Retailerul de produse do-it-yourself Praktiker România a înregistrat în 2009 o cifră de afaceri de 257,6 milioane euro, în scădere cu 15,7% faţă de valoarea din 2008, de 305,6 milioane euro. Variaţia negativă faţă de intervalul precedent este aproape în totalitate rezultată din deprecierea leului faţă de moneda europeană, depreciere care a depăşit anul trecut 15%. Exprimată în moneda naţională, cifra de afaceri a companiei a fost de 1,091 miliarde lei, cu 3% sub valoarea raportată pentru anul 2008, de 1,125 miliarde lei.
„Restrângerea consumului, apărută pe fondul crizei economice de anul trecut, a dus la scăderea puternică a pieţei do-it-yourself. Impactul produs asupra cifrei noastre de afaceri a fost însă mult sub procentul de comprimare a pieţei. În 2010, prioritatea noastră rămâne continuarea planului de consolidare, cu accent pe reţeaua pe care o deţinem deja şi păstrând o abordare selectivă a oportunităţilor de expansiune, adaptată la condiţiile actuale ale pieţei”, a declarat Monica Hodor, director general interimar Praktiker România.
Vânzările nete ale Praktiker România au atins în 2009 nivelul de 1,049 miliarde lei, ceea ce înseamnă o scădere de 2,6% faţă de 2008, când au fost de 1,077 miliarde lei. Praktiker România raportează astfel pentru prima dată de la începutul activităţii o scădere uşoară a vânzărilor nete, în condiţiile restrângerii puternice a consumului şi a unei comprimări a pieţei do-it-yourself între 25% şi 30%.
La nivelul întregului grup, Praktiker a avut în 2009 vânzări de 3,663 miliarde euro, cu 6,2% mai puţin decât în anul precedent.
România, printre cele mai afectate pieţe
Anul 2009 a fost marcat puternic de efectele crizei economice globale şi de deprecierea monedelor naţionale pe pieţele Europei de Est. Excluzând efectul de curs valutar, evoluţia vânzărilor raportate de grup indică o scădere de doar 3,3%.
Dintre ţările unde este prezent grupul Praktiker, Ungaria, România, Bulgaria şi Ucraina au fost cel mai puternic afectate de recesiune şi de efectele deprecierii monedelor naţionale. În plus, aceste ţări au resimţit şi efectele crizei datoriei publice apărute către sfârşitul anului 2009 în Grecia, ţară care a generat, pentru mulţi ani, cea mai importantă contribuţie la rezultatul operaţional al grupului Praktiker. În schimb, în Polonia şi Turcia, situaţia vânzărilor arată doar o scădere uşoară în 2009. Pe de altă parte, aşteptările legate de intrarea grupului pe piaţa din Albania au fost confirmate de rezultatul activităţii înregistrat anul trecut în această ţară.