Când marca britanică Mini, deținută de grupul german BMW, a lansat modelul Country­man, mulți fani au considerat că farmecul aparte al gamei a dispărut și că germanii vor transforma un simbol englez într-o pușculiță pentru strâns banii șoferilor dornici de o imagine aparte. Ei bine, la patru ani de la relansarea producției Mini prin modelele succesive Clubman, Cabrio și Countryman, toate mai mari și mai spațioase decât varianta Mini originală, a venit rândul unui „Prâslea“: Mini Coupé.

După prezentarea de la Frankfurt Motor Show, micul model cu două locuri a ajuns și în România unde, începând cu 1 octombrie, clienții îl pot comanda într-una dintre cele patru variante Cooper Coupé (122 CP), Cooper S Coupé (184 CP), John Cooper Works Coupé (211 CP) și Cooper SD Coupé (diesel, 143 CP). Varianta testată de Capital pe parcursul a mai bine de 700 km, Cooper S, ne-a dovedit că avem de-a face cu un adevărat „diavol ascuns sub o șapcă de baseball“.
În ciuda dimensiunilor reduse, partea frontală puternică, cu amenințătoare guri de aer cromate, a dovedit că și un vehicul atât de mic, de obicei ignorat de ceilalți șoferi, poate avea prestanța unui bolid de mari dimensiuni atunci când încearcă să-și facă loc în trafic. Pe lângă spoilerul din acoperiş, cel care dă aspectul de șapcă de baseball, eleronul spate activ optimizează curentul de aer la viteze ridicate, ajutând mașina să se „lipească“ de asfalt. Acesta se ridică automat la viteze de peste 80 km/h, dar poate fi operat şi manual, fiind extrem de util în special pe drumurile virajate.

Vehicul mini, performanță maxi

Revenind la temperamentul MINI Coupé Cooper S, este demn de luat în seamă faptul că inginerii anglo-germani au dotat un vehicul cu o greutate de numai 1.240 kg și o lungime de doar 3,73 m cu o fioroasă uzină de forță cu patru cilindri, turbocompresor cu dublă elice, injecţie directă şi gestiune variabilă a supapelor bazată pe tehnologia Valvetronic, care dezvoltă 184 CP la 5.500 rpm. Grație acestui propulsor, Coupé Cooper S se comportă precum diavolul tasmanian Taz, cunoscut din benzile desenate ale celor de la Looney Tunes.

Accelerația este brutală și propulsează mașina de la 0 la 100 km/h în numai 6,9 secunde, iar acul vitezometrului poate urca, fără prea mult efort, până la 230 km/h. De pe scaunul șoferului, aceste performanțe se simt cu vârf și îndesat. După câteva ore de mers, coloana cervicală începe să îți dea de înțeles că suspensia este gândită strict pentru șosele bine făcute, drumurile pline de gropi din România neintrând în calcul la alegerea setărilor. De fiecare dată când stârnești bestia de sub capota motorului, un muget surd răzbate din spatele celor două scaune, de acolo unde este ascunsă evacuarea.

Când și eleronul spate se ridică aproape fără zgomot, este clar că sistemul are nevoie de un plus de echilibru și că nu ar fi rău să ridici ușor piciorul de pe accelerație.

Ajuns cu micul Taz la limită, nu poți să nu apreciezi servodirecţia asistată electric (EPS), extrem de precisă, sistemul de control dinamic al stabilităţii DSC aflat în echiparea standard, frânele puternice şi rigiditatea torsională care îți oferă posibilitatea să conduci mașina întocmai ca pe o pistă de karting. Unde mai pui că grație sistemelor MINI Connected, Dynamic Music, Facebook, Twitter sau WebRadio sau Minimalism Analyzer, o aplicaţie care dă note pentru sistemul de condus și permite evaluarea individuală a fiecărui traseu, nu te simți niciodată singur. Din nefericire, zburdalnicul Taz are un preț prohibitiv: 27.466 de euro.