Ministerul Educației anunță modificări importante la Evaluarea Națională și Bacalaureat. Este vorba despre Statutul Elevului și Regulamentului-cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar.
Elevii vor putea să vadă lucrările înainte de a contesta notele la Bacalaureat
Potrivit noilor reguli, elevii vor putea să vadă lucrările înainte de a contesta notele la examenele din 2025. Potrivit ministerului, schimbarea a fost implementată în urma cererilor depuse de părinți și candidați în acest an.
Amintim că au fost 5.154 de candidați prezenți la examenul de Bacalaureat 2024, la nivelul județului Iași. Dintre aceștia, au fost depuse următoarele contestații:
- 974 au depus contestație la Limba și literatura română;
- 540 au depus contestație la proba obligatorie a profilului;
- 655 au depus contestație la proba la alegere a profilului/specializării.
La Evaluarea Națională 2024, din cei 6.739 de candidați prezenți la examen, 773 au depus contestație la Limba și literatura română. Totodată, 684 au depus contestație la Matematică.
Mai mulți profesori din învățământul preuniversitar ieșean sunt de părere că această decizie ar putea fi în avantajul elevului.
Schimbarea a stârnit discuții în rândul cadrelor didactice
Totuși, schimbarea a stârnit discuții în rândul cadrelor didactice. O parte din profesori și-au exprimat sprijinul pentru această măsură. Totuși, altă parte au atras atenția asupra unor aspecte ce trebuie reglementate cu strictețe.
Sabina Manea, directoarea Școlii Gimnaziale „Ion Simionescu” din Iași, a oferit mai multe explicații, conform Ziarul de Iași.
Ea a subliniat că vizualizarea lucrărilor nu înseamnă corectarea acestora cu roșu. Totodată, nu înseamnă că elevul poate vedea exact unde a fost depunctat.
Este vorba doar despre șansa de a-și reevalua obiectiv prestația, odată depășite emoțiile din ziua examenului.
Un mesaj a venit și de la Liliana Romaniuc, fost inspector școlar general al ISJ Iași. Ea spune că este nevoie de transparență în toate activitățile din mediul educațional.
În același timp, este esențială reglementarea riguroasă a două aspecte importante. Primul ține de calitatea și conținutul evaluărilor naționale, pentru a reduce din neîncrederea elevilor și părinților în rezultatele evaluărilor.
Al doilea aspect ține de „vizualizarea lucrării, timpul alocat pentru această vizualizare, unde se are loc vizualizarea și în prezența căror”.
„Eu cred că la început vor fi mulți elevi care vor dori să-și vadă lucrările – pentru că nu sunt siguri pe ceea ce au scris sau pentru că nu au încredere în evaluatori”, a spus ea pentru sursa menționată.