În ultimii 20 de ani, cinci aeronave aparţinând unor companii din România au fost în situaţie de a fi distruse complet în mai multe tipuri de accidente. Toate erau asigurate iar administratorii au fost despăgubiţi integral.
Cel mai scump accident a fost însă unul din 1991 când aeronava prezidenţială, aflată atunci într-o verificare, a luat foc la aterizare. Asigurătorul a plătit companiilor Romavia şi Tarom peste 33 de milioane de dolari la cursul de atunci.
În aceeaşi categorie se înscrie şi incidentul din 1995, cunoscut şi sub numele de cazul Verona, eveniment pentru care asigurătorul, Astra, plăteşte şi acum. Acest incident a generat mai multe litigii la nivel internaţional. Pretenţiile iniţiale au fost de 3 milioane de dolari însă în acest moment pretenţiile în instanţă au ajuns la peste 70 de milioane de euro, după cum arată asigurătorul.
Cum s-a întâmplat accidentul
În ianuarie 1991, aeronava prezidenţială B-707 YR-ABD, administrată de compania Romavia a efectuat un zbor de pregătire înaintea misiunii prezidenţiale în China şi, la ultimul viraj, a atins cu partea stângă solul. Unul dintre motoare a luat foc imediat după aterizare iar al doilea ceva mai târziu. Aeronava era încărcată cu 41 de tone de kerosen. Focul a cuprins toată aripa stângă şi s-a extins şi în spatele fuselajului. Aeronava era asigurată la Astra Asigurări iar compania era reasigurată doar pentru partea de răspundere civilă în contextul în care ofertele pentru Casco au fost extrem de scumpe şi, ca atare, refuzate de Romavia.
Astra a plătit 33 de milioane de dolari şi şi-a recuperat ulterior din valorificarea rămăşiţelor avionului doar puţin peste 5,6 milioane de dolari. Aceasta a fost cea mai mare despăgubire plătită vreodată de o companie de asigurări din România.