latura artistica a reclamelor. Effie a avut darul de a-i cobori pe publicitarii romani din aerul tare al premiilor de creatie, amintindu-le ca menirea campaniilor realizate este sa-i ajute pe clienti sa-si indeplineasca planurile de marketing. Altfel spus, Effie confirma ca banii clientilor au fost bine investiti. Marele Premiu al acestei editii inaugurale a revenit campaniei pentru Fanta Shokata, conceputa de McCann-Erickson. Agentia lui Bogdan Enoiu a mai obtinut doua Gold Effie la categoriile „Bauturi nealcoolice” (tot cu Fanta Shokata) si la „Media&Divertisment” (Loteria Nationala – 6 din 49). McCann confirma oficial ca este o agentie competitiva, inscriindu-si numele atat in palmaresul concursurilor de creatie, cat si de al celor de eficienta. O surpriza a fost Graffiti/BBDO, care n-a excelat la festivalul de creatie Ad’Or, dar aici a castigat trei Effie cu trei campanii inscrise. Procentaj maxim! De remarcat sunt premiile cucerite de Lowe&Partners, Saatchi&Saatchi si Grey, prezente mai mult decat discrete in festivalurile de creatie. O competitie care masoara eficienta publicitatii Jurizarea a respectat normele internationale preluate de la Asociatia Americana de Marketing, entitate care a acordat licenta organizatorilor romani (Uniunea Agentiilor de Publicitate si Asociatia Internationala a Publicitatii – filiala Romania). Campaniile au fost evaluate individual de membrii juriului, iar centralizarea datelor s-a facut de catre consultantul Deloitte&Touche. In afara de el, doar trei persoane au cunoscut rezultatele finale inaintea galei de premiere. Juriul (reprezentanti ai companiilor, specialisti in marketing si ziaristi de specialitate) a analizat de fapt rezultatele fiecarei campanii inscrise. Practic, concurentii au prezentat studii de cercetare si alte documente care sa ateste, pe de o parte, obiectivele campaniei si, pe de alta parte, rezultatele inregistrate in urma derularii acestora. Confidentialitatea datelor a fost un element important in procesul de jurizare. De altfel, nici un membru al juriului nu a procesat campanii din domeniul sau de activitate. Nici la gala nu au fost facute publice rezultatele de marketing ale campaniilor premiate. Creativitatea a reprezentat doar o treime din punctajul acordat de juriu pentru o campanie.Manuela Necula, membru in comitetul de organizare Effie Romania, este multumita de prima editie. „In primul rand, este bine ca am facut primul pas spre recunoasterea campaniilor eficiente. In al doilea rand, am avut campanii competitive care s-au putut inscrie pentru ca au avut rezultate. Toti cei care au inscris cele 40 de campanii merita aplauze. Aici nu este ca la premiile de creatie, trebuie sa dovedesti si rezultatele”, declara Manuela Necula.In selectia finala au intrat 40 de campanii derulate in ultimii doi ani. Este un numar relativ modest, desi organizatorii sunt multumiti. Este foarte posibil ca reticenta clientilor in a oferi date de vanzari, dar si lipsa bugetelor de cercetare sa fi condus la acest numar redus de inscrieri pentru o perioada asa de mare. Absenta rezultatelor campaniilor este confirmata de categoria „Sociale”, unde a fost inscrisa o singura campanie. Surprinzator, nu a existat sectiunea „Comunicatii”. In ciuda numarului mare de campanii ale operatorilor de telefonie mobila, au fost inscrise doar trei. E o dovada ca operatorii s-au temut sa-si dezvaluie rezultatele.
Tempo si Ogilvy au lipsit de la Effie
O alta surpriza a fost absenta din competitie a agentiilor Tempo Advertising si-a Ogilvy&Mather (aceasta din urma si-a retras lucrarile inainte de jurizare). Dragos Grigoriu, director general Tempo Advertising, regreta ca n-a participat la Effie, apreciind ca o parte din campaniile agentiei sale „ar fi putut obtine foarte usor niste trofee.” Pe de alta parte, Grigoriu sustine ca tocmai „usurinta”, lejeritatea si maxi-subiectivitatea criteriilor l-au facut sa nu participe. „Daca un audit contabil sau o masuratoare calitativa poate certifica rezultatele post campanie, obiectivele initiale reprezentate in brief pot fi alterate cu usurinta, deoarece brieful este un document „verbal” si cat se poate de informal la 80% din clientii de pe piata – iar daca exista, nu contine detalii chiar atat de matematice”, explica directorul Tempo. „De aceea, nu cred in concursurile care sunt un fel de examen la care profesorul spune: „Scrieti ce stiti, copii, ca dupa aia adaptam si intrebarile!” Sa ma ierte colegii mei academicieni. Oricum, e un pas bun. Sper sa mai fie si la anul.”Dincolo de procesul strict de jurizare, de necontestat, exista suspiciuni cu privire la anumite campanii premiate. Este greu de imaginat ca spoturile pentru Loteria Nationala (jocul 6 din 49), premiate de altfel la festivaluri de creatie, au putut asigura succesul jocului mai mult decat sirul de reporturi uriase. Cum la fel de greu de crezut este ca Dacia Solenza, cu cel mai mic pret pe segmentul sau de piata, datoreaza totul campaniei publicitare. Chiar si marea castigatoare, campania Fanta Shokata, poate fi pusa in umbra de insusi produsul creat pentru piata romaneasca, care s-a impus prin gustul de socata (bautura traditionala autohtona). Sub aspect creativ, campania nu a fost o mare realizare, asa incat credem ca orice mesaj pus in fruntea acesteia ar fi obtinut cel putin aceleasi rezultate.
Marele Premiul Effie Romania:
Fanta Shokata
Client: Coca-Cola Company
Agentia: McCann Erickson Romania
Categoria – Bauturi nealcoolice
Gold Effie: Fanta Shokata
Client: Coca-Cola Company
Agentia: McCann Erickson Romania
Silver Effie: Extra Energy – Prigat Activ
Client: Quadrant Amroq Beverages
Agentia: Leo Burnett & Target
Bronze Effie: Johnny Twist – Pepsi
Client: Pepsico Beverages International
Agentia: Graffiti/BBDO
Categoria – Bauturi alcoolice
Gold Effie: „Unde-s multi puterea creste” – Coniac Unirea
Client: EurocafA