Premieră absolută pe litoralul românesc. Autoritățile vor utiliza metode specifice spionajului pentru a depista localurile și hotelurile care nu își servesc așa cum trebuie clienții. Metodele sunt aplicate deja în multe alte domenii, însă nu s-a mai întâmplat până acum în cazul autortiăților de supraveghere și control în domeniul turismului.
Apare conceptul de „mystery guest”, similar, de exemplu, cu mai cunoscutul „mystery shopping”. Practic vor exista inspectori sub acoperire care vor pretinde că sunt clienți și vor ăpune angajații hotelurilor și restaurantelor în diverse ipostaze. În funcție de rezultate se va putea trece la controale mai precise. Astfel de metode sunt folosite și în mediul privat, între concurenți, pentru a vedea ce prețuri au ceilalți sau ce condiții oferă.
„În noua lege a turismului sunt şi noutăţi în domeniu, cum ar fi noile metode de control tip „mystery guest”. Aceasta este o măsură în plus prin care Ministerul Turismului se va putea asigura că nivelul serviciilor turistice este la standarde corespunzătoare. Practic, inspectorii de control de la Ministerul Turismului vor putea efectua controale fără să-şi decline identitatea până la sfârşitul controlului pentru a beneficia de o experienţă reală a oricărui turist”, declară Bogdan Trif, ministrul Turismului, la Digi24.