Șoc total pentru mii de șoferi cu mașini second-hand. Au probleme din ce în ce mai des cu service-urile auto. Nu mai pot avea încredere în niciunul dintre ele.
Criza de forță de muncă afectează și acest domeniu, așa că este bine să vă alegeți cu grijă mecanicul și atelierul auto.
În România calitatea serviciilor lasă de droit când ne referim la mecanicii care mai mult strică decât repară. Mulţi şoferi s-au trezit cu daune la motor pe care nu le aveau în momentul intrării în service. Și asta nu e tot. Este și lipsa de profesionalism a forţei de muncă. Degeaba avem service-uri dotate la nivel internaţional dacă cei care lucrează în ele nu ştiu să deosebească şaiba de piuliţă.
Pentru o lucrare simplă care nu ar fi trebuit să depăşească 600 de lei, un bărbat a ajuns să-i dea mecanicului peste 7.000 de lei. Bani pentru care nu a primit nici măcar factură. „Părea autorizat, avea instrumente cu care să lucreze, avea angajaţi, avea calculator, casa de marcat.”, spune bărbatul, conform ProTV.
Autoturismul său pierdea ulei. Ca să-l repare, mecanicul i-a propus să dea jos motorul. Operaţiunea a costat 3.000 de lei. „Nu erau pierderi de ulei acolo, nu era nevoie să dea jos motorul.”, se lamentează bărbatul care după 3 luni şi 7.000 de lei în minus, şi-a primit maşina înapoi. N-a durat mult să-şi dea seama că autoturismul trepida şi pierdea şi mai mult ulei. Pierdea acum şi apă, avea probleme la direcţie, iar o roată i se mai bloca din când în când.
„Mi-a spus să-i mai dau încă o sumă de 2-3.000 de lei, ceva de genul ăsta, ca să dea din nou motorul jos. M-a uimit efectiv, am zis, prietene, oricâtă răbdare aş avea tu vrei să-mi iei bani şi să mi-o tot dai stricată şi eu să tot revin la tine.”, mărturisește bărbatul păgubit sursei citate.
Ulterior a aflat că service-ul nu era autorizat. Disperat, şi-a dus maşina într-o altă unitate, de această dată avizată de Registrul Auto Român. Gabriel Colonna, cel care i-a reparat într-un final autoturismul, susţine că niciun mecanic nu ar fi putut vreodată să greşească atât de mult la o reparaţie atât de simplă. „Când am desfăcut capacul filtrului şi am scos filtrul afară, se vedea cablul prin el. Orice mecanic ar fi, de cartier, când îl strânge şi vede un cablu că e prin el, adică n-are ce să caute în locul uleiului un cablu pe de-a lungul, adică te uiți şi în locul uleiului, bă e ceva acolo.”, a mai spus Colonna.
Pentru reparaţiile corecte, Teo Cojocaru a mai plătit încă 3.000 de lei. Ca să-şi recupereze paguba de 7.000 de lei omul a depus plângeri la instituţiile abilitate ale statului: la Protecţia consumatorului, la Registrul Auto Român şi la Poliţie. A trecut un an şi jumătate şi n-a primit încă nicio despăgubire.
Peste 10.000 de unităţi de tip service auto funcţionează, în prezent, fără autorizaţie în România, acest fapt fiind posibil ca urmare a protecţiei oferite acestora de către funcţionarii publici, de la primării până la Direcţia Generală Antifraudă Fiscală şi Poliţia Română, avertizează Asociaţia Societăţilor de Service Auto Independente (ASSAI) şi Federaţia Operatorilor Români de Transport (FORT).
„În România, activităţile ce intră sub incidenţa Legii nr. 12/1990 (republicată) privind protejarea populaţiei împotriva unor activităţi de producţie, comerţ sau prestări de servicii ilicite, se dezvoltă rapid la umbra „protecţiei” oferite de funcţionarii din primarii, de organele Direcţiei Generale Antifraudă Fiscală, de organele controlului financiar şi de personalul Poliţiei Române, Jandarmeriei Române şi Poliţiei de Frontieră Române. Din statisticile Asociaţiei Societăţilor de Service Auto Independente şi ale Federaţiei Operatorilor Români de Transport rezultă, în mod cert, că, la nivel naţional, funcţionează peste 10.000 de unităţi de tip service neautorizate, ce desfăşoară activităţi ilicite de prestări servicii, cu încălcarea prevederilor legii”, precizează cele două organizaţii.