Bulgaria a cerut Uniunii Europene (UE) eliminarea "standardelor duble" folosite de companiile alimentare care vând produse de o calitate variabilă sub aceaşi marcă în regiunile din estul şi vestul blocului comunitar.
Comisia Europeană a emis un aviz juridic în care se arată că astfel de diferenţe calitative sunt necinstite şi problema "ar putea fi rezolvată foarte curând", a afirmat luni Vera Jourova, comisarul pentru justiţie, consumatori şi egalitate de gen.
Practica este legală în UE atât timp cât ingredientele alimentelor sunt specificate clar.
Totuşi, oficiali din fostele ţări comuniste – Polonia, Cehia, Slovacia, Ungaria şi Bulgaria – au declarat că este lipsită de etică vânzarea produselor alimentare sub acelaşi brand dar de calitate inferioară în "noile" state membre ale UE din est, comparativ cu "vechile" ţări membre din vest.
„Standardele duble la produsele alimentare din UE au făcut ca 100 de milioane de persoane (din estul UE) să se simtă ca aborigenii", a afirmat la Sofia premierul bulgar Boyko Borissov, la o conferinţă dedicată protecţiei consumatorului.
„Mi-ar fi foarte ruşine dacă aş fi în locul acestor producători şi lanţuri de magazine. Pare că au ruşine? Cine este acel tip deştept din Europa care a decis că bebeluşii bulgari preferă uleiul de palmier în locul laptelui", s-a întrebat retoric oficialul bulgar.
Conform Agerpres, premierul statului balcanic, care deţine preşedinţia rotativă a blocului comunitar în perioada ianuarie-iunie 2018, a anunţat că la următoarea reuniune de la Sofia din iunie vor fi servite alimente provenite din supermarketurile bulgare.
„Unitatea UE înseamnă un singur standard", a afirmat Boyko Borissov.
Conform rezultatelor unui studiu realizat de Ministerul Agriculturii de la Sofia, la unele branduri s-au găsit diferenţe la ingredientele şi preţurilor produselor alimentare comercializate în Bulgaria şi în patru ţări din Europa Occidentală.
Grupurile implicate în protecţia consumatorilor din Bulgaria s-au plâns în mod repetat de utilizarea ingredientelor diferite în bunurile care se vând sub acelaşi brand în statul balcanic şi în Europa Occidentală.
Testele de laborator au arătat că unele branduri multinaţionale vând în Europa de Est alimente care conţin ingrediente diferite, deseori mai ieftine, decât produsele similare comercializate în Austria şi Germania.