Publicaţiile din provincie resimt din plin impactul crizei: unele titluri s-au închis, concedierile sunt considerate deja inevitabile, iar editorii se zbat pentru salvarea veniturilor. Criza a însemnat, pentru presa din toată lumea, furtuna perfectă: după mai mulţi ani de zile de scăderi ale vânzărilor şi veniturilor din publicitate, impactul declinului economic a echivalat, pentru multe publicaţii, cu o lovitură în plex. Pentru presa locală din România, care acum un an sau doi
Publicaţiile din provincie resimt din plin impactul crizei: unele titluri s-au închis, concedierile sunt considerate deja inevitabile, iar editorii se zbat pentru salvarea veniturilor.
Criza a însemnat, pentru presa din toată lumea, furtuna perfectă: după mai mulţi ani de zile de scăderi ale vânzărilor şi veniturilor din publicitate, impactul declinului economic a echivalat, pentru multe publicaţii, cu o lovitură în plex. Pentru presa locală din România, care acum un an sau doi părea o investiţie cu perspective interesante, perioada pe care o traversăm poate fi crucială în privinţa viitorului său.
Între publisherii intervievaţi de Capital, puţini păstrează pentru acest an un optimism ponderat, estimând fie scăderi relativ suportabile ale cifrei de afaceri, fie menţinerea acesteia la nivelul din 2008.
Marii editori de presă locală şi regională au înregistrat anul trecut majorări de 15%-25% ale cifrei de afaceri. De exemplu, ziarele din grupul EMI România (editorul unei reţele de publicaţii locale precum „Viaţa Liberă“ din Galaţi sau „Ziarul de Iaşi“) au înregistrat în 2008, potrivit lui Silviu Ispas, director general al companiei, o creştere a cifrei de afaceri cu 25% faţă de anul precedent – de la 25 la 31 de milioane de lei. Această majorare s-a datorat în special veniturilor din operaţiunile pe internet, care au crescut, în 2008, cu 39% faţă de 2007, în timp ce vânzările publicaţiilor din print au urcat cu 25%. La fel, Media Sud Management (MSM), editorul Gazetei de Sud, a avut, în 2008, o cifră de afaceri de 14,42 milioane de lei, în creştere cu 21,5% faţă de 2007.
Proiectele online, o oportunitate strategică şi pentru presa locală
Principalele provocări cu care se confruntă presa locală în 2009 sunt, afirmă Cosmina Noaghea, director de publishing al Publimedia, „reducerea costurilor, atragerea unei cote cât mai mari de publicitate şi cititori şi găsirea unor metode creative şi ieftine de marketing“. Marius Stoianovici vorbeşte, pe de altă parte, de „păstrarea calităţii produselor media în condiţiile reducerii drastice a formatelor, a numărului de pagini şi a schemei de personal, precum şi de creşterea încărcării fiecărui membru rămas al echipei“. Ispas enumeră, la rândul său, „sistemul de difuzare subdimensionat şi prost administrat, profesionalizarea pieţei de publicitate locale – atât a echipelor şi instrumentelor de vânzare, cât şi a clienţilor locali – şi, mai ales, redimensionarea businessului, înţelepciunea de a ne repoziţiona afacerile şi aşteptările şi de a o lua, oarecum, de la capăt.“
Businessul presei locale, ameninţat de ingerinţele politice
Silviu Ispas, director general EMI România
13,55 milioane de euro a fost volumul de publicitate atras de presa locală în primul trimestru (la rate card, potrivit AlfaCont Mediatrack). Suma reprezintă o scădere la jumătate faţă de ultimul trimestru din 2008, când s-au încasat 25 milioane