adreseaza, in egala masura, atat consumatorilor care acorda o mare importanta calitatii si marcii, cat si celor care sunt mai sensibili la pret decat la renumele producatorului. Productia interna de aspiratoare a scazut de la 231 de mii de unitati, in anul 1996, la 157 de mii, in 2001. Datorita importatorilor si distribuitorilor de marci cunoscute in intreaga lume, dar si a produselor „no-name”, piata locala nu a avut de suferit. Producatorii locali s-au adaptat economiei de piataUn exemplu elocvent a ceea ce inseamna adaptarea la economia de piata este Electroarges SA, producator care, ani de zile, a ocupat prima pozitie in topul vanzarilor si care, in prezent, a ajuns pe pozitia a sasea.”Ca orice producator dintr-o tara fosta socialista, Electroarges a trebuit sa accepte patrunderea pe piata locala a produselor occidentale, mai performante si cu design superior, precum si a producatorilor cu marci deja renumite, care practica sisteme de marketing bine puse la punct, fata de cele practicate pe piata romaneasca”, recunoaste Marin Barbu, Marketing Manager la Electroarges SA. Daca la inceputul anilor ‘90, aspiratoarele straine erau mult mai scumpe, practic greu accesibile cumparatorilor romani, acum acestea se pot gasi intr-o plaja larga de preturi, marginea inferioara situandu-se sub preturile unora dintre aspiratoarele Electroarges. Aceasta pentru ca firme de marca si-au transferat linii de fabricatie in tari cu mana de lucru ieftina si, in conditiile in care au sub control mare parte din piata internationala, pot sa produca mult si ieftin. O alta dificultate cu care se confrunta Electroarges SA este ca inca nu a intrat cu aspiratoarele in lanturile de magazine specializate de electrocasnice sau in supermarketuri si hipermarketuri, care cunosc o extindere impresionanta la aceasta ora in Romania. „Politica de marketing a firmei este directionata catre patrunderea cu produsele sale in astfel de magazine. Primele rezultate s-au materializat incepand cu acest an, Electroarges comercializeaza aspiratoare profesionale prin magazinele cash&carry Metro si aspiratoare de bricolaj prin Bricostore”, ne informeaza Marin Barbu. Sa vedem, in continuare, cum este perceputa piata din perspectiva catorva producatori externi importanti. Aurelian Nita, director de vanzari produse electronice la LG Electronics – liderul pietei de profil pentru anul 2002 -, este de parere ca „Romania urmeaza tiparul pietelor mai dezvoltate din Vest, in sensul ca, daca pana acum doi ani pretul si sacul textil erau componentele principale in alegerea aspiratorului, incepand de anul trecut, o data cu explozia ratelor, cererea se muta spre aspiratoare de calitate, cu multe functii, fabricate de firme cu experienta in domeniu”. LG activeaza pe piata locala din anul 1994 (intre 1994 si 1997 sub denumirea de Gold Star), iar din 1997, dupa un proces de rebrandare la nivel de corporatie, sub denumirea LG Electronics. Compania comercializeaza aspiratoare pozitionate din punctul de vedere al calitatii pe segmentele „medium” si „high end”. „Din punctul de vedere al puterii motorului putem spune ca piata a atins pragul maturitatii, firmele mari indreptandu-si cercetarile spre imbunatatirea performantelor duzei si sistemelor de filtrare, spre usurinta de manevrare si depozitare etc. Ca tendinta, se remarca o crestere a vanzarilor de aspiratoare din segmentul middle-high, in detrimentul celor ieftine si neperformante”, constata Oana Tanasescu, Sales Support&Marcom Manager la Philips DAP Romania. La randul sau, Ovidiu Bejan, Sales&Marketing Manager la Genco Romania, unic importator si distribuitor al produselor Samsung, afirma: „Consumatorul roman solicita cu prioritate ca aspiratoarele sa aiba putere mare si sac textil. Insa un aspect important, asupra caruia as vrea sa insist, este puterea de absorbtie sau de aspirare. La ora actuala exista foarte putini clienti care inteleg ca performantele aspiratorului sunt date de puterea de absorbtie a acestuia, si nu de puterea motorului.”Diana Poama, specialist de produs la Panasonic Romania SRL, societate care comercializeaza pe piata romaneasca aspiratoarele de praf marca Panasonic, are urmatoarea opinie: „Piata romaneasca este axata pe asa-numitele „Leader Model”, modele de baza, cu putere cat mai mare, usor de exploatat si cu un pret de retail cat mai accesibil. Sunt preferate aspiratoarele cu sac de panza inclus, varietatea accesoriilor suplimentare incluse fiind, de asemenea, un criteriu important in decizia de achizitionare. Ca o particularitate, in Romania nu se prefera modelele „wall-to-wall”, care au o pondere destul de mare pe alte piete europene, si nici modele extrem de mici si compacte care, aparent, nu prezinta incredere la o exploatare indelungata.”Potrivit Institutului National de Statistica, anul trecut, in 42,3% din totalul gospodariilor din Romania exista un aspirator. Daca in mediul urban, gradul de inzestrare cu acest articol era de 65,6%, in cel rural avem de-a face cu un procentaj de cinci ori mai mic. De asemenea, in timp ce in Bucuresti 71% din locuinte sunt dotate cu aspiratoare, in partea de nord-est a tarii (Moldova) numai 29,1% din gospodarii se bucura de facilitatile oferite de aceste bunuri de folosinta indelungata.Cu toate acestea, informatiile referitoare la vanzari, in special cele inregistrate in ultimul an si jumatate, indica o piata cu o evolutie pozitiva si rapida. Extinderea retelelor de magazine cash&carry, hipermarket, supermarket si specializate, precum si dezvoltarea sistemului de vanzari cu plata in rate au facut si vor face in continuare accesibile aspiratoarele performante cumparatorilor cu venituri medii si mici. Clientii trec de la produsele ieftine la cele scumpe”Segmentul de aspiratoare a inregistrat o dublare a volumului de vanzari in prima jumatate a anului 2003, comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut”, afirma Radu Lalescu, director la compania de cercetare de piata AMAR marketing RO. „Totusi, avand in vedere numarul de locuitori, potentialul pietei este mare, existand premise pentru cresterea in continuare a numarului de bucati vandute. In prima jumatate a anului 2002, produsele cu pretul pana in 2,5 milioane de lei/unitate au reprezentat peste 75% din vanzari, in timp ce in perioada ianuarie-iunie 2003 acestea au atins un nivel de numai 50%, si asta in conditiile in care segmentul de aspiratoare multifunctionale a scazut in pondere”, evidentiaza Radu Lalescu. Asadar, asa cum precizau si interlocutorii mentionati anterior, se observa clar o reorientare a consumatorului roman dinspre produsele ieftine spre cele superioare, atat din punctul de vedere al pretului, cat si al calitatii.