A reușit să achite și datoria externă până în aprilie 1989, ceea ce a fost o mare realizare. Puțini sunt însă cei ce gândesc independent și care sunt capabili să interpreteze corect datele oferite de anuarele statistice ale statului român. Viața este prea scurtă pentru o citire aprofundată într-o lume din ce în ce mai grăbită.
Adevărul este că liderul de la București a forțat trimiterea de sume enorme peste granițe și astfel banii n-au mai irigat economia. Fondurile circulă în economie precum apa în natură, orice întrerupere putând să genereze șocuri cu consecințe nebănuite. Fabricile au rămas cu utilajele vechi sau directorii au trebuie să se achiziționeze tehnică românească, performanțele fiind scăzute.
Unele capacități industriale primeau mașini noi pentru că altfel nu se putea, dar importurile din Occident erau din ce în ce mai puține.
Nicolae Ceaușescu a nenorocit poporul român
S-a ajuns în situația în care industria era uzată moral și mărfurile de top nu mai erau de calitate și nu erau căutate pe piața concurențială, liberă. Cum nici cea internă nu funcționa normal, adică era un mare deficit de produse, economia întreagă a fost timp de un deceniu menținută artificial. Producția s-a prăbușit înainte de 1989, dar atunci nu se putea spune adevărul. Dacă erau furnizate 71.000 de tractoare în anul 1980, ultimul an de dominație comunistă mai rămânea în istorie prin 17.000.
Autocamioanele au trecut de la 31.711 la numai 13.515 unități. Locomotivele au scăzut de la 276 la 152 și vagoanele de pasageri au ajuns de la 601 la 203. Exemplele pot continua obositor de mult. Prăbușirea lagărului comunist a dus la dispariția clienților tradiționali, care mai acceptau mașinile uzate moral.
Trecerea la piața liberă a adus lovitura mortală fabricilor comuniste, calitatea mărfurilor străine fiind net superioară. Nicolae Ceaușescu a nenorocit poporul român din toate punctele de vedere și acesta a fost hrănit cu multe iluzii oferite de aparatul de propagandă, politrucii fiind plătiți generos.