UPDATE Premierul Ponta: o prestigioasă companie germană, probabil din industria auto, vrea să investească în România

Victor Ponta a anunțat într-o emisiune televizată că Guvernul a semnat un memorandum de înțelegere „cu una din cele mai mari şi mai prestigioase companii din Germania, care va deschide o fabrică în România”. Fără a își detalia declarația, premierul român a dat de înțeles că ar putea fi vorba despre un mare producător din industria auto.

Victor Ponta pare să fi preluat în acest week-end rolul de zvoner. Conform premierului, „zilele trecute, în şedinţa de guvern, pe lista confidenţială, pentru că aşa a fost înţelegerea, am aprobat un memorandum de înţelegere cu una din cele mai mari şi mai prestigioase companii din Germania, care va deschide o fabrică în România. Nu ştiu dacă e cea mai mare, dar poate că e una din cele mai faimoase. Înţelegerea dintre noi este să anunţăm împreună acest lucru”. Ca detalii, Ponta a ales să menționeze doar că domeniul în care își desfășoară activitatea firma respectivă este unul „foarte drag” României. Întrebat dacă este vorba de o companie din industria auto, primul ministru a răspuns: "Doamne ajută să putem să dăm împreună această ştire".
Pentru cei care cunosc cât de „sensibilă” poate fi o astfel de declarație, anunțul lui Victor Ponta pare cel puțin ciudat. Mai ales că, așa cum rezultă din cuvintele premierului, compania respectivă nu a luat încă o decizie finală și a solicitat confidențialitate până la momentul unui eventual anunț comun. În aceste condiții, un anunț venit de la un șef de guvern – făcut parcă mai degrabă pentru a distrage atenția de la alte evenimente importante – poate îndepărta potențialul investitor. Asta pentru că, în condițiile în care pe întreg continentul se vorbește despre închiderea de uzine auto din cauza crizei de supraproducție, o investiție germană în România poate însemna doar relocare sau, în cel  mai bun caz, o reducere a producției altor uzine care au costuri de producție mai mari. Iar producătorilor auto ultimul lucru care le lipsește în acest moment este un conflict cu sindicatele din uzinele care se vor simți amenințate.
Cine ar putea fi misteriosul investitor german? Având în vedere epopeea Daimler de acum cinci ani, când grupul a preferat Ungaria în detrimentul României pentru deschiderea unei fabrici care a necesitat investiții directe de circa 800 de milioane de euro, este destul de clar că acest mare producător nu poate fi în cauză. De asemenea, deși tot prin 2008 au existat și zvonuri legate de o potențială investiție a celor de la Volkswagen, dedicată diviziei premium Audi, majorarea capacității de producție a uzinei din Gyor în ultimii trei ani face puțin probabilă o astfel de mișcare. Mai ales că fabrica maghiară a necesitat investiții de peste 900 de milioane de euro. Nici Adam Opel, divizia europeană a General Motors, nu pare o variantă viabilă. Compania se află în plin proces de recalibrare a producției având o importantă producție excedentară. Ar mai fi grupul BMW însă, în ciuda unor vizite făcute de oficiali germani în mai multe zone din România și a unor declarații făcute de autorități locale române, bavarezii au negat până acum orice intenție. În luna octombrie a anului trecut, Franz Linner, vicepreședintele BMW AG pentru achiziții, producție și tehnologii destinate bordului și habitaclului vehiculelor, declara pentru Capital că despre o uzină de producție a grupului său în România nici nu poate fi vorba. Cel puțin nu acum. „Avem unități de producție în Asia, Europa, Africa de Sud și America și, în acest moment, pentru Europa, nu avem nevoie de o extindere a capacitățile de producție existente. Noi scanăm spațiul est-european la fiecare doi ani, însă nu este momentul pentru o nouă fabrică acum. În uzinele pe care le avem pe continent lucrăm în doar două schimburi (n.n. – și nu trei cum ar trebui pentru a lucra la capacitate maximă). Sunt țări unde piața auto este sub așteptări precum Italia, Portugalia sau Spania. Nu știm încă ce vor aduce 2013 și 2014”, a menționat Linner dând astfel de înțeles că, până la momentul în care piața europeană nu își va reveni, o nouă investiție a BMW în zonă este exclusă”.
Dacă niciunul dintre acești mari producători de mașini nu pare a fi interesat de o investiție în România, rămâne zona producătorilor de componente auto. Vastă și extrem de puternică, pleiada de producători germani de subansambluri auto, precum Robert Bosch GmbH, Continental AG sau BASF este – direct, prin subsidiare sau furnizori de rang secund –  în mare parte, deja prezentă în România.
Dacă declarația premierului Ponta a fost mai mult decât o simplă diversiune menită să distragă atenția de la alte evenimente importante, în următoarele luni ar trebui să aflăm cine este misteriosul investitor german care, în plină criză a vânzărilor din Europa, este dispus să investească într-o facilitate de producție în România.