Ce este mai important când facem cumpărături: prețul sau informațiile despre produs, notate pe etichetă? Această curiozitate a dus la formarea unui nou sondaj realizat de iSense Solution. Potrivit datelor obținute de aceștia, calitatea produselor ocupă un loc secund atunci când românii trebuie să scoată bani din portofel la casa de marcat.
Când vorbim despre principalele aspecte care îi determină pe consumatori să aleagă un produs de la raft, 39% dintre românii din mediul urban declară că aleg produsele alimentare în funcție de preț.
În timp ce, 30% dintre aceștia aleg produsul în funcție de etichetă și doar 20% dintre tineri, cu vârsta cuprinsă între 18-29 de ani, declară că sunt atenți la etichetă. Doar 14% dintre cumpărători declară că țin cont de aspectul produsului, iar 7% aleg în funcție de renumele brandului, conform unui nou studiu iSense Solutions.
Produsele lactate și ouăle, în atenția românilor
Categoriile de produse alimentare aflate în atenția cetățenilor din mediul urban, atât din perspectiva verificării etichetelor, cât și a respectării instrucțiunilor de consum după desfacere sunt: produsele lactate: 79% verifică întotdeauna eticheta și 70% respectă condițiile de consum.
Urmează ouăle: 74% citesc întotdeauna informațiile de pe etichetă și conservele: 67% citesc întotdeauna eticheta și 75% respectă condițiile de consum.
Cele mai verificate informații de pe etichete sunt: termenul de valabilitate (85%, în special de către categoria de vârstă 46 – 65 de ani – 93%), lista de ingrediente (64%) și condițiile de consum (33%).
Ce etichete nu sunt verificate niciodată
La polul opus, când vorbim despre etichetele pe care nu le verifică niciodată, românii din mediul urban declară că nu citesc etichetele apelor minerale/plate (27%), ale băuturilor alcoolice (23%), etichetele de pe cafea sau preparate din cafea (15%), sucuri (14%) și paste făinoase (11%).
Românii, atenți la valoarea nutritivă a alimentelor
Dacă vorbim despre valoarea nutritivă a mâncării și menționarea acesteia pe etichetă sub numele de Nutri-score, 48% dintre românii din mediul urban au definit corect acest concept, iar semnificația sistemului de notare (de la „A” – cea mai buna valoare nutritivă, la „E” – produse cu o valoare nutritivă redusă) este cunoscută de către 51% dintre aceștia.
iSense Solution a evidențiat că de multe ori consumatorii nu au o înțelegere clară a modului în care este calculat scorul (ce ingrediente/valori sunt luate în considerare). Datele arată că Nutri-Score-ul nu influențează neapărat achiziția, dar îi ajută pe consumatori să țină evidența produselor „bune” și „rele” din dieta lor.
„Conceptul de “Nutri-score” – începe să fie tot mai prezent pe eticheta produselor alimentare din România și se bucură de o notorietate relativ bună în rândul consumatorilor din mediul urban, însă modul de utilizare al acestuia ar avea nevoie de mai multe explicații și clarificări. Nutri-scorul este perceput ca un instrument util în managementul produselor consumate și în oferirea de informații despre valorile nutriționale ale produselor alimentare”, declară Alexandra Pintilie, Senior Quantitative Researcher în cadrul iSense Solutions.