Premieră în retail: preţul din magazin se negociază!

Pe fondul scăderii cu 40-50% a vânzărilor în electro-retailul românesc, companiile de profil devin mult mai flexibile în privinţa politicilor de preţ şi atragerii de clienţi. Apar şi abordări mai puţin convenţionale, cum este cea a reţelei de magazine electronice şi electrocasnice Flanco, unde discountul ţi se acordă în magazin în funcţie de ce anume şi câte produse eşti interesat să cumperi. Reţeaua Flanco acordă un discount de până la 5%, care este stabilit la fa

Pe fondul scăderii cu 40-50% a vânzărilor în electro-retailul românesc, companiile de profil devin mult mai flexibile în privinţa politicilor de preţ şi atragerii de clienţi. Apar şi abordări mai puţin convenţionale, cum este cea a reţelei de magazine electronice şi electrocasnice Flanco, unde discountul ţi se acordă în magazin în funcţie de ce anume şi câte produse eşti interesat să cumperi.

Reţeaua Flanco acordă un discount de până la 5%, care este stabilit la faţa locului, în magazin, în funcţie de evaluarea vânzătorului a cantităţii şi tipului de produse pe care vrei să le cumperi. Totuşi, discountul nu este afişat în magazin, iar potenţialul client află că poate plăti mai puţin decât preţul afişat doar în urma unei discuţii cu angajatul magazinului, la iniţiativa celui din urmă.

„Noi acordăm în magazine un discount de maxim 5%, care se acordă de la caz la caz, pentru un volum mai mare de cumpărături sau pentru produsele care urmează să iasă din gama noastră”, a declarat pentru capital.ro Lucian Mitran, directorul de vânzări al Flamingo International, operatorul reţelelor de magazine Flanco şi Flanco World.

Discounturile nu pot fi însă date tuturor clienţilor pentru că fiecare magazin are un anumit plafon pentru reducerile pe care le acorda. De asemenea, reducerile nu sunt valabile pentru produsele aflate la promoţie.

Potrivit lui Mitran, în cazul industriei de electrocasnice, unde în general adaosurile sunt mici, un discount de 5% este unul substanţial.

Altex continuă politica Bonus Card-urilor

Altex nu oferă reduceri în funcţie de cantitate şi de produse, însă, în afara ofertelor promoţionale, clienţii pot primi pe un card între 4% şi 8% din valoarea cumpărăturii, care poate fi utlizat ulterior pentru cumpărarea altor produse.

Astfel, dacă valoarea cumpărăturii este de peste 2.500 de lei, bonusul primit este de 4% din aceasta, crescând la 6% în cazul produselor care costă peste 5.000 de lei şi de 8% la produsele mai scumpe de 7.500 de lei, potrivit lui Cristian Moanţă, director de  achiziţii şi marketing al Altex.

La rândul său, retailerul Domo oferă un card bonus de 100 de lei, care poate fi utilizat în magazinele sale pentru produsele cumpărate care costă mai mult de 2.000 de lei, însă promoţia se desfăşoară doar în aceste zile.

Electro-retailul, printre sectoarele cele mai afectate de criză 

Primele semne ale crizei şi reducerea drastică a creditului de consum a dus la scăderea vânzărilor de bunuri de folosinţă îndelungată, de la case şi maşini până la mobilă şi electrocasnice. Estimările indică o scădere cu 42% a pieţe de electronice, electrocasnice şi IT&C în primele luni din 2009 faţă de acceaşi perioadă a anului tecut. 

Obişnuiţi cu creşteri anuale de două cifre. principalii competitori în electro-retail s-au întrecut anul acesta în scăderi. Grupul Flamingo, afectat şi de diminuarea drastică a segmentului IT, a înregistrat în primele nouă luni o scădere de 48% a cifrei de afaceri în lei, la 270 de milioane de lei (69 milioane de euro).

Pe de altă parte, restructurarea reţelei a lăsat compania cu 83 de magazine cu o suprafaţă totală de 44.000 de metri pătraţi, cu 15.000 de metri pătraţi mai puţin decât la finele anului trecut. 

Şi reţeaua Altex, controlată de omul de afaceri Dan Ostahie, a înregistrat în primele nouă luni o scădere de 50% a cifrei de afaceri, la 124 milioane de euro, în timp ce pentru întregul an Altex estimează o cifră de afaceri de 187 milioane de euro, în scădere cu 45% faţă de anul trecut.

În plus, suprafaţa totală a reţelelor operate de companie, Altex şi Media Galaxy, a scăzut cu circa 10.000 de metri pătraţi, de la 105.000 de metri pătraţi în decembrie 2008 la 95.000 de metri pătraţi în iulie 2009. 

Cel mai puţin a afectat de criză a fost retailerul  Domo, controlat de fondul de investiţii Equest. Astfel, reţelele operate de companie, Domo şi Technomarket au înregistrat în primele nouă luni ale anului o cifră de afaceri de 112 milioane de euro, în scădere cu 18% faţă de perioada similară din 2008.