Segmentul reprezentat de praful de budinca este relativ stabil, in timp ce categoria prafurilor de inghetata scade, in favoarea inghetatei gata preparate. De asemenea, piata totala de frisca - daca ne referim la produsul finit - ramane constanta, insa consumul de praf de frisca scade in favoarea variantei lichide a acesteia si a celei la tub. Pe de alta parte, piata cremelor instant se dezvolta, ca urmare a schimbarii comportamentului de cumparare al gospodinelor, tot mai dispuse sa renunte la m
Segmentul reprezentat de praful de budinca este relativ stabil, in timp ce categoria prafurilor de inghetata scade, in favoarea inghetatei gata preparate. De asemenea, piata totala de frisca – daca ne referim la produsul finit – ramane constanta, insa consumul de praf de frisca scade in favoarea variantei lichide a acesteia si a celei la tub. Pe de alta parte, piata cremelor instant se dezvolta, ca urmare a schimbarii comportamentului de cumparare al gospodinelor, tot mai dispuse sa renunte la modul clasic de preparare a prajiturilor.
Concluziile de mai sus se bazeaza atat pe informatiile puse la dispozitie de compania ACNielsen Romania, cat si pe opiniile exprimate de cativa producatori autohtoni. Dupa cum reiese din tabelul publicat in aceasta pagina, in anul 2002, piata prafurilor de inghetata, de budinca si de frisca a scazut, din punct de vedere cantitativ, fata de anul anterior. Precizam insa ca cifrele respective se refera doar la magazinele care practica vanzarea cu amanuntul pentru acasa, volumul total al pietei fiind mult mai mare. Cantitatea de produse care pleaca de la fabricant spre retelele cash&carry si care este destul de consistenta nu se regaseste in monitorizarile companiei AC Nielsen. De asemenea, nici vanzarile din pietele libere nu sunt incluse in statistici.
Daca in supermarketuri numai patru-cinci producatori isi disputa cotele de piata – din cauza conditiilor restrictive impuse de aceste unitati comerciale celor care vor sa le devina parteneri de afaceri -, pe tarabe oferta este mult mai diversificata.
Cinci producatori
isi impart piata
Produsele Darling apartinand companiei Euro Food Prod exista pe piata din anul 1993. Primul lansat a fost laptele praf, dupa care s-au dezvoltat si alte game: dulciuri instant, aditivi pentru patiserie si, mai nou, produse alimentare de post.
„Desi produsele sunt pentru intreaga familie, cumparatorul tinta al prafurilor de budinca, inghetata, frisca si creme pentru prajituri este femeia care are peste 25 de ani, cu inclinatii de gospodina”, afirma Marius Ghita, director de vanzari pentru Bucuresti la Euro Food. „tinand cont de comportamentul de cumparare in schimbare al consumatorilor si de puterea de cumparare care va inregistra o crestere relativa o data cu relansarea economica, apreciem ca piata deserturilor care nu sunt gata preparate se va dezvolta in ceea ce priveste unele produse, cum ar fi prafurile pentru creme, si va scadea pe segmentele reprezentate de prafurile de budinca si frisca”, este de parere Marius Ghita.
si societatea Malita Prodcom si-a inceput activitatea cu un singur produs in portofoliu: laptele praf Malita. In perioada 1998-2000, pe baza unor substantiale investitii, s-au dezvoltat gamele de prafuri de frisca, de inghetata si de budinca. Produsele sunt destinate uzului gospodaresc si/sau semiindustrial, segmentele de piata vizate fiind reprezentate de gospodine si/sau laboratoarele cofetariilor. Consumatorul de deserturi instant Malita, asa cum reiese din descrierea directorului de productie Angelica Rusu, este o persoana ocupata, rafinata, gurmanda, cu mijloace materiale mici sau medii.
„Laboratoarele cofetariilor reprezinta o nisa cu potential, pe care noi nu am atacat-o suficient de bine, deoarece nu am avut agenti comerciali specializati pe acest segment de piata”, precizeaza Angelica Rusu. „Din punctul nostru de vedere, piata se dezvolta o data cu dezvoltarea retelei de distributie si a gamei sortimentale. Numarul consumatorilor a crescut de la an la an, dar consideram ca ar fi fost si mai mare daca aceasta etapa de tranzitie nu ar fi dus la scaderea puterii de cumparare. Desi produsele nu sunt scumpe, unele gospodine s-au vazut nevoite sa renunte la ele, cu toate ca le apreciaza si isi doresc sa petreaca mai putin timp in bucatarie, recurgand la deserturi usor de preparat”, conchide interlocutoarea noastra.
Prafurile de frisca, budinca si inghetata comercializate sub marca Regal reprezinta o categorie de produse complementare pentru compania European Food. Nici in viitorul apropiat nu se intentioneaza o concentrare asupra acestei piete, ea insasi destul de mica si, ca atare, considerata secundara de catre producator.
Precizare:
Conform monitorizarilor companiei ACNielsen Romania, principalii producatori de deserturi instant sunt Dr. Oetker, Euro Food, European Food, Malita si Ruf, ei detinand impreuna intre 95% si 99% din volumul vanzarilor (procentajele difera de la un produs la altul). Pana la inchiderea editiei, liderul pietei, compania Dr. Oetker, nu a raspuns solicitarilor noastre repetate de a-si exprima opinia despre categoria analizata.
Tipul desertului 2001 2002
cantitativ valoric cantitativ valoric
(tone) (mil. lei) (tone) (mil. lei)
Praf pt. budinca 968 76.235 795 82.203
Praf pt. frisca 306 44.599 299 50.763
Praf pt. inghetata 124 13.051 93 11.644
(aprilie – septembrie)