Două nave britanice de pescuit au fost interpelate de Jandarmeria Maritimă în Golful Senei, miercuri dimineață. Una nu avea licență pentru apele franceze și a fost forțată să intre în portul Le Havre pentru a afla acuzațiile. Celălaltă a refuzat să se oprească și a fost acuzată că a încercat să se sustragă controalelor, deși nu făcuse nimic rău.

Cel mai recent episod al disputei din ce în ce mai ascuțite dintre Marea Britanie și Franța

De fapt, acesta a fost probabil doar o verificare de rutină a autorităților maritime franceze. Acesta este însă și cel mai recent episod al disputei din ce în ce mai ascuțite dintre Marea Britanie și Franța privind drepturile de pescuit. Iar un ministru francez a declarat că Regatul Unit nu înțelege decât „limbajul forței”, potrivit UnHerd.com.

Acum, Parisul amenință că va impune sancțiuni sâcâitoare asupra camioanelor care sosesc în Franța din Marea Britanie, adică ceva care ar putea distruge tunelul Canalului Mânecii și porturile acestuia și ar putea perturba și mai mult comerțul cu continentul, care are deja de suferit în urma Brexit-ului.

Disputa dintre doi vecini și aliați și parteneri de apărare poate părea absurd de exagerată

Există și o altă amenințare din partea Parisului: aceea de a crește factura pentru furnizarea de energie electrică din Franța către Jersey și Marea Britanie, fără a mai întrerupe cablurile de alimentare, așa cum a spus inițial.

Disputa dintre doi vecini și aliați și parteneri de apărare profund interconectați (cu sau fără Brexit) poate părea absurd de exagerată. Pescuitul reprezintă o mică parte a economiei din ambele țări: 0,06% din PIB-ul Franței; 0,1% din cel al Marii Britanii.

Conflictul se referă doar la o parte infimă a acestei industrii. Franța spune că, potrivit acordului Brexit, 175 de nave franceze au dreptul de a pescui între șase și 12 mile marine în largul coastei britanice, dar că Regatul Unit a eliberat doar 100 de licențe. Parisul mai spune că doar 105 licențe de pescuit în largul insulei Jersey, posesiune a Coroanei britanice, au fost emise și că vasele franceze au dreptul la 216.

Guvernele britanic și cel din Jersey spun că proprietarii bărcilor nu au reușit să prezinte dovezile necesare pentru pescuit. Francezii susțin că bărcile mici nu au dispozitive de urmărire prin satelit și că au adus dovezi cât de multe s-a putut. Spre furia Franței, alte țări din UE au refuzat să se implice.

Buna-credință a guvernului britanic a fost pusă sub semnul întrebării

Fără îndoială că există greșeli de ambele părți, dar buna-credință a guvernului britanic a fost pusă sub semnul întrebării de propria sa declarație cu privire la planurile Franței de a trece la represalii. Tarifele la electricitatea livrată de Franța, controalele vamale și accesul la porturi se numără printre măsurile care ar putea intra cât de curând în vigoare.

Londra susține că a eliberat 98% din licențele solicitate, dar nu a precizat că acest lucru se aplică tuturor ambarcațiunilor de pescuit ale UE din toate apele care intră in Regatul Unit. Chiar și această cifră a fost greșită. Acel 10% ”lipsă” reprezintă toate licențele de coastă pentru ambarcațiunile mici franceze, dintre care doar 53% au fost acceptate.

Cu bunăvoință din ambele părți, disputa ar putea fi rezolvată într-o zi. Din păcate nu va fi așa. În consecință, pregătiți-vă de un „război” lung și prostesc.