Dublarea exporturilor şi eficientizarea businessului intern, dar şi contractele de hedging, sunt armele cu care producătorul Tuborg vrea să facă faţă cursului valutar şi crizei. „Încercăm să creştem veniturile prin două metode: creşterea veniturilor din export şi eficientizarea activităţii locale”, a declarat Shachar Shaine, preşedinte URBB & Carlsrom Beverage. „Ne protejăm de creşterea euro prin contracte de hedging”.
Încă de anul trecut, compania exportă mărcile Tuborg şi Holsten în Albania, iar acum managerii sunt în discuţii pentru a încheia contracte şi în alte ţări din regiune, precum Croaţia şi Serbia. „Am exportat sub 5% din producţie, dar anul acesta vrem să dublăm cantitatea”, a mai spus Shaine.
Compania importă 80% din materia primă, cursul valutar fiind astfel o componentă foarte importantă a situaţiei financiare a producătorului.
„Bugetul pentru 2009 a fost făcut iniţial la un curs de 3,8 lei, dar am făcut apoi o ajustare, astfel încât bugetul nostru anual este calculat la un curs de 4,5 lei pentru un euro. Am ţinut cont de estimările a trei bănci, fiecare dintre ele evaluând euro la valori cuprinde între 4 şi 4,7 lei. Eu trebuie să „simt” riscul nostru, care este mai mic la o scădere a euro decât la o creştere. Am decis să facem bugetul la un curs de 4,5 lei pentru că dacă euro scade la 3,8 avem de câştigat”, a explicat preşedintele companiei.
Nu toate veştile sunt însă proaste. După ce anul trecut preţul materiei prime a crescut, anul acesta a început să scadă, după modelul preţului petrolului. „A scăzut cererea foarte mult, furnizorii fiind nevoişţi să scadă preţul ca să nu rămână cu marfa în stoc.”, spune Shaine, adăugând că este posibil să crească preţul berii cu 4% – 5%, în funcţie de cerere şi de evoluţia cursului valutar, dar ţinând cont şi de reacţia consumatorilor.
Cu toate acestea, producătorul de bere spune că are avantaje în lupta cu criza, avantaje cu care alte companii sau industrii nu se pot lăuda. „Suntem o companie activă în domeniul alimentar, şi suntem o companie nelistată la bursă, cu o situaţie financiară foarte bună. Cred că riscul cel mai mare e la companiile care sunt listate la bursă”. Ambiţia managerului este de a începe anul 2010 ncu o situaţie financiară chiar mai bună decât cea cu care a început anul acesta, pentru a avea apoi doi ani mult mai buni.
„Companiile care au ştiut ce măsuri să ia vor ieşi din criză mai bine decât au intrat. Este important să ştii să te adaptezi situaţiei globale. Iar concedierile se află pe ultimul loc în lista de măsurti pe care le vom lua. Dacă am de ales între un contract de 40.000 de euro, pe care mi-ar plăcea să îl am dar nu este esenţial, şi 10 angajaţi, alegerea este foarte simplă: aleg angajaţii”, a mai spus preşedintele URBB.
La finalul anului 2008, vânzările companiei United Romanian Breweries Bereprod au înregistrat o creştere în volum de 12% (ceea ce a dus la o creştere a cifrei de afaceri cu 18%, faţă de 2007), valoare care include atît vânzările de bere, cât şi cele de băuturi răcoritoare. Vânzările de bere au reprezentat 85% din totalul vânzarilor la nivel de companie, iar mărcile de bere cu cele mai mari cresteri înregistrate în 2008 sunt Tuborg şi Holsten.