IMPACT După ce au reușit să obțină de la guvernul tehnocrat plafonarea tarifelor RCA, măsură luată în ciuda opoziției tuturor celorlalți actori economici, a unei părți din ASF, dar și a organismelor europene, organizațiile transportatorilor rutieri au reușit să schimbe și strategia asociației reprezentative a firmelor de asigurare.
Nimic nu pare imposibil pentru firmele de transport din România, care de anul trecut au devenit cel mai mare angajator privat din țară. Guvernul și Parlamentul par să aplece urechea la fiecare revendicare a șoferilor profesioniști, mai ales atunci când este vorba despre asigurări. Rămași fără reacție în noiembrie 2016, când guvernul Cioloș a decis să intrevină brutal pe piața asigurărilor și să transforme România în singura țară europeană cu prețuri controlate pentru RCA, firmele de asigurare nu vor să piardă și bătălia pentru noua lege a asigurărilor de răspundere civilă auto și își schimbă radical strategia.
După 19 mai, când tarifele plafonate expiră – dacă transportatorii nu reușesc să convingă și guvernul actual că este nevoie de prețuri fixate, în ciuda unei proceduri de infrigement care se apropie -, prețurile RCA vor redeveni libere. În această perspectivă, patru comisii ale Camerei Deputaților lucrează pentru a definitiva legea RCA, votată deja de Senat, act normativ care ar urma să înlocuiască Ordonanța de Urgență nr. 54/2016, care plafonează tarifele. În acest context, la Parlament se duce o luptă crâncenă pentru impunerea de amendamente. Zeci de organizații din mai multe domenii, de la asigurări și brokeraj la transportatori și service-uri încearcă să convingă deputații.
Comunicare largă și lobby, noua strategie UNSAR
Pe acest fond, Uniunea Națională a Societăților de Asigurare și Reasigurare din România (asociație care adună majoritatea firmelor de asigurare din România) a decis să facă cea mai radicală schimbare din istoria ei. Și-a schimbat conducerea executivă, a angajat, pentru prima dată, coordonatori de sectoare care să lucreze exclusiv pentru UNSAR, a mărit contribuțiile membrilor și a adus ca director general un om care nu are legături cu piața asigurărilor, dar care are o lungă experiență în zona de public relations, dar și în cea a avocaturii. Este, spun mai multe surse interne, reacția directă la mișcările agresive ale firmelor de transport și, implicit, la modificările legislative care au bulversat piața asigurărilor și au scăzut profitabilitatea companiilor membre UNSAR.
Primul mare obiectiv al noii echipe de conducere, spun sursele citate, va fi tocmai obținerea unei legi RCA care să includă și măsurile dorite de asigurători. În particular, UNSAR își propune să obțină reglementarea despăgubirilor pentru vătămări corporale. Este marele deziderat al firmelor de asigurare, pentru care luptă, fără succes, de peste 5 ani. În urmă cu doi ani, UNSAR a plătit Institutul Național de Medicină Legală (INML), să realizeze un studiu prin care fiecărui tip de leziune să îi fie asociat un anumit punctaj. Un punct din acel tabel ar urma să fie echivalent cu aproximativ 2-3 salarii medii pe economie. Numărul maxim de puncte, asociat cu paralizie totală sau cu decesul, ar urma să fie de 200. În aceste condiții, despăgubirile maxime se limitează la circa 100.000 de euro, sumă depășită cu mult de o bună parte a deciziilor judecătorești luate în acest domeniu. Asigurătorii speră că în acest fel va scădea valoarea despăgubirilor, dar și că judecătorii vor avea un reper în funcție de care să acorde, pentru vătămări corporale, sume care să nu difere semnificativ de la instanță la instanță.
Un al doilea palier pe care noua conducere UNSAR va acționa este cel al comunicării cu publicul. „UNSAR pur și simplu nu a reușit să se facă înțeles ani la rândul. Degeaba s-au emis comunicate de presă care explicau tehnic cum este calculat prețul RCA, de exemplu, dacă publicul nu putea înțelege acest mesaj. Este nevoie de un alt tip de limbaj, mai accesibil publicului“, arată un specialist. Argumentul comunicării a fost aplicat prioritar chiar și în cazul persoanelor care urmează să conducă secțiunile tehnice ale UNSAR. Coordonatorul secțiunii auto, de exemplu, cea mai importantă din UNSAR, are o experiență extrem de redusă în piața asigurărilor și aproape zero pe domeniul auto. Este, însă, după cum îl prezintă specialiștii cu care a vorbit Capital, o persoană care poate avea o privire detașată și de ansamblu asupra pieței asigurărilor, care poate înțelege mecanismele, dar le și poate explica celor cu care interacționează.
Cine va conduce noul UNSAR
Sorana Mantho are o experiență profesională de peste 25 ani. De profesie avocat, absolventă a Facultății de Drept Babeș Bolyai a Universității din Cluj, Sorana Mantho și-a consolidat cariera în domeniul juridic, PR și corporate affairs, evoluând pe poziții de management la nivel național și regional, în cadrul companiilor în care și-a desfășurat activitatea. A lucrat timp de 18 ani în corporații internaționale de top din telecomunicații, industria siderurgică și industria tutunului, unde a făcut parte din echipele de management. În calitate de consultant a condus proiecte pentru îmbunătățirea cadrului de reglementare a afacerilor.