În ciuda problemelor cu care se confruntă firma-mamă – opt subsidiare din Germania ale Praktiker sunt în insolvenţă din cauza datoriilor şi caută acum bani pentru a se salva -, oficialii companiei de bricolaj sunt încrezători în potenţialul de dezvoltare al pieţei românești.

Deși nu se mai pune problema extinderii reţelei, până când ”contextul macroeconomic va fi favorabil”, retailerul de do-it-yourself investește online: la începutul lunii august a relansat platforma online a Praktiker, punând la dispoziția utilizatorilor mai multe tool-uri utile pentru proiectele de amenajare.

Afacerile Praktiker, inclusiv cele din România, au mers foarte prost, în ton cu sectorul de construcții. Pierderile grupului au crescut spectaculos în ultimii trei ani: de la 33,6 mil. euro  în 2010, la 555 mil. euro în 2011. Anul trecut, compania a redus pierderile până la 189 mil. euro, după un plan dur de restructurare în urma căruia 15% din magazinele din Germania au fost închise. În plus, compania și-a închis operațiunile pe piața albaneză. Maseltov, principalul acţionar al grupului german Praktiker, dorea să vândă operaţiunile retailerului de bricolaj din Europa de Est, inclusiv România, dar planul nu a fost votat.

„(…)Nu avem în plan un exit de pe piaţă locală. La nivelul oricărei companii, acţionarii dezbat în permanenţă propuneri şi strategii de optimizare a profitului, însă, de la intenţie până la implementare, e un drum extrem de lung, mai ales când vorbim de un business de sute de milioane de euro”, declara în aprilie 2012 Michael Krahn, Country Manager Praktiker România.

În perioada 2009 – 2011, România s-a confruntat cu una dintre cele mai semnificative scăderi pe zona de DIY din Europa. „Pe fundalul unei economii instabile şi al unei incertitudini financiare care afectează toate pieţele, scăderile înregistrate în aceşti ani sunt fireşti, fiind generate de un context macroeconomic şi de schimbarea comportamentului de consum – aspecte care nu pot fi controlate. Praktiker se concentrează însă pe găsirea celor mai bune soluţii de rentabilizare a operaţiunilor şi de revenire pe profit. Contează doar cum vom gestiona de acum înainte situaţia şi ce strategii vom alege să adoptăm”, adăuga atunci Michael Krahn.

Operaţiunile din România ale companiei nu sunt, deocamdată, afectate direct de insolvenţa firmei-mamă. Praktiker România – care controlează o reţea de 27 de magazine şi are în jur de 1.700 de angajaţi – a încheiat 2012 cu afaceri de 142,3 mil. euro.

În România, Praktiker este cel mai cunoscut brand în rândul consumatorilor români, cu un nivel de notorietate promptată de peste 98%. Compania a pierdut, anul trecut, poziția de lider al pieţei de DIY, fiind depășită de românii de la Dedeman.

Pe piaţa românească de bricolaj, estimată la circa 1,7 miliarde de euro, Praktiker concurează cu Dedeman, Kingfisher (au cumpărat Bricostore), Arabesque, bauMax, Ambient, Hornbach, Obi, Mr. Bricolage și Leroy Merlin.