În următoarele 12 luni, majoritatea modelelor prezentate la Salonul Auto de la Frankfurt îşi vor aştepta clienţii în show-roomurile din România. Preţurile de criză par a fi date uitării.
Pentru cei care în aceste vremuri tulburi îşi mai permit achiziţionarea unui autoturism, expoziţia auto de la Frankfurt a fost momentul propice în care au putut compara, cel puţin vizual, noile modele dintre care vor putea alege în următoarele luni. Cum însă, după ce atracţia emoţională se mai consumă, trebuie să pui cap la cap informaţii legate de preţ, utilitate şi costuri de întreţinere, următorul pas va fi, obligatoriu, către dealerii autohtoni.
Pentru a şti când şi unde să căutaţi am decis să vă prezentăm câteva date despre vehiculele care vor sosi în România în următoarea perioadă. Să începem cu modelele ale căror generaţii anterioare au avut un succes mare pe piaţa autohtonă. KIA Cee‘d este unul dintre vehiculele care au intrat rapid în preferinţele românilor, graţie unui raport calitate/preţ extrem de competitiv. Deşi face-liftul a fost prezentat ca premieră mondială la Frankfurt, în România s-au livrat deja câteva unităţi. Motivul este legat de ciclul de producţie al uzinelor KIA, care au oprit fabricaţia vechiului model în vară. Fără a beneficia de schimbări spectaculoase, noul Cee‘d se remarcă printr-o parte frontală modificată şi câteva retuşuri ale habitaclului. Conform producătorului, însă, motoarele care echipează vehiculul sunt cu 5% mai puţin gurmande decât cele anterioare. Preţurile pentru Cee‘d se încadrează în intervalul 11.700-16.200 de euro.
O altă potenţială vedetă a pieţei este noul Renault Fluence; în fapt, noua înfăţişare a arhicunoscutului Megane Sedan, care în primele şase luni din 2009 a atras 800 de clienţi. Deşi preţurile nu au fost făcute încă publice, dat fiind faptul că maşina va intra pe piaţă în noiembrie, este de aşteptat ca varianta de bază să coste între 12.500 şi 13.000 de euro. Fluence va putea fi achiziţionat cu unul dintre cele două propulsoare alimentate cu benzină, de 1,6 şi 2,0 litri (ultimul va fi disponibil în 2010) sau cu un diesel de 1,5dCi (la 86 CP ori la 106 CP).
Nu trebuie trecută cu vederea nici noua înfăţişare a modelului Astra produs sub marca Opel. Conform reprezentanţilor mărcii în România, modelul va fi disponibil în decembrie 2009 sau ianuarie 2010, până atunci preţurile rămânând un secret. Cu toate acestea, este de aşteptat ca varianta de bază, echipată cu motorul pe benzină de 1,4 litri, să coste circa 14.000 de euro, iar lista să continue până la peste 20.000 de euro pentru versiunile de top. Noul Astra a împrumutat multe dintre echipamentele prezente pe fratele mai mare, Insignia, fapt ce îl plasează foarte bine în raport cu concurenţii direcţi. Gama vehiculelor cu volum ridicat de vânzări va fi completată, la începutul lui 2010, de modele ca Volkswagen Polo în versiunea cu trei uşi, noul KIA Venga sau Citroën C3.
Lista modelelor de nişă este, aidoma preţurilor, mare şi curajoasă
Pe lângă modelele care îşi vor găsi cu uşurinţă clienţi pe piaţa din România, importatorii pregătesc şi surprize, care se pot încadra în zonele de nişă ale pieţei. În octombrie, vor sosi KIA Soul, care va avea preţuri cuprinse între 13.600 şi 17.000 de euro, şi SUV-ul compact BMW X1, pentru care au fost anunţate deja preţuri de la 30.940 euro la 41.888 euro. Alte noi apariţii vor fi Mazda CX7 face-lift, KIA Sorento, Peugeot 5008, Hyundai ix35 (urmaşul lui Tucson) şi SantaFe, Citroën DS3, Skoda Superb Combi, BMW X6 şi Seria 7 ActiveHybrid, dar şi noul Ford C-Max, al cărui design este cel puţin interesant, varianta Grand C-Max putând găzdui până la şapte persoane.
Mai mult sau mai puţin atrăgătoare, economice sau gurmande, utile sau doar „de fiţe“, maşinile care vor sosi în următoarea perioadă în România sunt anunţate la preţuri care vor să sugereze că momentul de minimum al crizei a fost depăşit.
