Chiar şi la capitolul publicitate presa scrisă rămâne în continuare în faţa internetului, chiar dacă criza economică mondială şi-a făcut simţite efectele. Potrivit raportului "World Press Trends" publicat cu ocazia celui de al 63-lea congres WAN/IFRA, veniturile din publicitate ale ziarelor au scăzut cu un sfert între 2004 şi 2009, însă între 2009 şi 2010 ritmul de scădere a încetinit semnificativ la doar 3%.

În 2010, la nivel mondial erau 14.853 de ziare, cu 200 mai mult decât în 2009. În schimb, tirajul global s-a redus uşor de la 528 milioane exemplare în 2009 la 519 milioane în 2010. Cifrele generale ascund însă diferenţe semnificative la nivel regional. Cele mai mari ritmuri de creştere în ultimii cinci ani s-au înregistrat în ţările emergente: +16% în Asia-Pacific şi +4,5% în America Latină. În schimb, în Europa Occidentală a avut loc o scădere de 11,8% iar în Europa de Est una de 10%. În America de Nord căderea a fost de 17%. Tirajul mediu al unui ziar la nivel global este unul slab, doar 17.000 de exemplare.

Studiul WAN arată de asemenea o inversare a tendinţei pe piaţa ziarelor gratuite, care nu există practic în Asia, difuzarea acestora a scăzut de la 34 milioane exemplare în 2008 la 24 milioane în 2010. "Vârful de creştere a trecut", a subliniat directorul general al WAN, germanul Christoph Riess.

Ţara unde se citesc cele mai mult ziare este Islanda, cu un grad de penetrare de 96% din populaţie, urmată de Japonia (92%).
Sursa: Agerpres