Mai intai, Ovidiu Tender se retrage din parteneriatul cu RAFO Onesti si renunta la licitatia pentru Carom, acuzand Petrom ca practica preturi de dumping pe piata interna. O retragere suspecta, in conditiile in care Corneliu Iacobov, actionarul majoritar la RAFO prin Imperial Oil, afirmase ca cea mai mare parte a productiei rafinariei merge la export. Cu alte cuvinte, pretul benzinei la pompa in Romania nu prea ar trebui sa influenteze activitatea si incasarile de la RAFO. Doua saptamani mai tarz
Mai intai, Ovidiu Tender se retrage din parteneriatul cu RAFO Onesti si renunta la licitatia pentru Carom, acuzand Petrom ca practica preturi de dumping pe piata interna. O retragere suspecta, in conditiile in care Corneliu Iacobov, actionarul majoritar la RAFO prin Imperial Oil, afirmase ca cea mai mare parte a productiei rafinariei merge la export. Cu alte cuvinte, pretul benzinei la pompa in Romania nu prea ar trebui sa influenteze activitatea si incasarile de la RAFO.
Doua saptamani mai tarziu, presedintele Rompetrol, Dinu Patriciu, lanseaza ipoteza unei cresteri a pretului benzinei pana la echivalentul a un euro/litru. Patriciu spune ca Rompetrol produce numai benzina dupa standarde Euro 3 si ca in scurt timp SNP Petrom va fi nevoit sa faca acelasi lucru, deoarece normele europene impun aplicarea standardelor in privinta carburantilor. Presedintele Rompetrol (companie ce si-a manifestat interesul de a participa la privatizarea SNP) afirma ca in prezent vinde benzina produsa la Petromidia fara profit, deoarece nivelul preturilor practicate de liderul de piata – Petrom – sunt anticoncurentiale. Dinu Patriciu reconfirma astfel acuzatiile aduse SNP de catre o alta persoana interesata sa participe la privatizarea Petrom – Ovidiu Tender.
Care este insa realitatea in ceea ce priveste pretul benzinei? Petrom a declansat anul trecut o campanie de investitii in sectorul de rafinare, punctul final fiind stabilit pentru anul 2005. Valoarea investitiilor in cele doua rafinarii – Arpechim si Petrobrazi – este estimata la aproximativ 800 de milioane de euro. Dupa finalizarea lucrarilor, cea mai mare parte a productiei de carburanti va respecta standardele Euro 3 in privinta poluarii. Ceea ce inseamna un proces mai amplu de rafinare, cu costuri mai mari, care inevitabil vor contribui la cresterea preturilor. In plus, amortizarea investitiilor si dobanzile la creditele contractate pentru realizarea lor vor determina cresterea pretului benzinei. Din acest motiv, directorul SNP a afirmat ca o posibila apropiere a pretului benzinei de echivalentul a unui euro ar putea avea loc in urmatorii doi ani. Altfel spus, romanii vor mai plati ieftin benzina atat timp cat Petrom nu produce decat o mica parte din carburanti la standarde euro. Au existat voci care au contestat decizia de aplicare a standardelor ecologice europene inainte de 2007, moment in care pozitia Romaniei fata de Uniunea Europeana ar fi clara. Replica la aceste opinii vine din parte a Ministerului Integrarii Europene. Daca Romania vrea integrare in UE, atunci in 2004 ar trebui semnat Tratatul de aderare. Asta presupune indeplinirea unor conditii preliminare Tratatului, intre care sunt incluse si respectarea standardelor ecologice pentru carburanti. Cu alte cuvinte, termenul prevazut pentru scumpirea benzinei si respectarea standardelor Euro 3 a fost decalat pana in 2005 numai pentru ca investitiile realizate de Petrom in rafinarii nu pot fi finalizate mai devreme. Poate doar privatizarea companiei sa schimbe ritmul investitiilor, astfel incat productia de combustibil Euro 3 sa inceapa mai devreme si, odata cu ea, buzunarele romanilor sa se goleasca mult mai repede.