Renault Fluence
Lansare: noiembrie 2009
Preţ: 12.500 – 17.000 euro
KIA Cee‘D FL
Lansare: septembrie 2009
Preţ: 11.700 – 17.500 euro
Opel Astra
Lansare: ianuarie 2010
Preţ: 14.000 – 22.000 euro
Vrem, nu vrem, pe toţi ne paşte scaunul electric
IULIAN PĂDURARIU, managing partner, Trout & Partners
Părerea mea însă e că momentul va veni cam peste 50 de ani. Mă refer aici la introducerea pe scară largă a automobilului 100% electric. O dată la doi ani, definiţia măreţiei este dată de Salonul Auto de la Frankfurt, anul acesta având electricitatea ca vedetă. Aceasta, cu toată criza care a trecut şi peste industria auto mondială. În 2007, nimeni nu anticipa nici falimentul GM, nici achiziţionarea Opel de către Magna sau a Porsche de către Volkswagen. Singurul lucru anticipat şi extrem de evident în standurile de atunci a fost găsirea unor soluţii, aplicabile la scară largă, de a limita consumul şi emisiile de noxe. Totul a fost Blue în 2007. Blue Motion, Blue Tec, Blue Energy şi, normal, albastre şi standurile. Tema încălzirii globale aprinsese la Frankfurt, destul de intens, lupta cu carbonul, fie el oxid sau dioxid. Dacă vă vine să credeţi, inclusiv tunerii tradiţionali de Mercedes-uri şi BMW-uri propuneau motoare pe gaz (atenţie, GPL adică) tunate, sute de cai îmbrăcaţi în kituri musculoase pentru caroserie şi alte uşi-fluture.
Nu ştiu câtă influenţă a avut criza gazului metan din iernile trecute pe relaţia dintre Rusia şi vestul Europei, însă Frankfurt 2009 a uitat de gaz. Din fericire. A fost în totalitate electric. Tesla deja promite livrări pentru 2011. Primul automobil 100% sportiv – 100% electric. Dacă la ediţia trecută Tesla prezenta doar un prototip cu geamuri fumurii, anul acesta ne sunt promise deja livrări pentru supersportiva cu plinul făcut la doi-douăzeci. Noutatea standului Tesla de anul acesta a fost limuzina cu patru uşi şi şofer. În acelaşi an în care şi Porsche intră pe acest segment al limuzinelor. Viteza cu care se mişcă Tesla şi curtea pe care i-o face Mercedes mă îngrijorează de două ori faţă de viitorul modelului Porsche Panamera. Brusc, competiţia nu mai vine doar dinspre S Klasse sau eternii contracandidaţi Seria 7 şi A8, ci iată că şi dinspre priză.
Că electricitatea ne va mişca pe şoselele patriei este un lucru sigur. Mai puţin sigur este momentul în care Rompetrol se va rebrandui în Romelectron, iar Petrom în Electrom. Ce mă face să nu fiu aşa sigur e, pe de o parte, cantitatea de energie electrică produsă la nivel mondial, tot din combustibil fosil, iar pe de altă parte, numărul de motoare pe benzină de peste 5 litri puse pe noi modele! Surprinzător, pentru standul lor alb-electric şi imaculat, Mercedes lansează cu spor modele cu motoare de peste 6 litri, Brabus le tunează mai departe, iar exclusiviştii Lamborghini şi Ferrari propun şi mai mulţi cai-putere scoşi (exclusiv) tot din benzină.
BMW dovedeşte şi anul acesta că este printre puţinii jucători ai industriei auto care au înţeles diferenţierea faţă de concurenţi şi ce vrea ea. La BMW, nimic nu e „Blue This“ sau „Eco That“. Au rămas fideli conceptului de dinamicitate, care i-a consacrat, iar ideea de eficienţă a folosirii energiei de orice gen duce la o soluţie extrem de puternică şi în linie cu imaginea lor dinamică: Efficient Dynamics. Dacă mai era cazul, BMW ne-a amintit şi care e cea mai puternică literă a alfabetului: M; două dintre vedetele standului sunt SUV-uri X5 şi X6 în varianta M, cu 555 de cai scoşi din noua generaţie de motoare cu cilindree mai mică. Şi BMW, şi Audi lansează motoare mai mici, cu consum de patru litri la sută, păstrând însă puterea în zona de sportivitate.
Nici anul acesta nu am scăpat de o zicală dură din lumea marketingului: „Ideile proaste nu mor niciodată“. A fost lansată o nouă marcă de automobil supersportiv, sub numele Melkus. Nu glumesc. E un fel de Lotus. Baftă în Dorobanţi!