Apare o nouă autostradă de mare interes. România va fi legată rutier de Republica Moldova de o autostradă ultramodernă, a anunțat Ministerul Transporturilor.
Premieră istorică! România va fi legată de Republica Moldova de o autostradă
Irinel Ionel Scrioșteanu, secretar de stat în cadrul Ministerului Transporturilor, a anunțat că se construiește o nouă autostradă. El a spus că în luna iunie va fi semnat contractul pentru construcția podului peste râul Prut, la Ungheni. Acest pod va fi parte a Autostrăzii A8 – cunoscută și sub denumirea de Autostrada Unirii. Cu o lungime de 260 de metri, podul va fi construit conform standardelor unei autostrăzi și va reprezenta prima conexiune de acest tip între România și Republica Moldova.
„Pentru că ne apropiem atât de anunțarea câștigătorului licitației, cât și de semnarea contractului de proiectare și execuție a lucrărilor pentru construcția primului pod la nivel de autostradă care se va construi peste Prut, Ungheni (RO) – Ungheni (MD) am fost la Ungheni, unde am condus delegația României în Republica Moldova la reuniunea comisiei mixte România – Republica Moldova înființată pentru construirea acestui pod.
La această reuniune au participat din partea Republicii Moldova domnii Nicolai Mîndra – secretar de stat la Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, Sergiu Bejan – director general Administrația de Stat a Drumurilor, Dionisie Ternovschi – președintele Consiliului Raional Ungheni” a declarat Scrioșteanu.
Este importantă coordonarea între instituții
Oficialul de la Transporturi a anunțat că, în cadrul întâlnirii, s-au discutat aspectele tehnice, financiare, juridice și organizatorice referitoare la proiectul de construire a podului peste râul Prut la Ungheni. El a menționat că licitația pentru atribuirea contractului de proiectare și execuție se află în faza finală, iar până la sfârșitul lunii urmează să fie desemnat câștigătorul, iar contractul urmează să fie semnat în luna iunie. A subliniat importanța unei bune coordonări între instituțiile și autoritățile locale de pe ambele maluri ale Prutului pentru a asigura accesul optim în timpul perioadei de proiectare și organizarea șantierului pe ambele părți.
De asemenea, a menționat necesitatea ca Republica Moldova să înceapă lucrările de conectare a podului la infrastructura existentă, astfel încât să poată fi utilizată imediat ce lucrările la pod sunt finalizate. De asemenea, a menționat importanța continuării discuțiilor cu toate autoritățile implicate în operațiunile desfășurate în punctul de trecere a frontierei.
Scrioșteanu a menționat că sunt luate în considerare și discuțiile privind construirea unui singur punct vamal pe teritoriul României, unde să își desfășoare activitatea autoritățile ambelor țări. El a subliniat că podul peste Prut de la Ungheni este parte a proiectului Autostrăzii #A8, care va include și un punct de trecere a frontierei, interconectând infrastructurile rutiere dintre cele două state: Autostrada Târgu Mureș – Iași – Ungheni – frontiera de stat (pe teritoriul României) și Drumul național R1 Chișinău – Ungheni – frontiera cu România (pe teritoriul Republicii Moldova).
Autostrada în cifre
Principalele caracteristici ale autostrăzii sunt:
- 261,20 m lungime pod nou peste Prut
- 2 benzi pe sens + trotuare
- 13 m lățime pod nou (Etapa I) + 11,25 m (Etapa II)
- 8 m lățime parte carosabilă
- 1 km lungime traseu
- 4 x 3,75 m parte carosabilă drum de legătură
- punct de control trecere frontieră, care va fi dotat cu parcări pentru autovehicule mari, autoturisme și spatii închise destinate verificării amănunțite a autoturismelor și tirurilor
Reprezentantul de la Ministerul Transporturilor a comunicat că durata contractului va fi de 24 de luni, dintre care 6 luni sunt alocate pentru proiectare și 18 luni pentru execuție. A precizat că finanțarea este asigurată din fonduri europene nerambursabile în valoare de peste 156 milioane lei, fără TVA, prin Mecanismul pentru Interconectarea Europei #CEF.
De asemenea, a exprimat satisfacția față de colaborarea excelentă cu reprezentanții ministerului de transporturi din Republica Moldova și a asigurat partenerii de tot sprijinul pentru îmbunătățirea calității infrastructurii și serviciilor de transport, cu atât mai mult în contextul dificil generat de conflictul de la granița cu Ucraina.