in Adunarea Generala Extraordinara a Asociatilor (AGA) din 22 septembrie 2004. Revista Capital a intrat in posesia procesului-verbal care arata ca membrii ARMA au votat incetarea renegocierilor cu presa.De la inceputul acestui an, ARMA este proprietarul datelor de audiente TV, furnizate de prestatorul de servicii TNS-AGB International. Statutul acestei asociatii de unic detinator de date de audienta TV a fost obtinut dupa ce TNS-AGB International a castigat anul trecut licitatia organizata sub egida Consiliului National al Audiovizualului (CNA). Daca pana in ianuarie a.c. presa avea acces usor la datele de audienta, ARMA a schimbat conditiile de furnizare a cifrelor, stabilind pentru presa tarife pentru orice informatie solicitata. Demersurile presei pentru a obtine conditii acceptabile la aceste contracte au fost tratate de ARMA cu o ciudata indiferenta. Singurul gest de „bunavointa” a fost trimiterea unor clasamente cu emisiuni TV, dar fara nici un fel de cifre de audienta. Topurile fara rating au fost taxate de Capital, in momentul potrivit, drept o lipsa de profesionalism: este ca si cum ai spune ca Steaua a batut pe National, dar nu ai preciza rezultatul meciului!Procesul-verbal dovedeste clar nu numai decizia de a nu mai negocia cu institutiile de presa care scriu despre audienta pietei TV, dar si comportamentul de „club select” ce monopolizeaza informatiile de interes public. Pentru ca, in ciuda comentariilor membrilor ARMA care sustin ca este o afacere privata, publicul trebuie sa stie performantele televiziunilor noastre, mai ales ca in acest proces s-a implicat si CNA, ca garant al interesului public!Conform documentului ARMA, Zoltan Szigeti, reprezentantul agentiei MindShare, a spus ca „ARMADATA (societatea care comercializeaza datele si la care asociat 100% este ARMA nota red.) este o societate comerciala care trebuie sa aiba venituri deoarece acesta este scopul ei.” De asemenea, el a mentionat faptul ca preturile rapoartelor nu sunt foarte mari si ca „presa isi poate permite sa le plateasca.”Pretul cerut de ARMA pe niste „raportare standard” (irelevante ca informatii) a fost stabilit la aproximativ 5.000 euro anual (fara TVA). Este un pret pe care ARMA, in decursul acestui an, a refuzat sa-l negocieze, in ciuda insistentelor presei de specialitate. Faptul ca „presa isi poate permite” este o eroare, pentru ca Zoltan Szigeti trebuie sa stie ca la o pagina de ziar lucreaza un redactor, un art-director, un tehnoredactor, fara a pune la socoteala costurile tipografice. Mai mult, 5.000 de euro este un pret prohibitiv despre care ARMA, in calitate de monopol, a refuzat sa dea detalii privind modul cum a fost fixat. Faptul ca ARMADATA „este o societate comerciala care trebuie sa aiba venituri” nu justifica tarifele mari solicitate presei. Preturile sunt exagerate pentru presa, dar sunt derizorii pentru asociatie si departe de a aduce profit societatii, in conditiile in care aceasta incaseaza anual de la membrii sai (agentii si televiziuni) aproximativ 1,3 milioane de dolari pentru datele de audienta.Potrivit procesului-verbal, Christoph Vavrik, reprezentantul Danone, „a mentionat ca aceste date prezinta interes doar pentru profesionistii din industrie, care sunt membri ai Asociatiei. Restul populatiei nu este interesata de aceste date de audienta.” De unde stie Vavrik ce informatii sunt de interes public? Oare telespectatorii nu au dreptul sa cunoasca din surse obiective ce performante de audienta au posturile publice (platite din taxe) sau televiziunile comerciale (ale caror datorii la Ministerul Finantelor sunt suportate tot din bani publici)? Insasi CNA a girat aceasta afacere. De ce s-ar fi implicat o institutie care apara interesul public intr-o afacere ce pana la urma nu vrea sa aiba de-a face cu interesul public? Secretizarea cifrelor poate ascunde in fond interese obscure ale membrilor ARMA. Sa afirmi ca datele nu intereseaza publicul consumator de presa este ca si cum ai spune ca iaurtul Danone nu intereseaza decat pe angajatii companiei. Afirmatia lui Vavrik dovedeste ca in Romania toata lumea se pricepe la fotbal, politica si, mai nou, la ce anume trebuie sa scrie jurnalistii.Adunarea ARMA a discutat si despre „asa-numitul atac” al revistei Capital la adresa presedintelui asociatiei, Mihail Vartosu. Desi articolul invocat vorbea despre neprofesionalismul ARMA in furnizarea de topuri fara cifre de audienta, potrivit procesului-verbal, Mihail Vartosu „precizeaza ca atacurile din revista au vizat in principal persoana sa si in mai mica masura ARMA”, punct de vedere aprobat si de Christoph Vavrik. Prin aceasta remarca, Vartosu s-a comportat ca un „vechi tovaras”: argumentele concrete ale Capital au fost deturnate si considerate atacuri personale. Vartosu a atentionat membrii ARMA ca asociatia trebuie sa actioneze astfel incat ca sa nu devina subiect de scandal in presa. Precizarea a vizat experienta din anii precedenti, cand prima licitatie pentru desemnarea companiei de masuratori a fost ratata din cauza luptelor intestine din industrie. Altfel spus, in opinia lui Mihail Vartosu, tot presa a fost vinovata ca a relatat scandalurile din comisia de licitatie.Discutia din adunarea generala a capatat accente hilare. Astfel, „Mirel Palada (reprezentant National TV nota red.) mentioneaza faptul ca exista ghiduri TV care publica aceste date, prin urmare ziaristii interesati ar putea sa le ia din ghiduri si sa faca orice analiza doresc”. Sugestia este aberanta: este ca si cum reporterii de la National TV ar lua informatii de la B1 TV sau Antena 1 pentru a-si face reportajele.Nicu Laita, reprezentantul agentiei Team Advertising, a fost singurul membru ARMA care a propus „ca o data pe luna sa se transmita gratuit un raport care sa contina cotele de piata ale fiecarei statii, raportate separat. De asemenea, a mentionat ca preturile solicitate sunt prea mari pentru presa si, pe de alta parte, nici nu aduc profit asociatiei”. Din pacate, conform procesului-verbal, „propunerea este respinsa cu 20 de voturi impotriva, cinci voturi pentru si patru abtineri”.Votul din adunarea extraordinara ARMA confirma opacitatea si rigiditatea asociatiei in relatia cu presa. Pentru ca, in acelasi document se arata ca „adunarea generala sa nu mai incredinteze consiliului de administratie ARMADATA un mandat pentru renegocierea conditiilor cu presa”. Adio, ARME!
Cine este ARMA
Asociatia Romana pentru Masurarea Audientei (ARMA) a fost infiintata in 2003 cu scopul de a gestiona datele de audienta TV. ARMA este actionar 100% la societatea comerciala ARMADATA SRL, care opereaza vanzarea acestor cifre. ARMA are in prezent 45 de membri: posturi de televiziune, agentii de publicitate, principali clienti publicitari. Intre ARMA si firma TNS-AGB International este semnat un contract in valoare de aproximativ 1,3 milioane de dolari anual pentru furnizarea de audiente. Aproape 80% din costurile studiului sunt suportate de televiziunile membre ARMA, restul fiind acoperit de agentiile de publicitate.