Presa franceză: „Carrefour are nevoie disperată de bani (…) unele exituri sunt previzibile: Indonezia, Turcia, de ce nu şi ROMÂNIA…”

După Grecia, Singapore, Columbia şi Malaezia, grupul de retail Carrefour, al doilea ca marime la nivel mondial, care este prezent şi pe piaţa din România, ar putea ieşi, în această toamnă, şi din Indonezia, Turcia, de ce nu şi România, scriu jurnaliştii de la revista franceză LSA, specializată în retail.

Sunt 85% şanse ca Haci Omer Sabanci Holding SA, partenerul din Turcia al francezilor, să cumpere partea de 58% pe care Carrefour o deţine în lanţul de magazine locale, anunţau analiştii de la Erste Group Bank AG încă de la sfârşitul lui octombrie, citaţi de Bloomberg.

 “Nu este sigur că grupul Carrefour va rămâne pe toate pieţele pe care mai este prezent. Ba chiar unele exituri sunt previzibile: Indonezia, Turcia, de ce nu şi România”, comentează jurnaliştii francezi intr-un articol despre motivele ieşirii gigantului francez Carrefour de pe mai multe pieţe. Explicaţia lor: „Carrefour are nevoie disperată de bani”.

Citeşte şi: BRICOSTORE PLEACĂ DIN UNGARIA
De altfel, în cadrul conferinţei în care grupul şi-a anunţat rezultatele financiare, CEO-ul grupului a făcut public un planul de restructurare al businessului Carrefour. Pe lista unde Carrefour îşi va "ajusta poziţia" sunt şi Polonia, Turcia şi Indonezia.

La polul opus, Georges Plassat a spus că pieţele puternice şi importante pentru grup sunt, mai ales, Brazilia şi China. Iar cashul obţinut în urma vînyării operaţiunilor de pe aceste pieţe ar mai reduce din datoriile companiei şi ar permite dezvoltarea hipermarketurilor din pieţele principale ale Carrefour: Franţa şi Europa Occidentală.

În zece ani, Carrefour a plecat din 13 ţări, conform analizei LSA. Mai mult, în ultimii 50 ani, Carrefour a intrat în 50 de ţări, (51 dacă se ia în calcul şi India, unde francezii sunt prezenţi doar cu formatul cash&carry), dar a şi ieşit din 20, notează aceeaşi publicaţie.

Motivele pentru care Carrefour şi-a închis din operaţiuni pe pieţele internaţionale diferă de la o ţară la alta: în ţările dezvoltate – precum Marea Britanie, SUA, Austria sau Japoniei -, s-a izbit de o concurenţă foarte puternică, în Thailanda şi în Malaezia, grupul a reuşit să impună conceptul de hipermarket, dar nu a putut ajunge suficient de repede la o masă critică. În Thailanda a pierdut în faţa Tesco şi Casino, iar în Malaezia în faţa japonezilor de la Aeon, cărora a ajuns să le vândă afacerea. Din Rusia, unde conaţionalii de la Auchan nu au avut nicio problemă să se impună, Carrefour a plecat după numai câteva luni.

O tendinţă observată de jurnaliştii francezi este extinderea Carrefour, în ultimii ani, prin parteneriate sau francize. Spre exemplu, grupul Majid al Futtaim exploatează magazinele sub sigla Carrefour din 11 state, în general arabe.

Modelul a fost aplicat inclusiv în România. Parteneriatul între Carrefour România şi Angst a fost lansat în 13 ctombrie 2011 şi reprezintă un nou pas în strategia multiformat a Grupului Carrefour : dezvoltarea pe formatul de proximitate.

Deşi Plassat nu a pomenit nimic de România, analiştii de la ING au vehiculat şi o ieşire de pe piaţa noastră, dar Carrefour continuă extinderea în România.

Raportul ING, publicat  în primăvară pe site-ul belgian retaildetail.eu, dădea ca sigură ieşirea Carredour din nouă ţări, printre care şi România – Argentina, Belgia, Grecia, Italia, Malayezia, Polonia, România, Taiwan şi Turcia.

Grupul Carrefour operează, în România, trei formate de magazine, cu un total de 92 de unităţi (24 de hipermarketuri, 59 de supermarketuri Carrefour Market şi 9 magazine de proximitate, Carrefour Express).

La nivel global, Carrefour a avut pierderi de 31 milioane de euro în primul semestru al acestui an, mult mai mici raportat la pierderile de 249 milioane euro înregistrate în perioada similară a anului trecut. Vânzările companiei au crescut cu 0,9%, până la 38,8 miliarde de euro.

Sursa: lsa-conso.fr