Creşterea costurilor de operare şi a traficului va scumpi expedierile. Companiile de curierat, excluzând Poşta Română, vor derula în acest an afaceri de 200 de milioane de euro. Suma este cu peste 30% mai mare decât cea înregistrată anul trecut. Principalul motor al acestei evoluţii este creşterea economică.

Cine vrea să îşi facă o idee despre cum merge economia unei ţări se poate uita la evoluţia industriei de curierat. Dacă aceasta înfloreşte, înseamnă că economia merge foarte bine. Iar în România semnele sunt bune. Reprezentanţii industriei de curierat aşteaptă o evoluţie bună a pieţei şi în anii viitori. Ei prognozează că, în 2010, piaţa controlată de firmele private va depăşi 300 de milioane de euro. Dar asta nu înseamnă că vor veni vremuri bune pentru toţi jucătorii. În afară de creşteri importante, domeniul va fi caracterizat şi de intensificarea concurenţei şi consolidare. „În ultimii ani, au apărut multe firme, ca ciupercile, pentru că au mirosit că aici se pot face bani. Dar ideea e că vremurile frumoase în care se făceau bani buni din curierat s-au terminat, acum marjele sunt din ce în ce mai mici, şi investiţiile necesare, din ce în ce mai mari“, spune Octavian Bădescu, secretar general al Asociaţiei Operatorilor de Curierat din România (AOCR). „Ca să ţii pasul în curieratul generalist, nu mai e uşor, cu atât mai mult cu cât multinaţionalele se vor implica din ce în ce mai puternic în perioada următoare. Singura supapă pentru companiile mici rămâne specializarea“, adaugă Octavian Bădescu.

Şi directorul Fan Curier consideră că piaţa a trecut într-o nouă etapă, în care cei ce vor să intre în acest domeniu au şanse de reuşită numai dacă se adresează unei nişe. În plus, acesta apreciază că intrarea unui nou jucător internaţional pe piaţa internă se va face, cel mai probabil, prin achiziţia unei companii autohtone. „Piaţa este în creştere, însă momentul atingerii maturităţii nu este departe. Există şanse ca noi competitori să intre pe piaţă, însă doar pe anumite nişe şi servicii specializate. Dar de la a intra pe piaţă şi până la succes este cale lungă“, spune Neculai Mihai, director FAN Courier.

70-6802-14conjunctura40.jpgConform Institutului Naţional de Statistică, în primele şapte luni ale acestui an, în România, serviciile de poştă şi curierat oferite întreprinderilor au avut o valoare de 791 milioane lei (234 milioane de euro). Pe această piaţă, cel mai mare jucător rămâne Compania Naţională Poşta Română SA, care deţine, încă, monopolul pe anumite segmente. Operatorul de stat a înregistrat anul trecut o cifră de afaceri de peste 231 milioane de euro.

Restul pieţei interne de curierat este împărţită de mai multe companii private, ce pot fi grupate în două eşaloane, în funcţie de dimensiunea jucătorilor. Din primul fac parte firmele Fan Curier şi Cargus, care deţin împreună peste 50% din piaţă. Cel de-al doilea este format din mai multe firme autohtone, care au cote de piaţă comparabile, cum ar fi Curiero, Pegasus sau Roexpres. Conform AOCR, expedierile internaţionale sunt dominate de firmele multinaţionale TNT şi DHL, urmate la distanţă de către reprezentanţii UPS şi FedEx.

O caracteristică a pieţei autohtone este diferenţierea slabă între competitori, toţi jucătorii mari oferind o acoperire geografică similară şi aceleaşi tipuri de servicii. Aceasta permite clienţilor să schimbe foarte uşor furnizorul de servicii. „Competitorii încearcă să se distingă prin nivelul de calitate al serviciilor şi prin rapiditatea de răspuns la nevoile clienţilor, oferind servicii adiţionale. În acest moment, în piaţă s-a depăşit etapa în care prioritară era creşterea portfoliului de clienţi şi se întregistrează eforturi sporite pentru fidelizarea acestora“, spune Teodora Rădulescu, directorul de marketing al Curiero.

Dar, în viitorul apropiat, fidelizarea va trebui făcută în contextul în care clienţii vor plăti mai mult pentru servicii. „Preţurile vor mai creşte, în special ca urmare a creşterii costurilor cu forţa de muncă şi a traficului înfiorător ce scade productivitatea într-un Bucureşti care generează circa jumătate din volumul de curierat la nivel naţional“, conchide Octavian Bădescu.

Firmele, clienti fideli

90% din clienţii companiilor private de curierat sunt firme. Deşi reprezintă numai 10% din clienţi, cererea persoanelor fizice este tot mai mare datorită dezvoltării comerţului electronic şi teleshoppingului.