îmbunătăţiri în relaţia cu administraţiile financiare, numărul taxelor, birocratia raportarilor.

Capital:Dacă România ar fi o companie, iar dumnevoastră aţi fi managerul ei, ce decizii aţi lua pentru companie?

Angela Creţu: Prima decizie ar fi cea legată de oamenii din echipa de management. Nu am condus niciodată un business către succes fără să mă asigur întâi că am cei mai buni jucători în poziţii cheie: oameni care în mod real sunt interesaţi să aducă valoare, cărora le pasă de viziunea şi misiunea companiei, etici, pasionaţi şi experţi în domeniul funcţional pe care îl reprezintă. Deci, dacă România ar fi compania mea, aş urma acelaşi proces.

Capital: Un mesaj pentru guvernul României?

Angela Creţu: Trataţi România cu respect şi dragoste!