Practic, ultimul pas pe care trebuie sa-l faca SNP Petrom ar fi acela al scumpirii cu inca 3-4.000 lei a pretului unui litru de benzina, pana la o valoare de circa 80 de eurocenti in cazul benzinei Premium fara plumb. Ceea ce trebuie sa faca Petrom este sa permita cotarea zilnica a pretului benzinei si motorinei in functie de evolutia acestora la bursa londoneza. Primele operatiuni in acest sens au fost deja facute. Petrom a vandut, la inceputul acestui an, prin intermediul Bursei Romane de Marfuri, 60.000 de tone de benzina fara plumb.
Ministrul industriei, Dan Ioan Popescu, afirma la sfarsitul anului trecut ca va cauta solutii, impreuna cu reprezentantii Petrom, pentru a mentine pretul carburantilor la un anumit nivel pentru o perioada mai lunga. O astfel de masura ar fi dificil de aplicat, avand in vedere presiunile exercitate pe aceasta piata. Pe de o parte, companiile straine prezente in Romania se plang ca nu pot realiza profit atata timp cat compania nationala, adica statul roman, nu da tonul alinierii preturilor pana la o marja de profit de cel putin 5%. Reprezentantii Fiscului sustin insa ca este cel putin hilar ca, in ultimii doi ani, companiile care s-au plans de tratament anticoncurential au platit la bugetul statului mult mai putine taxe si accize decat ar impune cota lor de piata. Astfel, in 2002, desi a detinut in jur de 60% din piata, SNP a platit aproape 90% din valoarea accizelor incasate la buget.
Pe de alta parte, in cazul cresterii pretului la carburanti cu 15-20%, cabinetul Nastase se vede pus in situatia de a nu putea indeplini criteriile de performanta economica. Majorarea pretului benzinei se reflecta in cresterea economica, prin valoarea productiei, dar si in modificarea generala a preturilor, care va avea un impact negativ asupra inflatiei.    

