Puțini transportatori mai au curajul să achiziționeze noi vehicule atât timp cât taxa pe poluare se schimbă de la o lună la alta, ba chiar, mai nou, de la o săptămână la alta, după cum recent ne-a demonstrat ministrul Borbely. E imposibil de calculat o amortizare a costurilor de achiziție când prețul carburantului urcă fără încetare, finanțarea este aproape inexistentă iar Statul pare să fi făcut o obsesie din a încărca orice activitate cu taxe și impozite născocite peste noapte.
Cum, în economie, totul se leagă, faptul că transportatorii nu cumpără noi vehicule lovește direct în comercianții de mașini și, ulterior, în producătorii autohtoni de vehicule și componente. Mai mult chiar, aceștia au primit recent încă o stângă în plex odată cu anunțul aceluiași ministru al mediului care a stabilit ca vestitul program „Rabla” să „beneficieze” în 2012 de un buget de doar 114 milioane de lei, echivalentul a maximum 30.000 de mașini vechi casate. Asta după ce, anul trecut, același program a fost susținut cu nu mai puțin de 456 de milioane de lei, în două etape.
Chiar dacă motivul acestei reduceri a sumei alocate nu a fost dezvăluit de Laszlo Borbely, este limpede că un rol important a fost jucat chiar de surprinzătoarea decizie a ministrului de a renunța la taxa pe poluare pentru mașinile înmatriculate înainte de 2007. Reducerea încasărilor duce, inevitabil, la un recul al sumelor disponibile pentru programe de mediu. Desigur că evitarea taxării vehiculelor menționate poate fi considerată logică și de mare ajutor atât pentru posesorii acestora cât și pentru comercianții de vehicule noi sau de ocazie pentru că astfel se evită o blocare a pieței. Cu toate acestea, „surpriza” făcută de cei de la Mediu atât posesorilor de mașini cât și comercianților a adus grave prejudicii celor care, mizând pe o măsură anunțată încă de anul trecut, își croiseră modele de afaceri pentru 2012 punând bază pe declarațiile unui ministru.
Revenind la programul de casare și la suma alocată, este limpede că aceasta poate fi suplimentată. La fel ca în anii anteriori. Doar că plafonul de la care se pleacă, 114 milioane de lei, este extrem de redus și dă puține speranțe într-o majorare substanțială. Ce importanță are acest plafon? O simplă privire asupra vânzărilor de autoturisme noi din 2011 ne arată că 41% din totalul mașinilor comercializate au fost subvenționate prin acest program. În cifre absolute asta a însemnat nu mai puțin de 39.200 de unități. Prin urmare, peste 39.000 de români au beneficiat de „Rabla”.
Din perspectiva comercianților, situația este chiar mai neplăcută. Conform APIA, 45% din vânzările de autoturisme Opel au avut în componență sume provenite din acest program. În cazul Skoda peste 37%, în timp ce Dacia și Renault au comercializat mai bine de 50% din întregul volum de anul trecut utilizând și vouchere aferente programului de casare.
Atât transportatorii, cât și clienții persoane fizice, comercianții sau producătorii de vehicule mizau în acest an pe un program „Rabla” asemănător celui din anii anteriori. Unii au economisit bani, alții au făcut stocuri. Rezultatul? Oficialii de la Mediu au schimbat iar predictibilul în imprevizibil aruncând pe geam orice fel de prognoză sau estimare de buget a celor implicați în piața auto. Iar situații similare pot fi găsite, fără mare bătaie de cap, în orice zonă a economiei românești.