Drumul spre UE poate aduce profitul la pompele de benzina

Ca sa treaca pe profit, benzinarii particulari doresc o crestere cu inca 16% a pretului carburantilor. Anul trecut, atat rafinariile private sau cele apartinand SNP Petrom, cat si retelele de distributie a benzinei si motorinei au inregistrat pierderi, motivul principal invocat de acestea fiind pretul mult prea mic al carburantilor.
Statisticile arata ca in 2002, la nivel mondial, nici o rafinarie nu a facut un profit mai mare de 2% din cifra de afaceri. La fel s-a intamplat si in Romania cu rafinariile Petrom si cele private. „Daca ar fi sa ne raportam doar la piata interna, atunci nu vom reusi nici pe departe sa facem profit. Norocul nostru a fost ca in 2002 am reusit sa exportam peste 50% din productie”, spune Dinu Patriciu, proprietarul rafinariei Petromidia.
Desi pare greu de crezut pentru orice roman care are o masina, aproape toate companiile petroliere care detin benzinarii pe piata romaneasca au raportat pierderi. SNP a continuat sa piarda peste 300 miliarde de lei din distributia de carburanti. La o cifra de afaceri de 70 milioane de dolari, filiala din Romania a grupului ungar Mol a fost singura care a sperat anul trecut ca va reusi sa obtina un profit minim, dupa ce in 2000 si 2001 raportase pierderi.
„Piata romaneasca trebuie liberalizata, astfel incat aceasta sa reactioneze la cotatiile titeiului de pe pietele internationale”, spune Antonio Cambiotti, presedintele Agip Romania. Grupul italian a inghetat orice investitie in Romania, pana in momentul in care va fi siguri, ca fac, profit in Romania.
Pretul carburantilor a crescut la inceputul acestui an cu aproape 5%, desi Guvernul a eliminat taxa de drum din costul produselor petroliere. La prima vedere, aceasta eliminare ar fi trebuit sa conduca la o ieftinire cu 10 – 12 procente a pretului carburantilor. Taxa de drum era de 125 euro/tona pentru benzina si 110 euro/tona pentru motorina. Dar Ministerul Finantelor nu a renuntat definitiv la sumele stranse pe seama taxei de drum si a apelat la o alta modalitate pentru eliminarea acesteia: cresterea accizelor pentru carburanti. Astfel, accizele pentru o tona de benzina vor fi, din aceasta saptamana, de 404 euro/tona, iar pentru motorina de 347 euro/tona. Cresterea accizelor, operata in paralel cu actualizarea taxelor la cursul euro de la inceputul anului, a condus, de fapt, la o crestere a costurilor mai mare decat reducerea operata prin eliminarea taxei de drum. Dar din ce rezulta aceasta crestere? Pretul de referinta pentru un litru de benzina fara plumb (adica cel stabilit de producator la poarta rafinariei) este de 22.800 lei/litru. La acest pret, distributia pote adauga maximum 5% (cu exceptia situatiilor in care se adauga aditivi pentru a se imbunatati calitatea benzinei) pentru vanzarea la pompa. Dar pana la distributie, costurile de productie se impart in doua mari categorii.
Prima categorie exprima costurile de productie si include pretul petrolului pe piata internationala, deoarece jumatate din petrolul prelucrat in Romania provine din import. Pretul petrolului intrat in procesul de rafinare are o pondere de 16-18% in pretul litrului de benzina, respectiv 4.000-4.200 lei/litru reprezinta costul cu materia prima. Acest cost se actualizeaza periodic in functie de cursul leu-dolar si de pretul barilului de petrol pe piata internationala. O crestere a pretului petrolului pe piata internationala cu 100% ar insemna o scumpire a costurilor de productie cu maximum 2.300 -2.500 lei/litru de benzina premium fara plumb. La costurile cu materia prima se adauga costuri de rafinare (aproximativ 1.600 lei/litru de benzina), transport (300 lei/litru), aditivi (1.000 lei/litru) si forta de munca (aproximativ 400 lei/ litru). In total, costurile de productie ale unui litru de benzina fara plumb se ridica la 7.400 lei, adica doar o treime din pretul de referinta.
Diferenta dintre costul de productie si pretul de referinta, adica intre 7.400 lei/litru si 22.800 lei/litru, este formata din a doua categorie de costuri ale companiilor petroliere, respectiv TVA si accize. Pentru un litru de benzina fara plumb, din pretul de referinta (22.800 lei), 11.080 lei reprezinta valoarea accizei si 4.332 lei reprezinta TVA. Cu alte cuvinte, mai mult de 15.400 lei din pretul unui litru de benzina vandut la pompa merge la bugetul de stat si nu reprezinta incasari ale companiei petroliere, indiferent daca aceasta este companie de stat sau privata. Pe de alta parte, in Romania continua sa existe probleme care tin de seriozitatea cu care se platesc accizele la bugetul de stat. Statisticile oficiale arata ca, in ultimii doi ani, chiar daca a detinut 60% din piata de distributie a carburantilor, accizele colectate de Fisc de la compania nationala au reprezentat in jur de 85% din totalul acestor impozite pe benzina si motorina. Liviu Luca, liderul sindicatelor din Petrom, spune ca, in general, companiile private „au gasit un sistem prin care exporta produsul la un offshore care e tot al lor, pentru a nu plati accize, apoi aranjeaza cu Termoelectrica sau cu alte companii sa-l importe cu scutiri de taxe si facilitati”.
„Importurile ilegale de carburanti din Ucraina, schimbarile de denumiri ale produselor sau pur si simplu neinregistrarea unor cantitati importante de benzina si motorina au facut ca peste 10.000 de miliarde de lei din accize si taxe sa nu fie incasati de Ministerul Finantelor in ultimii doi ani”, spune Niculae Plaiasu, comisarul-general al Garzii Financiare.    

Romsnii au dat trei miliarde de dolari pe carburanti
Romanii au cumparat anul trecut carburanti in valoare de peste trei miliarde de dolari; 60% din aceasta valoare (peste doua miliarde de dolari) a apartinut SNP Petrom. La rafinariile de la Ploiesti si Pitesti, Petrom a procesat peste 5,5 milioane de tone de titei, realizand in jur de 11,5 milioane tone de benzina si motorina. Piata distributiei de carburanti din Romania este dominata acum de SNP Petrom (cu 450 de benzinarii), urmata de Rompetrol (in jur de 130 de statii), Shell (81), Lukoil (65), MOL (46), OMV (circa 45), Agip (22). Ceilalti benzinari particulari, care in 2001 detineau in jur de 1.500 puncte de distributie, si-au pierdut anul trecut din putere, in mare parte si din cauza preluarilor, dar mai ales a faptului ca multi dintre ei au fost fortati de Fisc sa intre in legalitate sau, in caz contrar, sa intre in faliment.